Nu kan du forudbestille den nye Audi e-tron

Nu kan du med få klik på en hjemmeside sikre dig at blive blandt de første til at køre den 100% elektriske Audi e-tron.

8. oktober 2018 af Mathias Brandt

I sidste måned havde Audi verdenspremiere på deres første rent elektrisk drevne bil. Interessen har været stor, og nu følger Audi Danmark efter bl.a. Norge, som har haft stor succes med deres online-reservation af Audi e-tron. Med en forhåndsreservation lover Audi en plads i køen, når produktionen på den C02-neutrale fabrik i Bruxelles skal planlægges.

Det er første gang, at Audi i Danmark tilbyder online forudbestilling af en af deres nye modeller og den kan forhåndsreservéres på hér

Man forpligter sig ikke til køb ved at reservere en Audi e-tron, og der opkræves ikke depositum.

Hvornår kommer Audi e-tron til Danmark?

De første Audi e-tron finder vej til de danske forhandlere omkring årsskiftet. Der er endnu ikke danske priser.

Hvor mange kræfter har Audi e-tron?

Den elektrisk drevne SUV er ikke kun effektivitet men også præstation. Begge elmotorer yder 360 hk (265 kW) og udvikler et drejningsmoment på 561 Nm. De kan gøre brug af denne maksydelse i op til 60 sek. Dermed muliggør de acceleration fra stilstand og den elektronisk begrænsede tophastighed på 200 km/t flere gange efter hinanden med konstant kraft. Det maksimale drejningsmoment bliver genereret på brøkdele af et sekund og skaber en enorm trækkraft. Føreren aktiverer boostfunktionen ved at skifte fra D til S og træde den højre pedal helt ned. Denne funktion er til rådighed i 8 sek. Her skaber drivlinjen en samlet ydelse på 408 hk (300 kW) og et drejningsmoment på 664 Nm. Og dermed klarer Audi e-tron-prototypen spurten fra 0 til 100 km/t på under 6 sek. I WLTP-testcyklussen kører den over 400 km på en batteriopladning.

1 km nedad genererer yderligere ca. 1 km rækkevidde

Pikes Peak er bedst kendt for hillclimb-løb op af den 31 km lange strækning, der rejser sig 1.900 meter. I august tiltrak Audi e-tron-prototypen opmærksomhed med det variable rekuperationssystem, som opsamler energi ved motor- og nedbremsning. På den 31 km lange nedkørsel af Pikes Peak, tilbage­førte e-tron så meget energi til batteriet, at den kunne tilbagelægge den samme strækning ekstra én gang til på almindelig vej. Audi e-tron-prototypen opsamler energi med et drejningsmoment på op til 300 Nm og 299 hk (220 kW) i elektrisk ydelse. Det er mere end 70 % af drivlinjens ydelse og mere, end hvad nogen serieproduceret model har præsteret til dato.

Hvad er rekuperation?


Rekuperationssystemet genererer op til 30 % af Audi e-trons rækkevidde. Det omfatter begge elmotorer og det elektrohydraulisk integrerede bremsereguleringssystem. I denne forbindelse har man for første gang kombineret tre forskellige rekuperationstyper: den manuelle påløbsrekuperation via skiftekontakter, den automatiske påløbsrekuperation ved hjælp af den forudseende effektivitetsassistent og bremserekuperationen med glidende overgang mellem elektrisk og hydraulisk deceleration. Audi e-tron-prototypen rekupererer op til 0,3 g udelukkende ved hjælp af elmotorerne og uden at gøre brug af det konventionelle bremse­system – det er tilfældet ved mere end 90 % af alle decelerationer. Dermed bliver praktisk talt alle normale bremsemanøvrer tilbageført til batteriet i energimæssig forstand.

Føreren kan ved hjælp af skiftekontakterne ved rattet indstille graden af påløbsrekuperationen til tre niveauer. På det laveste niveau ruller bilen uden slæbemoment, når føreren fjerner foden fra speederen. På det højeste niveau reducerer Audi e-tron hastigheden mærkbart, og føreren kan decelerere og accelerere bilen udelukkende ved hjælp af speederen. I en sådan decelerationssituation kan føreren undlade at gøre brug af bremse­pedalen.

Effektivt bremsesystem i Audi e-tron

Først hvis føreren decelererer bilen med mere end 0,3 g med bremsepedalen, kommer hjul­bremserne i brug. De bliver aktiveret lynhurtigt – takket være et nyt elektrohydraulisk betjenings­koncept, som Audi som den første producent på verdensplan lancerer i en elektrisk drevet serieproduceret bil. Et hydraulikstempel i det kompakte bremsemodul genererer yderligere tryk og dermed også supplerende bremsekraft til rekuperationsmomentet. I tilfælde af en automatiseret opbremsning i en farlig situation går der kun 150 millisekunder mellem indledningen af decelerationen og opnåelsen af det maksimale bremsetryk mellem bremse­belægninger og -skiver. Med denne hurtige trykdannelse reduceres bremselængden med op til 20 % sammenlignet med et konventionelt bremsesystem.

Holder øje med trafikken

Det elektrohydraulisk integrerede bremsereguleringssystem afgør afhængigt af kørsels­situationen, om Audi e-tron-prototypen skal rekuperere med elmotor, hjulbremse eller en kombination af begge ting – og det tilmed elektrisk individuelt for hver aksel. Bremsepedalen er frakoblet fra hydraulikken, og overgangen fra motorbremsning til ren friktionsbremsning (normal bremse, som vi kender det) er glidende og kan nærmest ikke fornemmes i føreren fod. Med dette system udnytter el-SUV'en målrettet sit maksimale rekuperationspotentiale.

I den forbindelse understøttes systemet af effektivitetsassistenten, der er en del af bilens standard­udstyr. Systemet registrerer de trafikale omgivelser og vejens forløb ved hjælp af radar­sensorer, kamerabilleder, navigationsdata og Car-to-X-informationer. Så snart føreren fjerner foden fra den højre pedal, bliver der vist en besked herom i Audi virtual cockpit. I samspil med den adaptive kørselsassistent kan effektivitetsassistenten endvidere decelerere og accelerere el‑SUV'en forudseende.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.