Audi med stærk plug-in-hybrid offensiv

Audi har netop lanceret 4 nye opladningshybrider, forud for den officielle præsentation i Geneve i næste uge. Få hele overblikket her:

25. februar 2019 af Mathias Brandt

Under den internationale biludstilling i Geneve, præsenterer Audi fire nye plug-in-hybrider, som inkluderer A8, A7 Sportback, A6 og Q5. De får alle fire en elektrisk rækkevidde på mere end 40 km ifølge WLTP-testcyklussen.

Audi's plug-in hybridstrategi

Med Q5, A6, A7 og A8 TFSI får alle tilkoblet et lille ‘e’ efter modelbetegnelsen, som afslører, at det er en plug-in-hybrid. I fremtiden vil betegnelsen "e-tron" udelukkende være forbeholdt 100% eldrevne biler.

Dermed udvider Audi sit sortiment af plug-in-hybrider betragteligt. Afhængig af modelserien er der et valg mellem to varianter med forskellig ydeevne og udstyr: En komfortmodel og en sportslig model. Den sportslige model har S-line eksteriørpakke, en mere stramt justeret affjedring og en opsætning med højere boost performance fra elmotoren til mere dynamisk kørsel. Derudover har A6 og A7 en sort optikpakke med mørke trimelementer, røde bremsekalibre og tonede ruder bag.

Elektrisk rækkevidde på 40 km

Den elektriske rækkevidde tegner sig for mere end 40 km i WLTP for hver model. Alle Audis plug-in-hybridmodeller har en turboladet benzinmotor med direkte indsprøjtning (TFSI), der arbejder sammen med en elmotor, som er integreret i transmissionen. Et lithium-ion-batteri under bagagerumsgulvet leverer den elektriske energi. Som følge heraf kan elmotoren understøtte forbrændingsmotoren under acceleration. Resultatet er flere kræfter helt nede fra bunden af omdrejningsfeltet, hvilket vil få accelerationen til at føles kraftigere.

Når det kommer til rekuperation (opsamling af energi), ligner drivlinesystemet dét fra den rent elektrisk drevne Audi e-tron. Systemet er designet til høj effektivitet og maksimal rekuperationsevne, og når de nye Audi PHEV-modeller bremser, genindvinder de op til 80 kW energi. Elmotoren håndterer små decelerationer, dvs. størstedelen i daglig trafik. Ved lidt større decelerationer deles opgaven med de hydrauliske hjulbremser, og kun ved opbremsninger med mere end 0,4 g foretages opbremsningen alene af hjulbremserne.

Litium-ion-batteriet kan lagrer 14,1 kWh energi ved en spænding på 385 V. 

Sådan fungerer Audi’s plug-in-hybrider

A8 plug-in hybridmodellen har en forbrændingsmotor og en elmotoren, der er en synkronmotor med permanente magneter. Den er integreret sammen med koblingen i den 8-trins automatgearkasse, der overfører momentet til det permanent firehjulstræk quattro.

Audi A7 og A6 med plug-in hybrid bruger samme drivlinje, og batteriet er identisk med Audi A8 PHEV. Begge modeller er tilgængelige i to effektniveauer med forskellige boost performance. Drivlinjen i Audi Q5 PHEV følger samme koncept som i Audi A6 og A7.

Maksimal komfort og høj elektrisk rækkevidde

Modellerne starter automatisk elektrisk i "EV"-mode, og forbrændingsmotoren kobles så til afhængigt af situationen.

Plug-in hybrid-modellerne har 3 kørsels-modes "EV", "Auto" og "Hold", som føreren kan vælge mellem. I ”EV” prioriteres elektrisk kørsel. I "Auto” bruges den intelligente interaktion mellem elmotoren og forbrændingsmotoren til maksimal effektivitet. I "Hold" styres drivlinjen til at opretholde batteriets eksisterende ladestatus og spare strømmen f.eks. til senere at ville køre rent elektrisk kørsel i et byområde.

Den forudseende effektivitetsassistent bidrager til at øge den elektriske rækkevidde og optimere komforten.

Mange indstillingsmuligheder

Det er selvfølgelig også muligt at indstille bilens køredynamik. Føreren kan vælge mellem "comfort", "efficiency", "auto" og "dynamic" i det velkendte køredynamiksystem Audi drive select, og dermed påvirke opsætningen af kørslen, affjedringen og styringen. Afhængig af indstillingen ændres samtidig, hvorvidt begge drivlinjer arbejder sammen, eller elmotoren leverer boostet og dermed det maksimale drejningsmoment. I "dynamic" understøtter den elektriske motor forbrændingsmotoren med sin elektriske boosteffekt for maksimal køredynamik.

Hvis bilen står i D, og der samtidig er valgt Audi drive select mode ”auto” eller ”efficiency”, vil bilen fritløbe med begge motorer afkoblet og slukket, hvis føreren fjerner foden fra speederen ved under 160 km/t. I S og i "dynamic" forbliver den elektriske motor imidlertid aktiv og rekupererer, dvs. omdanner kinetisk energi til elektrisk energi.

Opladning af Audi's plug-in-hybrid

Det kompakte opladningssystem er en del af standardudstyret til de nye Audi plug-in hybrider. Den består af kabler til almindelige og industrielle stikkontakter og et kontrolpanel. Som ekstraudstyr fås et Mode-3-kabel til offentlige ladestationer. Med et ladestik med en udgang på 7,2 kW tager en fuld opladning af batteriet godt to timer.

Allerede nu hvor Audi e-tron snart leveres til de første kunder, vil Audi-kunder kunne købe CO2-fri grøn elektricitet fra mærket "Volkswagen Naturstrom" til deres huse og garager. Denne strøm er genereret 100 % fra vedvarende energikilder som vandkraftværker, og dets oprindelse certificeres årligt af TÜV.

Hvornår kommer Audi’s nye plug-in-hybrider til Danmark

De nye PHEV-modeller forventes at lande hos de danske forhandlere i løbet af 2019. Der er ikke danske priser endnu.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.