
Den nuværende Audi R8 er fra 2015. Det er den, der nu har gennemgået en kraftig revision, som ifølge Audi selv bringer den nærmere på Audis rigtige racere.
Ifølge Oliver Hoffmann, som er teknisk direktør hos Audi Sport GmbH, har den nye R8 ca. 50 % dele, som er identiske med R8 LMS GT3 og 60 % der deles med R8 LMS GT4.
Blandt de mange nye dele, er revideres motorer, der nu tager flere omdrejninger. Hjertet er fortsat den turboløse V10-motoren, som kommer i to versioner.

Audi R8 med mere effekt og moment
Basismodellen har hidtil klaret sig med 540 hk, den får nu 570 hk, mens momentet er hævet ved 10 Nm til 550 Nm ved 6.500 omdrejninger. Det sætter Audi R8 V10 quattro i stand til at accelererer fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder som Coupé og 3,5 sekunder i Spyder-versionen med tophastigheder på henholdsvis 324 og 322 km/t.
I Audi R8 V10 performance quattro genererer den 5.2 liters FSI V10 motor 620 hk mod hidtil 610 hk mens momentet er hævet med 20 Nm til på 580 Nm. Det reducerer 0-100 km/t-tiden til 3,1 sekunder for Coupé’en og 3,2 for Spyderen. Topfarten er henholdsvis 331 og 329 km/t.

Ventiler i titanium
De bedre præstationer skyldes primært optimering af topstykket, hvor ventilerne nu er udført i titanium. I R8 er V10-motoren fortsat udstyret med tørsumpssmøring, det vil sige at motorens smøreolie opbevares i separat tank i stedet for i et bundkar, som på almindelige biler. Nyt er også benzin-partikelfiltre.
Sammen med de reviderede motorer, har undervognen fået en opgradering. Den elektriske servostyring er optimeret for at give mere præcis styring og bedre respons.
Den elektroniske regulering i kørestilsvælgeren er også optimeret. Dette gælder alle parametre, hvilket har reduceret standselængden med 1,5 m fra 100 km/t, og med 5 meter fra 200 km/t. Kørestilsvælgeren er dog ikke standard.

Krængningsstabilisator i kulfiber
Det samme gælder de keramiske bremser, og en ny af kulfiberforstærket krængningsstabilisator i kunststof (CFK) og aluminium, hvilket reducerer stabilisatorens vægt med ca. 2 kg. Standard er 19" hjul. 20” fræsede 5-egede alufælge fås som ekstraudstyr.
Udvendig kendes den reviderede R8 på den kendte Audi-grill, som er blevet bredere og lavere.
Nye smalle slidser mellem grillen og motorhjelmen trækker minder fra mærkeikonet Audi Ur-quattro. Den nye frontspoilerkant er også bredere, og det samme gælder det markante luftgitter bagpå, som udgør den nederste afslutning på diffusoren, der er trukket langt op.

Ny Audi R8 kommer til Danmark til foråret
Som ekstraudstyr fås Audi ringene og logoerne udvendigt lakeret i sort højglans, og der er kommet to nye metallakfarver kemoragrå (billedet af den åbne) og ascariblå (billedet af coupéen)
Med faceliftet introduceres nye modelbetegnelser. R8 hedder fremover R8 Coupé/Spyder V10 quattro, mens R8 Coupé/Spyder V10 plus bliver til R8 Coupé/Spyder V10 performance quattro – en analogi til de kraftigste RS modeller fra Audi Sport.
V10-motoren produceres i Ungarn, mens bilerne produceres Audi Sport GmbH, i Heilbronn, Tyskland, hvor Audi også producerer R8 og R8 LMS racerbilerne. De nye R8-modeller kommer til Danmark til foråret. Priserne er endnu ukendte.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.
