© Marcus Werner

Første test: Audi Q7 er tilbage i storform

31. juli 2019 af Søren Juul

Hvor er vi? 

Bil Magasinet er inviteret af Audi Danmark til det sydvestlige Irland for at teste den faceliftede Audi Q7 i Kerry-regionen. Her skal den store SUV slås om pladsen på de smalle, snørklede landeveje med campingvogne, turistbusser og løse får. 

Hvad er nyt på Audi Q7?

Den mest iøjefaldende detalje er den nye kølergrill med de seks lodrette lameller, som Q7'eren har arvet fra den nyere coupé-SUV Q8. Det pynter på modellen, der indtil nu har set temmelig bastant ud med den gamle kølergrill med syv vandrette lameller. Dertil nye sideskørter og en kromliste mellem baglygterne, der får Q7'eren til at se bredere ud bagfra. 

Den nye kølergrill får Q7'eren til at se mere muskuløs ud. Som noget nyt kan modellen bestilles med HD matrix-LED forlygter med laserlys. 

© Marcus Werner

Er der sket noget i kabinen på Audi Q7?

Ja, i høj grad. BMW og Mercedes-Benz har begge lanceret nyere modeller med mere digitale kabiner, så Audi har nu adopteret det digitale instrumentbræt fra A8, A7, A6 og Q8 til Q7'eren for at få modellen med på beatet.

Standard får man digitale instrumenter bag rattet og i midterkonsollen er diverse knapper og greb afløst af to store digitale, trykfølsomme skærme, som er nydeligt integreret og ret nemme at bruge takket været haptisk feedback og lydeffekter, når du trykker på de virtuelle "knapper". 

Audi Virtual cockpit (digitale instrumenter) og de to skærme i midterkonsollen bliver standard på det danske marked. 

© Marcus Werner

Hvordan ser der ud i motorrummet efter faceliftet? 

Q7'eren fås med tre forskellige V6'ere, der yder fra 231 til 340 hk og drikker enten diesel eller benzin. Maskinerne er såkaldt milde hybrider, hvor et lille batteri samler bremserenergi op via den kombinerede starter og generator til gavn for forbruget.

Og så er der topmodellen med 435 hk og 900 Nm fra en 4,0 liters V8 diesel. Senere på året følger en mere fornuftig 3,0 TFSI plug-in hybrid. Motorerne er parret med en 8-trins automatgearkasse og fordeler kræfterne med et permanent quattro firehjulstræk. 

A8'eren introducerede kromlisten mellem baglygterne i Audi-regi. Den pynter på den høje Q7, der nu syner bredere. 

© Marcus Werner

Er der pillet ved køreegenskaberne? 

Ja, til det bedre. Den er blevet bedre til at manøvrere ved lave hastigheder og mere stabil ved høje hastigheder, hvis man altså bestiller bilen med firehjulstyring, som er blevet optimeret til at give en mindre venderadius.

Dertil de nye, elektromekaniske krængningsstabilisatorer, der kendes fra bl.a. Bentley Bentayga og Lamborghini Urus. Teknologien er blevet tilgængelig i Q7 efter modellen har fået et ledningsnet, der arbejder med 48 volt. Systemet bekæmper den store bils lyst til at krænge i sving og stabiliserer karrosseriets bevægelser over ujævnheder, når man kører ligeud. Det fungerer meget overbevisende.

Standard har Q7 stålaffjedring, medmindre du bestiller den med syv sæder, hvor luftundervogn kommer som standard. 

Hvem er konkurrenterne og hvad skal Q7 koste?

Med en totallængde på 506 cm og mulighed for at bestille bilen med syv sæder er det nærliggende at sammenligne den nye Audi Q7 med BMW X7 og Mercedes-Benz GLS, men Audi selv sammenligner den med de lidt kortere BMW X5, Mercedes-Benz GLE og Volvo XC90.
 

Den danske importør har i skrivende stund endnu ikke priser, udstyrsdetaljer og dansk motorprogram på plads, men vi holder dig opdateret når vi ved mere. 

Læs den fulde test af Audi Q7 i et kommende nummer af Bil Magasinet 

Audi Q7 får dansk premiere til efteråret. Modellen har som før faceliftet fem sæder, men kan bestilles med syv. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.