Audi R8 koncept diesel 2008
Audi R8 Concept 2008

Konceptet vi glemte: Audi R8 som V12-diesel!

Den dieseldrevne superbil nåede aldrig samlebåndet, men motoren forlod fabrikken monteret i Audi Q7

8. november 2020 af Jens Peter Lange

Kan du huske R8 med V12-motor?

Set i lyset af dieselgate kan idéen om en dieseldrevet Audi R8 virke fuldstændig sindssyg i dag. Men tilbage i 2008 syntes Audi's ingeniører, at det lige var modellen, der manglede i lineup’et fra Ingolstadt, skriver boosted.dk

Derfor valgte man at lave en gadeudgave af en helt særlig 5,5-liters V12-motor. Ja, den motor som sikrede LMP1 prototype-raceren Audi R10 TDI den overordnede sejr i 24-timers ræset på Le Mans i 2006, 2007 og 2008. Bilen blev selvfølgelig alle år kørt af vores egen Tom Kristensen der vandt med den i 2008. 

Audi R8 koncept diesel 2008

Neddroslet til 'kun' 500 hk

I racer-trim ydede motoren 638 hk. Helt så voldsomt meget power kunne gadebils-udgaven ikke prale af. Heller ikke selvom slagvolumen voksede til 6,0 liter. Man nøjedes med 500 hestekræfter men til gengæld vanvittige 1.000 Nm, som allerede var til rådighed ved 1.750 o/min.

Helt absurde tal for en gadebil, der ikke engang havde været i kløerne på nogle tunerne udenfor fabrikken. Og selv om V12’eren var tungere end sit benzindrevne modstykke med otte cylindre, som rent faktisk både var og stadig er i produktion, gjorde diesel-V12’eren R8 en smule hurtigere fra 0-100 km/t.

Audi R8 koncept diesel 2008

4,2 sekunder til 100 km/t

Med det enorme diesel-klaver tog den disciplin blot 4,2 sekunder. Datidens R8 med benzin-V8’er skulle bruge 4,6 sekunder.

Det er dog næppe det vildeste ved historien om TDI-V12’eren. Det er derimod Audi's gearkasse-valg. Da konceptbilen blev vist frem for hele verden på Geneve Motor Show i 2008, stod den nemlig og funklede med manuel rørepind. Jep, seks manuelle gear til at tøjle kræfterne.

Audi R8 koncept diesel 2008

1.000 Nm!?!

Var R8 TDI blevet til andet og mere end bare en tanke fra Audi, kan vi livligt forestille os den kamp, det ville have været at få de 1.000 Nm til ikke at flå gearkassen til atomer.

Selve bilen? Ja, det blev desværre aldrig til mere end et par konceptbiler. Året efter besluttede Audi-toppen sig nemlig for at lægge projektet i graven.

Motoren fik dog faktisk lov til at komme ud på virkelighedens veje. Bare ikke i en superbil. Den fik i stedet et liv mellem 2008 og 2012 i den første generation af SUV’en Q7.

Audi R8 koncept diesel 2008

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...