Audi bygger sidste benzinmotor i 2021 nogensinde EV

Audi har tegnet deres sidste benzinmotor

I sidste uge annoncerede Audi, at mærket ikke vil producere flere forbrændingsmotorer. Men hvad betyder det egentlig?

22. marts 2021 af Frederik Hauschildt

Audi bliver elektriske

Audi meldte i sidste uge til det tyske medie Automobilwoche, at mærket ikke har flere nye forbrændingsmotorer i sigte. Med andre ord betyder det, at TFSI- og TDI-motorernes erstatning ene og alene er elmotorer og batterier. VW fulgte i denne uge trop med en udmeldning om, at wolfburgenserne heller ikke vil bygge flere forbrændningsmotorer. Men det betyder ikke nødvendigvis, at mærkerne ikke laver flere modeller med benzinmotor:

Audi og VW vil nemlig ikke sløjfe motorerne fra modelprogrammet, men regner i stedet med at holde de nuværende motorer opdateret så længe som muligt, så de stadigvæk overholder fremtidige EU-krav, såsom det Euro7-krav, der er gældende fra 2025 og frem. Det er altså først, når det en dag ikke kan svare sig at holde disse motorer opdaterede, at Audi økser den forbrændingsbaserede motor helt.

Audi bygger sidste benzinmotor i 2021 nogensinde EV
Audi Q4 e-tron

er én af de elbiler, der skal udgøre Audis overvejende elektrificerede modelprogram i 2021.

© Audi

Hvad betyder det?

I første omgang betyder beskeden intet omvæltende. Men kombinerer du beskeden med Audis øvrige løfter om elektrificering, så tegner der sig et billede af, at Audi undergår en elektrisk omvæltning med start i 2021. Mærket lover nemlig, at en overvejende del af de modeller, der er på vej i 2021 vil være elektrificerede: Hertil nævnes både PHEV'er og batteridrevne elbiler.

Inden udgangen af 2025 ligger der også 20 forskellige biler, der udelukkende kører på el, på Audis tegnebræt. Det kan tilmed kombineres med de øvrige fabrikanter i VW-gruppens indsats, hvad der allerede er gjort med Audi e-tron GT, og skabe et endnu større potentiale for udvikling hos Audi. Udviklingen kan naturligvis også gå den anden vej, og vi kan forvente at VW-gruppens øvrige mærker, herunder SEAT og Skoda, også kan nyde godt af denne teknologi.

Audi bygger sidste benzinmotor i 2021 nogensinde EV
VW ID. Buzz

er én af de elbiler, VW vil lancere som en del af deres elektriske fremtid.

© VW

VW er stuerene inden 2050

VW har tidligere udtalt, at VAG er en global koncern, og at nogle markeder ikke er helt klar til en elektrisk omstilling inden 2035. Hvis ikke VW trækker i land, kan vi altså forvente at koncernen holder liv i fossilforbruget, i hvert fald 2035 med.

Det er til gengæld den sidste milepæl, inden gruppen i 2050 regner med at være helt CO2-neutrale. Det betyder, at mærket vil føre et regnskab over al udledning af CO2, og modvirke eventuelle udslip med CO2-nedsættende produkter, såsom træer.

Audi bygger sidste benzinmotor i 2021 nogensinde EV
VW ID.4

er det seneste eksempel på den omvæltning, der sker hos den tyske bilgigant.

© VW

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...