
Audi E-tron GT er baseret på en Porsche
Lav og bred med en lang akselafstand og kraftigt markerede hoftelinjer over baghjulene er proportionerne den klassiske opskrift på en gran turismo, og sådan en er den konceptbilen Audi e-tron GT, som er det mere end realistiske forstudie til Audis tredje el-racer.
Audi e-tron GT, der netop er vist på biludstillingen i Los Angeles, er udviklet i samarbejde med Porsche, og kan således ses som søsterbil til Porsche Taycan.
Den rent elektriske drivlinje med en elmotor på både for- og bagakslen giver en samlet ydelsen på 590 hk. Det giver en accelerationstid fra 0-100 km/t på 3,5 sek. og på ca. 12 sek. op til 200 km/t.
Tophastigheden er elektronisk begrænset til 240 km/t til af hensyn til rækkevidden.

400 km på en opladning
Muligheden for at kunne udnytte drivlinjens accelerationsevne fuldt ud flere gange efter hinanden er ingen selvfølge blandt konkurrenterne. Audi e-tron GT concept har et omfattende kølesystem, som holder både motorer´ og batterier klar til fuld udnyttelse hele tinde.
Batteripakken er på 90 kWt. hvilket angiveligt giver en rækkevidden for konceptbilen på 400 km ifølge den nye WLTP-standard. En del af rækkevidden opnås ifølge Audi ved at avanceret regenereringsystem, hvor op til 90 procent af bremseenergien regenereres.
Batterierne ligger integreret i den flade bund, som giver et lavt tyngdepunkt til gavn for bilen dynamik, der skærpes yderligere firehjulsstyring.
Projektet vil frem mod slutningen af 2020 blive udviklet til serieproduktion. I begyndelsen af 2021 vil de første eksemplarer blive leveret til kunderne.

12 nye Audi elbiler inden 2025
Med verdenspremieren på den eldrevne SUV Audi e-tron i september 2018 startede Audi sin elbilsoffensiv.
Frem mod 2025 vil Audi tilbyde 12 modeller med rent elektrisk drivlinje på de vigtigste markeder verden over, og ca. en tredjedel af koncernens salg vil være elektrificerede modeller.
SUV’erne i denne portefølje omfatter blandt andet Audi e-tron og fra 2019 også Audi e-tron Sportback. Derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback.