Audi Q8 50 TDI quattro aut. silver front
Audi Q8 50 TDI quattro aut.

Audi Q8 kører markant mere dynamisk end Q7, som den deler platform med. Styretøjet er hurtigere, og den sidder tættere ved asfalten. 

© Anders Richter

Test: Audi Q8 er en stilfuld basse

Audi Q8 leverer god stil, overraskende køreegenskaber og et lækkert design til de folk, som gerne vil bruge 1,3 mio. kr. på deres næste SUV

4. februar 2019 af Anders Richter


De store bilfabrikker spytter den ene luksus-SUV ud efter den anden i øjeblikket. Den seneste har fire ringe i snuden og et Q8-skilt bagpå. Den er stor som en SUV, men sidder tættere på asfalten, og taglinjen er mere som på en coupé eller hatchback.

Men er det ikke bare en Audi Q7 i forklædning, vil de fleste nok spørge – og jo, det er det. De bygger begge på MLB-Evo-platformen og deler motorer og den grundlæggende teknik. Alligevel er de to biler meget forskellige. Q7 er en bil, som kan have plads til hele familien, eftersom den også fås med syv sæder. Q8 handler mere om stil og luksus. Og det starter, ligeså snart du griber i døren.

Q8 føles som en selvstændig model

Sving den op, og bemærk de rammeløse ruder. En fin detalje vi ikke normalt ser på SUV’er. Sæt dig ind bag rattet og bemærk, hvordan interiøret er markant anderledes end i Q7. Fordi Q8 er en nyere bil, har den fået det meste af interiøret og sine skærme fra topmodellen A8. 

Audi Q8 50 TDI quattro aut.
Audi Q8 50 TDI quattro aut.

Testbilen er udstyret med 21” fælge, som måler 285 mm i bredden hele vejen rundt. Dækkene er leveret af Hankook.

© Anders Richter


Kort fortalt er der tre skærme, du kan lege med: Virtual Cockpit er skærmen, der udgør instrumenterne bag rattet. Den kan du skræddersy til at vise de ting, du mest har brug for. I midterkonsollen øverst sidder en 10,1” skærm, hvorfra du styrer infotainment systemet, og lige under den sidder en 8,6” skærm, der blandt andet bruges til klimaanlæg og skriveplade.

De store skærme i Q8 virker godt

Grafikken på skærmene virker skarp og lækker, og systemerne er intuitive at bruge. Alligevel kan det være svært at styre under kørslen, da du ikke længere kan “føle” dig frem til knapperne.

Bagsædet er et af de helt store plusser ved Audi Q8. Her er overdådig plads til både krop og ben. Og det er ikke engang, fordi det er gået ud over pladsen i bagagerummet. Her er nemlig 605 liter med sæderne oppe. 

Testbilen er en 50 TDI (og hvem er det lige hos Audi, der har fundet på den nye navneleg med modelkoderne? De er umulige at forstå!), som pt. er den eneste variant på den danske prisliste. Senere vil flere dog følge trop. 50 TDI-betegnelsen dækker over en V6-turbodiesel med 286 hk, og det er mere end rigeligt til at sparke liv i Q8. 

På trods af en køreklar vægt på 2.232 kg rammer den 100 km/t på 6,3 sekunder.

Audi Q8 50 TDI quattro aut.
Audi Q8 50 TDI quattro aut.

Interiøret er lækkert. Den store skærm i midten kan dog være lidt svær at betjene under kørslen.

© Anders Richter

På de snoede landeveje behøver du ikke sætte tempoet ned, bare fordi du kører rundt i en stor basse af en tysker. Styretøjet har en mere direkte udveksling end i Q7, og bilen sidder tættere på asfalten. Det er nogle af de medvirkende faktorer til, at Q8 faktisk er overraskende køreglad. Tro det eller lad vær, men her kommer altså 2,2 ton tung SUV, der gerne vil dreje om hjørner.

Klik elektronikken over i komfort, og al snak om ideallinjer forsvinder fra den tyste kabine, mens du cruiser i kvikt tempo på motorvejen. Her kan du bruge stilheden til at overveje et karriereskift, så du rent faktisk får råd til en Q8. For den koster en smule mammon.

Audi Q8 fra 1,3 mio. kr.

Grundprisen for en Q8 50 TDI er 1,3 mio. kr., og du bliver nødt til at sætte et par krydser, før den er perfekt. Testbilen har for en halv mio. kr. ekstraudstyr. Du kan dog godt leve med mindre. Et 360-graders kamera til 13.882 kr. er uundværligt, når bassen på 498 cm skal parkeres. En assistentpakke kaldet Tour til 32.000 kr. tilfører bl.a. adaptiv fartpilot med køassistent, hvilket er et must.

Audi Q8 koster omkring 140.000 kr. mere end en Q7. Om du skal bruge de ekstra penge handler mest om, hvad du skal bruge din SUV til? Skal den bare have plads til mange børn, så vælg en Q7. Har du i stedet brug for en bil med et fedt design, gode køreegenskaber, lækre gadgets og overdådig plads til fire, er Audi Q8 et bedre valg.

Testen er fra Bil Magasinet #1902 februar 2019, der er i kioskerne nu.

Audi Q8 50 TDI quattro aut.
Audi Q8 50 TDI quattro aut.

I modsætning til en Audi Q7 fås Q8 udelukkende med to sæderækker. Der er overdådig plads bagi.

© Anders Richter

Audi Q8 50 TDI quattro aut.

Motor 
V6, 2.967 cm3, 24V, turbodiesel
286 hk ved 3.500 o/min
600 Nm ved 2.250 o/min

Topfart 245 km/t  
0-100 km/t 6,3 sek.
EU-miks (NEDC2) 15,2 km/l

Pris 1.295.012 kr.

Her er Bil Magasinets første indtryk fra den danske præsentation i oktober 2018:

HVOR

Jomfuens Egede Gods ved Fakse på Sydsjælland. Audi Danmark præsenterer den nye Q8 for pressen, og giver en tur.

De har hyret den glimrende bilfotograf Marc Østergaard til at tage billederne – Marc har en fortid på Bil Magasinet, og har skudt en fængende serie af den nye model i et regntungt efterårslandskab.

Audi Q8 50 TDI quattro aut. silver driving denmark
Audi Q8 50 TDI quattro aut.

LED-lygter for og bag er standard, men Q8 bør have adaptive HD Matrix-forlygter, der koster ekstra.

© Marc Østergaard

HVAD

Audi Q8 er en fem meter lang, to meter bred og 1,7 meter høj SUV med fem sæder.

Den har firehjulstræk, læderkabine, 8-trins automatgear og 48V strømsystem (mild hybrid) som standard, mens luftaffjedring, 4-hjulsstyring, aktive krængnings-stabilisatorer, S-line pakker ude og inde og alverdens komfort- og sikkerhedssystemer kan tilkøbes. 

Audi Q8 50 TDI quattro aut. interior
Audi Q8 50 TDI quattro aut. © Marc Østergaard

HVILKE MOTORER

Ved lanceringen nu fås 50 TDI, hvilket er en rebus, der står for en 3-liters V6-turbodiesel med 286 hk og 600 Nm.

Til foråret 2019 følger en mindre variant af motoren med 231 hk og 500 Nm, og en 3-liters V6-turbobenziner med 340 hk/500 Nm. 

Alle motorer har mild hybrid-system med 48V højspændingssystem og et lille lithiumbatteri under bagagerummet. Det gør det muligt at køre med standset motor frem mod lyskryds og ved speederslip for at spare brændstof.

Systemet er automatisk og kan ikke betjenes manuelt. 

HVILKEN KABINE

Kabinen er lånt fra A8, men man sidder højere. Bilen er to meter bred, så der er langt over til sidemanden. Digitale instrumenter bag rattet og to skærme i midten er standard.

Audi Q8 50 TDI quattro aut. rear silver
Audi Q8 50 TDI quattro aut. © Marc Østergaard

HVORDAN KØRER DEN?

Det og meget mere får du at vide i et kommende nummer af Bil Magasinet, der udkommer hver måned. Bliv abonnent, og få nyheder og vores holdning til den nye Q8 og alle de andre nye biler (du kan også købe bladet i kiosker og på tankstationer).

 Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.