Audi e-tron Sportback

Efter første test finder vi ud af, at Audi e-tron Sportback elsker sving

Audi e-tron Sportback er en rigtig tung elbil, alligevel overrasker den ved at elske at køre i sving. Læs vores første test af modellen hér!

8. juli 2020 af Mathias Brandt

Hvad er nyt ved Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback er en ny karrosseri-variant af den almindelige Audi e-tron, som har fået et mere coupé-lignede design med skrånende hæk. 

Det er gået en smule ud over pladsen i bagagerummet, som er reduceret fra 650 liter til 615 liter. I dagligdagen er det dog ikke noget, du kommer til at mærke det store til. Gulvarealet er fortsat stort og sluger uden problemer en barnevogn på den lange led. 

Det er første gang, vi prøver S-line sportsæder, som er ekstraudstyr til 19.029 kr. De ser hamrende godt ud og giver god komfort, men det gør standardsæderne også, så du kan godt  spare dem væk.

Audi e-tron Sportback

Hvordan kører Audi e-tron Sportback?

Svaret er, at den kører overraskende godt! Som vi startede med at sige, er Audi e-tron Sportback ikke bygget over et koncept, der normalt er super svingglad, men det er den – taget bilens størrelse i betragtning. 

Den er selvfølgelig ikke knivskarp som en Audi RS4, men underholdende, det er den. Slår man køreinstillingen over i ‘Dynamic’ strammer den undervognen op og øger speederresponsen. 

Rattet snakker direkte sammen med de store 21” hjul, og den vækker hurtigt din tillid. Det føles som om, at Audi’s ingeniører har draget maksimal fordel af de tunge batterier. De er lagt i bunden af bilen og er faktisk med til at kompensere for e-tron Sportback’s høje tyngdepunkt.

Audi e-tron Sportback

Hvor langt kører e-tron på en opladning?

Det er faktisk ikke svært at få bilen til at køre omkring 400 km på en opladning – det er godkendt, i forhold til den officielle rækkevidde på 417 km. 

Den elektriske SUV kan også udstyres med luksusdetaljer. I ægte Audi A8-stil har e-tron automatisk komfortlukning af dørene, som sikrer, at du aldrig kører afsted med en halvåben dør. Systemet koster 7.451 kr.

Og skifter man fra “Dynamic” til “Comfort”, sørger e-tron for, at luftundervognen får bilen til at nærmest svæver henover vejen, og med akustikruder er støjen reduceret til et minimum.
Eneste ting jeg ville undvære er de to små T-Rex spejlarme, der har erstattet de traditionelle sidespejle. Dem ville jeg fravælge af flere grunde: For det første skæmmer det i vores øjne bilens udseende. Men værst er “spejlenes” anvendelighed. 

Eneste sted, hvor de gør det bedre end traditionelle sidespejle, er, når det regner, er mørkt, og du har brug for at spotte cyklister i byen – her er de fænomenale. Men til en pris på 13.871 kr. er jeg ikke i tvivl om, at de skal holde sig væk. 

Audi e-tron Sportback

Hvem er konkurrenterne til e-tron Sportback?

Audi er ikke de eneste der laver store elektriske SUV’er. På markedet findes der pt. to direkte konkurrenter. Den ene er Jaguar I-Pace og den anden er Mercedes-Benz EQC. Her løber e-tron med titlen som den mest dynamiske af de tre.

Skal du vælge en e-tron eller e-tron Sportback?

For mig er valget rimelig simpelt. Personligt synes jeg bedst om udseendet på den almindelige e-tron. Og valget bliver endnu mere enkelt af, at det ikke giver mening, at betale knap 20.000 kr. mere for coupé-designet. Snup en standard, som du kan læse en test af lige hér! Den er endda også lige blevet sat ned i pris.   

Audi e-tron Sportback

Audi e-tron 55 Sportback S-Line | Specs

  • Pris: 849.990 kr.
  • Motor: Elmotor, batteri 95 kWh
  • Effekt: 408 hk og 664 Nm 
  • Topfart: 200 km/t
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Rækkevidde: 417 km
  • L/H/B: 490/194/162 cm
  • Vægt: 2.565 kg

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...