2009 Audi R8 V8 Coupé

Er du fristet af at købe en brugt Audi R8? Læs med hér!

14 år er der gået, siden Audi R8 blev præsenteret, og den har ikke fået en eneste rynke. Tidløst design, V8-lyd og manuelt gear præger første generation, som i dén grad giver mening som brugt.

1. oktober 2020 af Anders Ricter

Brugt Audi R8, var det noget?

Når du smider speederen i bund på en splinterny Audi R8 Coupé Performance, er det svært at slå den følelse af kriller, du får i maven. Alt sitrer, og de 10 cylindre gør alt, hvad de kan for, at du skal falde pladask for dem. Kærligheden varer lige omtrent til, du har set prisskiltet på testbilen, der lyder på 3,8 mio. kr. Det er rigtig mange penge for en bil – og også for en R8. For der findes altså nogle brugte alternativer, som er mindre hårde ved din pengepung.

2009 Audi R8 V8 Coupé

Kabinen er fokuseret på føreren, og generelt er kvaliteten høj. Når du kigger på udstyr, er de sjældne sportssæder et klart plus.

Audi R8 kom i 2006

Den oprindelige Audi R8 kom på markedet i coupé-form i 2006. I Audi-sammenhæng var det noget af en nyhed. Mærket havde flere gange gennem tiderne leget med tanken om en centermotorbil, men det var først i 2003 med “Le Mans quattro Concept car”, at der kom skred i tingenen, og ledelsen gav grønt lys. Tre år senere i 2006 stod produktionsbilen klar til at køre ud fra fabrikken i Neckarsulm, hvor der var blevet brugt over 200 mio. kr. på at ombygge fabrikken til at kunne producere den nye centermotorsportsvogn.

2009 Audi R8 V8 Coupé

Den 6-trins gearkasse har en åben skiftekulisse, hvilket giver et herligt “pling!”, hver gang du skifter gear. Det er lækkert!

Lyden nord for 8.000 o/min er lækker

Styretøjet er let. Jeg sidder fantastisk og kan let overskue den korte front. Omdrejningstællerens røde felt starter først et godt stykke nord for 8.000 o/min, og med et fast greb lancerer jeg en nedgearing. Gearstangen er kold og udført i det smukkeste aluminium – præcis som resten af bilen. Hvis ikke lyden fra gearstangen, når den ryger i andet, giver dig gåsehud, så sker det, når V8-motoren vågner bag dig.

Selv om Audi R8 i dag er udstyret med en V10-motor, var den oprindelige i stedet udstyret med en mindre V8 hentet fra datidens RS4. Motoren er en perle, men mere-vil-have-mere-mentaliteten har gjort, at nogle folk overser den lidt. V8’eren lyder eminent, når den får pisk, og selv om R8 er udstyret med firehjulstræk føles den let på tå. Den bevæger sig elegant fra sving til sving, og på de lige stræk kan motoren få lov til at kysse det røde felt igen og igen. 

2009 Audi R8 V8 Coupé

V8-motoren i den tidlige generation af Audi R8 deles med den samtidige RS4. Den er på 4,2 liter, har 420 hk og elsker omdrejninger.

R8 kan få samlerpotentiale

Første generation af Audi R8 var i produktion fra 2006-2015 og fik et facelift i 2010. Den oprindelige R8 Coupé, som vi kører her, kan meget vel gå hen og få samlerpotentiale, og derfor kan det faktisk være en helt fin investering. Købte du en tidlig R8 V8 med manuelt gear for tre år siden, ville du kunne få det samme for bilen i dag, da priserne står stort set stille. Biler med R-tronic (manuelt gear med automatiserede skift) er mindre eftertragtede, da de er dyrere at holde ved lige på grund af skift af kobling.

Hos Nellemann Leasing kan du komme bag rattet af en Audi R8 som på billederne for 4.495 kr. plus moms om måneden med seks måneders kørsel og seks måneders stilstand. • 

2009 Audi R8 V8 Coupé

Audi R8 i sin første generation har med manuelt gear allerede fået kultstatus, hvilket gør at priserne er meget stabile.

Husk at tjekke!

  • Motor og gear
    • På Audi-fora meldes der om problemer med knastkæden på V8’eren. Udskiftning af kæde, strammere og kædeføringer koster over 70.000 kr. hos Audi. Kig også undervognen efter for olielækager – specielt oliekøleren foran venstre baghjul. Det kan være køleren, det er galt med, men også rørene der hører til.
  • Undervogn
    • Audi Magnetic Ride kan have utætte støddæmpere. Er det tilfældet, kan det flå kontoen. Én ny forstøddæmper med fjeder og arbejdsløn koster 17.500 kroner.
  • Interiør
    • Generelt er kabinen udført i slidstærke materialer. MMI-systemet kan kræve en opdatering. Recaro-sportssæder, der var originalt ekstraudstyr, er sjældne, men helt klart at foretrække. Kompressoren til klimaanlægget kan gå. Når det sker, skal motoren ud for at skifte den. Jep, det bliver dyrt, så husk at tjekke det.
  • Sikkerhed og rust
    • Rust er ikke noget problem, da bilen er bygget i aluminium.

2009 Audi R8 V8 Coupé

  • Brugtpris: fra ca. 700.000 kr.  
  • Motor: V8, 4.163 cm3, 32V
  • Ydelse: 420 hk ved 7.800 o/min  430 Nm ved 4.500 o/min
  • Topfart: 301 km/t  
  • 0-100 km/t: 4,6 sek.
  • Forbrug (NEDC): 7,0 km/l

Artikel er fra Brugte Drømmebiler 2020...

... som er på gaden fra d. 24 september, og har en udsalgspris på 199,95 kr. Bestiller du den direkte i vores Bonnier Shop kan vi dog barbere en hel del af prisen. Læs mere ved at klikke på linket hér, hvor bogen kan bestilles i dag – og så længe lager haves. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...