Biltest af Audi Q7 3,0 TDI van
Biltest af Audi Q7 3,0 TDI van © bilmagasinet.dk

Audi Q7 3,0 TDI van

Mere metro end macho

18. maj 2006 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen

3,0 TDI er den Audi Q7, du skal købe... hvis du VIL have en

Audi har naturligvis iscenesat deres store nye luksus-suv Q7 som en venligsindet og intelligent kæmpe i et kobbel af brutale konkurrenter. Men spørgsmålet er, hvor klog jeg føler mig, kørende alene rundt i dette gigantiske og lange, 2,3 ton tunge køretøj.

Det er i hvert fald ikke i gulplade-udgavens varerum, at jeg skal tjene point til mit Mensa-medlemsskab. For trods en meget gennemført og delikat indretning er der ikke plads til mere end i konens Citroën ZX, læssehøjden er betydelig, og rummet er langt og fladt. Men bevares: Et plus til den elektriske bagklap-åbner.

Mere ræson er der i, at Q7 TDI 3,0 TDI har en dieselmotor. Denne dejlige V6’er på 233 hk er klart det rigtige valg frem for den momentsvagere benzin-V8 med 350 hk. Vigtigst: 500 Nm fra 1.750 o/min. er ægte diesel-trækkraft. Men helt så lydsvag som forventet er Q7 TDI ikke, før den kommer godt op i fart.

Op i fart kom vi: Jeg havde nemlig Audien på en tur, der skulle gå lidt stærkt. Vi kørte fra Køge til Skagen på fire timer og sprang friske ud af Q7’eren uden den mindste træthed. Og det er nok her, bilen har sin største berettigelse – som effektiv rejsemaskine uanset vejrlig og vejforhold. På turen hjem samme dag kørte vi 96 km/t. i snitfart og det med et rigtig pænt forbrug på 9,43 km/l.

Så glem alt om macho-firehjulstrækker hér: Q7 er en metro-bil, der har lidt svært ved at finde plads i mit univers af både tunge og lette 4WD-suv-modeller. Tosæders-kabinen er A6-lækker, men også lidt trang, bilens størrelse taget i betragtning.

Køre kan den dæleme: Affjedringen er i den faste ende og styretøjet præcist, og du tør drive den bil rundt i sving, nøjagtigt som var det en mindre Audi-limousine. Det er køredynamisk bedre, end hvad søster VW Touareg byder på.

Men dybest set: Hvorfor ikke bare købe en mere handy Audi Avant personbil på hvide plader?

AUDI Q7 3.0 TDI VAN
Motor V6, 2.967 cm3, 24V
Ydelse 233 hk ved 4.000 o/min
500 Nm ved 1.750 o/min
0-100 km/t. 9,1 sek.
Topfart 210 km/t.
Forbrug EU-miks 9,5 km/l
Årlig vægtafgift 4.910 kr. (+5.040 kr. privat)
Vægt/last/påhæng 2.300/690/3.500 kg
Mål (L/B/H) 507/198/174 cm
Bagagerum 2.035 liter
Dæk 255/55 R 18
Værditab 3år/60.000 km ca. 170.000 kr. (38 pct.)
Reservedelsindeks 239
Pris inkl. moms 455.797 kr.
Pris u/afgifter 304.917 kr.

VI SYNES…Vælg selv: Enten er Audi Q7 en bil, der tager bedste fra to verdener, eller også sætter den personvogns-agtige suv sig mellem to stole. Jeg hælder til det sidste...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...