Audi q6 e-tron PPE platform el-SUV
© Audi

Første test: Audi Q6 e-tron kan kommunikere med baglygterne

Med Q6 e-tron tager Audi hul på næste elbilskapitel. SUV'en har en ny platform, der åbner op for nytænkning og forbedringer.

26. juli 2023 af Frederik T. Frey

Audi Q6 e-tron er mere end blot en øvelse i størrelse og facon – den er mere end "proppen", der skal udfylde pladsen mellem den mindre Q4 e-tron og den større Q8 e-tron i modelprogrammet.

Q6 e-tron er debutanten for koncernens nye platform og arkitektur kaldet PPE – en konstruktion, der er udviklet i tæt samarbejde med Porsche. Platformen vil kunne moduleres til at huse forskellige batteristørrelser, ligesom akselafstanden kan variere i fremtidige modeller.

Audi's ingeniører forvisser om, at der er store fordele ved den nye underliggende konstruktion – fordele, der forbedrer eksisterende teknologier, men som på sigt også skal bringe biler, som er konstrueret på PPE-platformen, ind på nye og ukendte territorier. 

Bil Magasinet kører en tur i en prototype – der er camoufleret inde som ude.

Audi q6 e-tron PPE platform el-SUV

Audi Q6 e-tron forventes lanceret i starten af 2024.

© Audi

750 volt og lynopladning

Når Q6 e-tron, efter planen, vil være klar til lancering først i 2024, vil der være tale om en elbil, der benytter sig af 750V-teknologi. 

Hos andre bilmærker har du muligvis hørt om 800V-teknologi, men eksperterne fra Ingolstadt forsikrer, at der i lægmandssprog er tale om den samme voltkategori.

Hjulpet godt på vej af de 750V og den nye platform vil Q6 e-tron i de større varianter kunne lade et batteri på cirka 100 kWh (brutto) med op til 270 kW.

Generelt er næsten al data fortsat på tysk præcisions-øjemål, da den færdige produktionsbil endnu ikke er homologeret – men forvent lynhurtig opladning med en rækkevidde omkring de 600 km.

Audi q6 e-tron PPE platform el-SUV

Der er tale om prototyper – derfor er interiøret tildækket.

© Audi

Avancerede lygter

Audi Q6 e-tron anvender i de øverste udstyrsniveauer en evolution af den digitale lygtesignatur, som allerede findes på flere af mærkets øvrige modeller – f.eks. Audi Q4 e-tron. Lygterne benytter sig både af LED- og OLED-teknologi, og funktionerne er groft sagt delt op i to kategorier – personificering og kommunikation.

På bilens bagende er OLED-lygteenheder, der sammen med et tværgående LED-bånd giver Q6 e-tron nye muligheder for at kommunikere med omverdenen. OLED er en lysdiode, hvor det er selve de enkelte pixels, der udsender lys. 

Én af fordelene ved OLED er høj kontrast og mulighed for høj skarphed og stor tydelighed. Via bilens mange sensorer kan Q6 e-tron identificere trafikfare og gennem de nye baglygter signalere til øvrige trafikanter. 

For eksempel kan baglygterne vise en advarselstrekant i forbindelse med vejforhindringer, ligesom lygterne kan signalere, hvis en anden trafikant bevæger sig for tæt på SUV’en. 

Audi q6 e-tron PPE platform el-SUV

Bil Magasinet var inviteret af den danske Audi-importør til at prøve Q6 e-tron-prototypen på Færøerne.

© Audi

Vi må vente med køreindtryk

Undervognen på Q6 e-tron har luftaffjedring på begge aksler, multilink på forakslen samt adaptive støddæmpere i alle fire hjørner. En S-variant lægger dertil forstærkede krængningsstabilisatorer og andre opstrammende tiltag.

Køreegenskaberne er tilstrækkelige til færøsk paradekørsel – som var det eneste, præsentationsturen bød på – og Audi Q6 e-tron er letkørt – mere kan vi ikke driste os til at sige efter at have kørt el-SUV’en under de yderst kontrollerede forhold. 

Al kørsel på præsentationsturen foregår med maks 80 km/t og i karavanekørsel med en anstandsdame som hare.

© Audi

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...