Audi e-tron S Sportback

Audi e-Tron S er løsningen til dig, der gerne vil have en über-Audi på strøm

Audi e-tron kommer snart i en variant med 3 elmotorer, hvilket gør hele forskellen – vi har kørt den, og bringer her de seneste fotos af bilen, der snart kommer til Danmark.

5. juli 2020 af Erik Wedberg

En e-tron prototype med 3 elmotorer

Elbiler behøver ikke kun at være stille, behagelige eller gode mod miljøet. De kan og skal også være sjove. Det er sådan, Audi virker til at tænke, mens de er i gang med udviklingen af den første stribe S-modeller i e-tron-serien. Hjemme hos Audi i Ingolstadt får vi en kort prøvekørsel af prototype til e-tron S Sportback, der kommer senere på året. Bilen er under testen stadig delvist maskeret, men siden er camouflagen forsvundet, så vi nu kan vise dig billederne af den endelige model, som bliver præsenteret i Danmark i efteråret 2020.

Den første tur i e-tron S Sportback kommer til at foregå med rallylegende, Stig Blomqvist bag rattet. Det giver også god mening, for det er nøjagtig 40 år siden, den første Audi med quattro-firehjulstræk så dagens lys: Ur-quattro – en bil, som Stig Blomqvist senere vandt VM i rally med i 1984.

Denne artikel stammer fra Bil Magasinet, og du kunne have læst den for laaaaang tid siden, hvis du havde haft abonnement på bladet. Start dit abonnement i dag ved at klikke hér!

Audi e-tron S Sportback

Sportback er en lidt slankere e-tron

“Du skal holde en forholdsvis lav hastighed i svingene, og derefter gå fuldt på gassen. Drejningsmomentet er stærkest ved 70-80 km/t. Det er meget nemt at få den til at lave løjer,” fortæller Stig, mens han placerer Audi’en perfekt rundt i en lang 180-graders kurve.

Den marginalt slankere udgave af den store SUV, e-tron, kaldes Sportback og er på markedet nu. Om nogle måneder kommer S-varianten, der fås både med det almindelige e-tron-karrosseri og som Sportback.

Den store forskel mellem e-tron og e-tron S er, at sidstnævnte har tre elektriske motorer i stedet for to. Mellem forhjulene sidder en 204 hk og 355 Nm kraftig elmotor motor. Mellem baghjulene er dog dér, de egentlige nyheder gemmer sig. Her er nemlig monteret to små og kompakte elmotorer, der driver et baghjul hver. De yder 180 hk og 309 Nm. I alt giver det en systemydelse på 503 hk og 973 Nm.

Audi e-tron S Sportback

Smarte elmotorer bagpå Audi e-tron S Sportback

De bageste motorer har ingen mekanisk forbindelse mellem sig. Det gør det muligt for effekten at blive fordelt trinløst og lynhurtigt mellem de to hjul rundt i en kurve. Derfor drejer bilen om sin egen akse på en helt anden måde end normalt. Det er naturligvis også muligt at have begge bagmotorer til at arbejde for fuldt tryk, hvilket svarer til at have et låst mekanisk differentiale, som kan hjælpe dig, når du vil køre sidelæns i din elektriske SUV på 2,6 ton – for hvem vil ikke det?...

Efter et par runder på testbanen her ved fabrikken i Ingolstadt med Stig Blomqvist i førersædet overtager jeg. Naturligvis kører jeg hverken så bredt, hurtigt eller godt som Stig, men ikke desto mindre går det overraskende godt. Det er ekstremt nemt at føle, når den tunge elbil krydser grænsen mellem greb og udskridning, og den er let at kontrollere rundt i sving på speederen. Effektudviklingen er lineær og forudsigelig. Når du kører normalt bruges de bageste motorer mest, og det er kun i pressede situationer, at forakslen også kommer i spil.

Audi e-tron S Sportback

Audi e-tron S har også 95 kWh

Mellem akslerne ligger den samme 95 kWh batteripakke som i en standard e-tron 55, og den maksimale opladningseffekt er 150 kW – igen præcis som standardbilen.

Der er endnu ikke præsenteret nogle tal for, hvordan e-tron S-modellerne vil opføre sig, når det kommer til rækkevidde, men vi må antage, at den vil være marginalt ringere end en e-tron 55, der er tæt på at være samme bil. En e-tron 55 kan i den opdaterede generation køre 437 km på en opladning.

Audi e-tron S Sportback

e-tron S skal være bilentusiastens valg

Audi’s elektriske modeller har hidtil ikke positioneret sig som hverken de billigste eller hurtigste på markedet. De har heller ikke den længste rækkevidde. Så måske er det tyske firma i virkeligheden nødt til at afskille sig fra resten på den køredynamiske front.

Audi e-tron S skal være valget, hvis du går op i, hvordan din elbil kører. Og i den kontekst er den første elektriske S-model et fint skridt på vejen.

Vil du hellere læse om, hvordan den normale Audi e-tron kører, så læs vores test lige hér!

Audi e-tron S Sportback

Audi e-tron S Sportback specs

  • Prisgæt 950.000 kr.  
  • Batteri 95 kWh, 3 elmotorer  
  • Ydelse 503 hk, 973 Nm
  • Topfart 210 km/t  
  • 0-100 km/t 4,5 sek.
  • Rækkevidde Ukendt  
  • Årlig afgift Ukendt kr.
  • Mål (L/B/H) 490/194/162 cm  
  • Vægt 2.600 kg
  • Bagagerum 615-1.725 liter  
  • Dæk 265/45R21

Audi e-tron S Sportback

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...