Audi R18 TDI micro tube radiator
I dagens R18 e-tron quattro er kølerne bygget ind i siden af bilen, så man bruger den overskydende varme aktivt til at hjælpe med at presse hækvingen nedad. En nyhed i 2013 er, at kølerne ikke længere behøver ribber for at slippe af med varmen. Kølevæsken til dieselmotoren i R18 flyder gennem mikrorør, så hver køler har mere end 11.000 små kølerør. Køleren kan formes efter designernes ønsker, og har op til 25 pct. lavere vindmodstand end en konventionel køler. Denne forbedring kan også udnyttes til at køre med en mindre køler.
Introduktionen af dieselmotorer med direkte indsprøjtning i Audi R10 TDI i 2006 betød, at kølerne skulle udvide kapaciteten med cirka 30 procent. Den seneste R18 har brug for yderligere køling for at holde batterierne til hybridsystemet på optimal arbejdstemperatur - alligevel har den den højeste downforce i en Audi prototype nogensinde.