Audi Q4 e-tron sportback 2021 front sving vej road
© Tobias Sagmeister

Første tur i Audi's nye elbil - 4 ting du skal vide om Q4

Audi's elbil gjorde kort proces med både konceptstadie og kamuflagebilleder, og bilen ser således stort set uændret ud siden konceptet. Kom med, når vi kører første tur.

31. maj 2021 af Frederik Hauschildt

1 | Audi Q4 ligner sig selv

Allerede da Audi Q4 debuterede som konceptbil i sommeren 2020, var vi blæst bagover. Bilen havde med simple, men definerede linjer, fundet en ven i redaktionsmedlem Steen Bachmann, der beskrev konceptbilen som 'en sexet elbil'. Selv dengang var det tydeligt, at bilen designmæssigt havde meget lidt til fælles med VW's ID.-serie.

Efter at have besøgt Neustadt i Holstein for at køre bilen for første gang, må jeg sige, at jeg er overrasket. Jeg står overfor en Q4 e-tron Sportback, der lige så godt kunne have været den konceptbil, Audi fremviste sidste år, men det er det ikke. Det her er produktionsbilen.

Audi Q4 e-tron sportback 2021 front side florettsølv florett silver
© Tobias Sagmeister

2 | Audi Q4 bliver billig

Audi Q4 e-tron overraskede endnu en gang, da vi så priserne for første gang. 350.000 kr. køber dig en elbil med baghjulstræk, 170 hk og 330 km på batteriet. Vil du have et større batteri, 204 hk og udstyrspakken Attitude, løber bilen op i 400.000 kr. Så har du også adaptiv fartpilot, bakkamera og en elektrisk bagklap.

Audi Q4 e-tron udbydes i tre grundvarianter, hvoraf den sidste er udstyret med firehjulstræk med to elmotorer, 299 hk og Attitude-trim som standard. I de øvrige varianter koster Attitude-pakken 15.000 kr.

Audi Q4 35 e-tron 349.990 kr.

Audi Q4 40 e-tron 384.990 kr.

Audi Q4 50 e-tron Quattro 459.990 kr.

Priserne på Sportback-varianten er endnu ikke tilgængelige, og bilen lander først i Danmark til efteråret.

Audi Q4 50 e-tron quattro sportback florettsølv florett silver
© Frederik Hauschildt

3 | Audi Q4 med Quattro

Audi er baseret på samme MEB-platform, der også ligger til grund for VW ID.4 & ID.3, Skoda Enyaq og Cupra Born. Modsat førnævnte, så er Audi Q4 e-tron den første MEB-baseret bil, der lanceres med firehjulstræk. Det udbydes udelukkende på 50, og tilføjer en helt ny motor til opsætningen. I fremtiden kan vi også regne med at ID.4 GTX debuterer firehjulstrækket for VW.

102 af hestekræfterne tilhører forakslen, og 204 skubber på bagakslen. Systemydelsen er op til 299 hk, og bilen bruger kun fra forakslen, når der er brug for dette. Det vurderer systemet der er, når den fulde ydelse skal opnås, eller når bilen mangler greb på nogle af hjulene.

Audi Q4 50 e-tron quattro sportback florettsølv florett silver
© Frederik Hauschildt

4 | Audi Q4 med gadgets

Er der luft i budgettet efter motorvalg og Attitude-pakke, kan Audi udstyres med yderligere gadgets, som hjælper i hverdagen. Blandt andet Audi's Augmented Reality heads-up-display, som er en del af en navigationspakke til omkring 28.000 kr., er en interessant tilføjelse.

Systemet minder om det i VW ID.4, men Audi har udviklet det fra bunden, og gjort det endnu mere interaktivt. Se i videoen nedenfor, hvordan afstanden til forankørende illustreres med en linje, der følger vejens forløb.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...