© Daniel Wollstein

Audi R8 skruer bissen på

Superbilen fra Audi Sport er blevet mere olm at se på og har fået flere kræfter. Læs vores førstehåndsindtryk af den faceliftede R8.

23. december 2018 af Søren Juul

Hvor?

Vi er taget et smut ned på Ascari, som ligger en times kørsel fra Málaga lufthavn. Racerbanen byder på 26 udfordrende sving fordelt på 5,4 km asfalt, som desværre er forræderisk glat af regn på testdagen. Bil Magasinet er inviteret af Audi. 

Hvad er nyt på Audi R8? 

Rent visuelt er der sket store ting. Lamborghini Huracán's godmodige søster ser nu helt bister ud. Designerne har givet R8 et nyt fjæs med en smallere og bredere singleframe kølergrill, der sidder i en forkofanger med mere aggressive luftindtag. Tre slidser over kølergrillen sender en hilsen til den legendariske Ur-quattro. På siden er der nye skørter og bagenden syner lavere og bredere end før. Gitteret, der før sad under hver baglygte, fylder nu i hele bilens bredde, mens diffusorpanelet er trukket helt op over udstødningsrørene. Kabinen er der ikke rørt ved. 

Audi R8 bagfra Ascari
© Daniel Wollstein
Audi R8 V10 interiør
© Daniel Wollstein

Har Audi R8 stadig en vild V10-motor?!

Ja ja, bare rolig! Som en sjældenhed nu om dage er Audi R8 stadig velsignet med en fandenivoldsk og hurtigroterende 5,2 liters V10'er uden trykladning. Den har fået et benzinpartikelfilter i miljøet tegn, men også flere heste. Som før faceliftet kommer den i to versioner. 

Basisversionen, der nu skal tituleres R8 Coupé V10 quattro, har fået ny motorsoftware, som booster effekten med 30 hk til 570 hk. Topmodellen har skiftet navn til R8 Coupé V10 performance quattro og stiller med 620 hk. Det er et løft på 10 hk, som er hentet med lettere titaniumdele i topstykkerne og ny motorsoftware. 

Audi R8 V10 motor



© Daniel Wollstein

Er dét det eneste som er nyt på Audi R8?

Nej, der et par andre småting. De vigtigste er et nyt og hurtigere styretøj, der som standard har en fast udveksling. Som ekstraudstyr kan bestilles et "dynamisk" styretøj, hvor udvekslingen afhænger af farten. 

Folk, der er besatte af bilens vægt, har nu også mulighed for at bestille en krængningsstabilisator i kulfiberforstærket kunststof i stedet for metal. Det sparer to kg, så måske man er bedre tjent med at gå på slankekur...

Hvordan kører den nye Audi R8?

Det kan du læse meget mere om i Bil Magasinet i det nye år. Men du kan få en forsmag her. Vi har kørt topmodellen med 620 hk. Den skal bruge 3,1 sek. på at nå  100 km/t, hvilket er 0,1 sek. hurtigere end før faceliftet. Umiddelbart er det umuligt at mærke de ekstra kræfter. Heldigvis var bilen ikke just sløv før faceliftet. Selv på våd asfalt, sørger quattro-firehjulstrækket som før, at man kommer rask afsted alligevel. 

Det nye styretøj (i begge versioner) skærper bilens sans for at skifte retning kvikt og trods den mere aggressive attitude udvendigt, er R8'eren stadig den godmodige superbil, der er nem og sjov at køre stærkt i og til en vis grad er meget tilgivende, hvis du slipper speederen eller hamrer den i bund på de forkerte tidspunkter. Resten af detaljerne om den nye Audi R8 får du i det trykte magasin.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Den nye R8 er klar både som coupé og spyder. Den har dansk premiere i første kvartal af 2018. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.