audi elbil q8 etron

Den opfriskede Audi e-tron har fået en ny og mere aggressivt front på linje med de øvrige biler i e-tron familien.

© Audi AG

Kæmpe-Audi skifter navn og får MARKANT bedre rækkevidde

Audis første eldrevne SUV får en omfattende opdatering af batteri, undervogn, effektivitet og rækkevidde for at kunne matche nyere konkurrenter

9. november 2022 af Steen Bachmann

Audi e-tron blev præsenteret for den internationale presse ved et stort event i Dubai i november 2018, hvor Bil Magasinet deltog. 

Den store SUV var den første tyske elbil i den nye generation og kom til verden få måneder efter Jaguar I-Pace, som dermed fik et lille forspring.

Audi e-tron vs Mercedes EQE SUV

Den store e-tron imponerede med sin Audi-agtige måde at opføre sig på, elegante løsninger i kabinen og enkle betjening, men fire år er meget lang tid i bilindustrien og e-tron har brug for en opdatering for at kunne konkurrere mod biler som den nye Mercedes EQE SUV.

Det er årsagen til, at Audi ruller et omfattende facelift ud. Her er ny front på både e-tron SUV og e-tron Sportback, men det essentielle er en højere effektivitet, der giver en rækkevidde på op til 582 km i SUV'en og op til 600 km i Sportback (WLTP). 

Herudover har Audi arbejdet med motorernes effektivitet, en højere ladekapacitet på batteriet og en lavere vindmodstand.

Læs også: Sådan er det at køre Audi e-tron tre dage under modeugen i København

audi elbil q8 etron

Audi e-tron var på forsiden af Bil Magasinet i februar 2019 med Steen Bachmanns reportage fra den internationale lancering i Dubai.

Meningen med at omdøbe e-tron til Q8 e-tron er at sende et signal om, at det er flagskibet inden for de elektriske SUV’er og crossovere. Q8 e-tron er samtidig den første model med en ny todimensionel udformning af de fire ringe. En anden ny detalje er modelbetegnelsen med Audi navnet på B-stolpen.

De ydre dimensioner med længde/bredde/højde på 492/194/162 cm er uændrede, men de sportslige SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron er 2 mm lavere og 39 mm bredere. Bagagerummene er også uændrede ilgesom de 62 liter i det forreste bagagerum, den såkaldte frunk.

Læs også: Overvejer du at købe elbil? Læs vores guide og find ud, om du er klar til elbilen

Tre drivlinjevarianter i Q8 e-tron

Audi Q8 50 e-tron
Basisvarianten har to motorer med en samlet effekt på 340 hk i boost-funktionen og et drejningsmoment på 664 Nm. Rækkevidden er 491 km (SUV) og op til 505 km (Sportback).

Audi Q8 55 e-tron

Her yder de to elmotorer 408 hk i boost-funktionen og et drejningsmoment på 664 Nm. Rækkevidden er op til 582 km (SUV) og 600 km for Sportback. Tophastigheden er ligesom for Q8 50 e-tron elektronisk begrænset til 200 km/t.

Audi SQ8 e-tron 
Erstatter den hidtidige e-tron S og drives af tre motorer, som leverer en boost-ydelse på 503 hk og et drejningsmoment på 973 Nm. Rækkevidden for S-modellerne ligger på op til 494 km for SUV-modellen og op til 513 km for Sportback-modellen og topfarten er begrænset til 210 km/t.

Læs også: Hold da op: Her kommer 2,7 ton monster-Audi

Priser

  • Q8 Prestige 50 e-tron quattro - 699.990 kr.
  • Q8 Sportsback Prestige 50 e-tron quattro - 729.990 kr.
  • Q8 Prestige 55 e-tron quattro - 739.990 kr.
  • Q8 Sportsback Prestige 55 e-tron quattro - 769.990 kr.

audi elbil q8 etron

Audi Q8 e-tron har et stort batteri i bunden og en elmotor på hver aksel. Den sportslige SQ8 har en ekstra elmotor.

audi elbil q8 etron

Luftmodstandsværdien for Q8 Sportback e-tron er reduceret fra 0,26 til 0,24 og for Q8 e-tron fra 0,28 til 0,27.

Der er to batteristørrelser på hhv. 89 kWh (50 e-tron) og 106 kWh (55 e-tron og SQ8 e-tron), begge angivelser er nettokapacitet. Audi skriver, at de ved hjælp af en tilpasning af batteristyringen har øget den batterikapacitet, som kunderne kan gøre brug af. 

Q8 e-tron lynlader med op til 170 kW

Q8 50 e-tron kan lynlades med op til 150 kW, mens de to øvrige varianter kan lades med op til 170 kW. I hjemmelader lades med op til 11 kW, mens 22 kW fås som ekstraudstyr. Audi er dermed på niveau med Mercedes og BMW hvad angår ladekapacitet, men langt efter Hyundai/Kia. 

Audi Q8 e-tron har som standard Plug & Charge, hvor man kun skal sætte kablet i en lynlader, hvorefter ladningen straks går i gang. Afregningen sker fuldautomatisk: Fra 2023 lanceres den nye ladetjeneste Audi Charging, som skal give adgang til ca. 400.000 offentlige ladepunkter over hele Europa.

Luftundervogn er standard på Audi Q8

Q8 e-tron har adaptiv luftundervogn som standard, der kan variere frihøjden med 76 mm. Her er en ny progressiv styring, hvor styrehusets udveksling er blevet ændret, så styretøjet også reagerer meget mere direkte på selv mindre ratdrejninger. Effekten fra den mere direkte udveksling af styretøjet understøttes af et stivere undervognsophæng på forakslen. 

Læs også: Elbiler i 2023.

audi elbil q8 etron

Den nye Audi Q8 e-tron og Audi Q8 Sportback e-tron introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2023. Vi bringer danske priser så snart vi får fat i dem.

Audi vil være et elbilmærke

Siden lanceringen af Audi e-tron for ca. 4 år siden og efter 150.000 solgte eksemplarer har Audi nu otte elbiler på programmet. 

I 2026 vil der være over 20 modeller, og på det tidspunkt vil alle nylancerede Audi modeller på verdensplan være elektriske. 

”Med vores forretningsstrategi, ”Vorsprung 2030” har vi fastlagt en fast dato for udfasningen af forbrændingsmotoren og taget en klar beslutning om, at Audi allerede om 11 år vil være et rent elektrisk mærke”, siger Markus Duesmann, som er CEO hos Audi AG. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...