Audi RS6 GTO
© Audi

Audi fejrer quattro's 40 års fødselsdag med et absurd koncept: RS6 GTO

Hvordan fejrer man 40 år for Audi's quattro firehjulstræk? Med en RS6-version af deres Audi 90 GTO racerbil, selvfølgelig!

15. november 2020 af Frederik Hauschildt

Mød Audi RS6 GTO

Når Audi lader erhvervspraktikanter slippe fri i én af deres tyske fabrikker, er der ikke meget, der er garanteret. Én ting er dog: Absurde køretøjer, der skubber grænserne for, hvad man troede var muligt.

Få et tilbud på 3 numre af Bil Magasinet - tjek prisen her

Selv om de tekniske detaljer endnu ikke er ved hånden, så skriger de designmæssige ændringer, at denne RS6 Avant vil mere end de sædvanlige. Det siger ikke så lidt, når motoriseringen på førnævnte 'sædvanlige' RS6 lyder på en 600-hestes V8 med biturbo og firehjulstræk.

Audi RS6 GTO
© Audi

Detaljer fra en racerbil

Kigger man på den originale IMSA Audi 90 GTO, så er mange detaljer, der går igen. Centerbolt, farven på fælgene, det overordnede farvetema på karossen, ja selv beskyttelsesnettet og buret findes også på vinderbilen fra slut-90'erne.

Dengang Audi 90 vandt ræs i IMSA-serien, var det dog ikke med en V8, men en 730-hestes 5-cylindret rækkemotor. Dengang var firehjulstrækket heller ikke nær så intelligent, som det kan siges at være i dag. Dengang kørte bilen desuden med nummeret 4, og uden det 0, vi ser bag på RS6 GTO.

Audi RS6 GTO
© Audi

På ydersiden differentierer bilen sig fra en standard RS6 med relativt mange ting, hvorfor vi også gætter på, at bilen ikke alene bærer de standard 600 hestekræfter under kølerhjelmen. Der er en ny spoiler, en radikalt ændret forkofanger og et afgangsrør til udstødningen, der sidder mellem de to sæt hjul, i siden af bilen.

Indendøre er her skålsæder i kulfiber fra Recaro, og centerkonsollen er lavet delvist med kulfiber- og aluminiums-look. Førnævnte bur og net for vinduet optræder også i interiøret. Bagsæderne er væk, men der er dog stadig belægning på gulv, stolper og loft.

Audi RS6 GTO
© Audi

Pris & produktion

Netop denne trim af Audi RS6 GTO kommer desværre ikke til at møde storstilet produktion. RS6 entusiaster har også udtalt, at nogle af de viste ændringer vil kræve omstændig ombygning for at kunne godkendes til nogen form for landevej. Vi kan kun håbe, at Audi har en mere nedtonet limited edition-bemaling i ærmet.

Støt det originale danske bilblad - tegn et abonnement på Bil Magasinet uden at forpligtige dig til noget som helst

Hvis du brænder inde med penge, og stadig har lyst til at fejre quattros jubilæum, kan du nå det endnu: Med special-versionen Audi TT RS 40 Years of Quattro, får du et nedtonet bud på en fødselsdagsfest, der er baseret på den Audi Sport Quattro S1, der vandt Pikes Peak Hillclimb i 1987. Sådan én koster lidt over 850.000 kroner uden afgift. Med afgift runder den så de 2 mio. kroner. 

Om den er helt så meget værd er op til de enkelte, men den er sjælden: Kun 40 eksemplarer bliver bygget, og de bliver som udgangspunkt kun solgt i Tyskland.

Audi RS6 GTO
© Audi
Audi RS6 GTO
© Audi
Audi RS6 GTO
© Audi

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...