Audi sætter strøm til Q5

Audi fortsætter sin elektrificeringsoffensiv, og Audi Q5-e Quattro er den første repræsentant for de nye plug-in-modeller fra Audi.

7. juni 2019 af Mathias Brandt

Audi Q5 55 TFSI e Quattro

Officielt hedder har Audi døbt den Q5 55 TFSI e Quattro. Det nye drivlinjekoncept består af en 2-liter TFSI-motor der yder 252 hk og har et drejningsmoment på 370 Nm, dertil kommer en elmotor på 143 hk og 350 Nm. Det får den samlede systemydelse op på 367 hk. og 500 Nm. Dermed bliver den hurtigere end Audi SQ5 med benzinmotor, som iøvrigt udgår. Tilbage er kun en dieselvariant af SQ5’eren, som yder 347 hk.

Den nye Q5-e accelerer fra 0 til 100 km/t på 5,3 sek., og topfarten ligger på 239 km/t. Dens elektriske rækkevidde ifølge WLTP-cyklussen udgør over 40 km, og tophastigheden ved elektrisk drift ligger på 135 km/t.

Audi Q5-e kan forudse trafikken 

Når den adaptive fartpilot er aktiveret, understøtter den forudseende effektivitetsassistent føreren med automatisk deceleration og acceleration for at øge effektiviteten og komforten. 

Hvis føreren derimod kører uden adaptiv fartpilot, bliver vedkommende via en mærkbar impuls fra den aktive speeder og et optisk symbol i cockpittet og i head-up-displayet gjort opmærksom på det rette tidspunkt til at fjerne foden fra speederen for at udnytte mest mulig bevægelsesenergi. 

Samtidig signalerer symboler i cockpittet den pågældende årsag til hastighedsnedsættelsen. Følgende bliver vist: hastighedsgrænser, byskilte, sving og nedkørsler, rundkørsler, vejkryds, motorvejsafkørsler og forankørende trafik.

Forskellige køremodes 

Føreren kan frit vælge, om og hvordan vedkommende ønsker at gribe ind i samspillet mellem de to motorer. Til det formål har føreren tre driftsindstillinger til rådighed:

Hybridindstillingen aktiveres automatisk med guidningen i navigationssystemet, men den kan også aktiveres manuelt. I denne indstilling bliver batteriopladningen fordelt optimalt hen over vejstrækningen for at reducere kraftforbruget, og i den forbindelse bliver der ved bykørsel og i køkørsel primært kørt elektrisk. 

Indstillingen vælger afhængigt af situationen mellem friløb med standset motor og påløbsrekuperation. Med påløbsrekuperation kan man genindvinde op til 25 kW ydelse – dermed overtager elmotoren alle lette decelerationer på op til 0,1 g, altså de fleste opbremsninger på dagligdagens køreture. 

Ved bremserekuperation kan der genereres maksimalt 80 kW elektrisk ydelse ved en deceleration på op til 0,2 g. Ved kraftigere deceleration anvendes skivebremsen. Når guidningen er aktiveret i MMI Navigation, forsøger den forudseende driftsindstilling at køre den sidste del af strækningen i byen rent elektrisk og komme frem til destinationen med et næsten tomt driftsbatteri. 

Reguleringsarbejdet er baseret på en lang række data og omfatter onlinetrafikinformationer, strækningens længde frem til destinationen, ruteprofilen for den valgte rute, de præcise informationer om nærområdet fra navigationsdataene som fx hastighedsgrænser, vejtyper, stigninger og nedkørsler samt de aktuelle data fra bilens onboard-sensorer.

Ud over driftsindstillingen Hybrid kan føreren vælge mellem indstillingerne EV og Battery-Hold. I EV-indstillingen kører bilen udelukkende elektrisk, så længe føreren ikke overskrider et variabelt mærkbart trykpunkt i speederen. EV-indstillingen er grundindstillingen, hver gang bilen startes. I Battery-Hold-indstillingen spares der påbatterikapaciteten, der holdes på det aktuelle niveau.

Forbrugsangivelse for Audi Q5 55 TFSI e quattro

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 41,7-47,6

CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 46-53

Opladning på få timer

Standardudstyret til Audi Q5-e Quattro omfatter ladesystemet “Compact” der omfatter kabler til husholdnings- og industristikdåser samt en betjeningsenhed. Derudover fås den med type 2-stik til anvendelse ved offentlige ladestandere. Som ekstraudstyr tilbyder Audi en aflåselig vægholder til ladesystemet. Ved en CEE-industritilslutning med 400 V / 16 A varer en fuld opladning kun 2½ timer. I den forbindelse oplades litium-ion-batteriet med en effekt på maksimalt 7,4 kW, men selv ved en 230 V-husholdningsstikdåse kan et tomt batteri lades fuldt op på komfortabel vis natten over på ca. 6 timer. Også på farten kan føreren komfortabelt tanke strøm. Audi’s egen ladetjeneste, Audi e-tron Charging Service, giver adgang til ca. 100.000 ladepunkter i Europa. Ét kort er nok til at starte opladningen – uafhængigt af udbyderen.

Hvornår kommer Audi Q5-e til Danmark?

Q5 55 TFSI e quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.