A8 L 60 TFSI e quattro goodwood green
A8 L 60 TFSI e quattro

Audi A8 L plugin hybrid er klar med 700 Nm og op til 46 km på strøm

A8 er klar som opladningshybrid for velhavere, der vil køre stor og hurtig bil med grøn samvittighed

21. oktober 2019 af Steen Bachmann

Audi er i gang med at rulle deres nye program af elektrificerede biler ud. Den første var Q5 plugin hybrid, som Bil Magasinet kører her, og den næste bliver A8.

Den nuværende Audi A8 blev lanceret ved en storstilet begivenhed i Valencia i efteråret 2017, og kom til Danmark i starten af 2018. Der blev dengang lovet både en selvkørende og en plugin hybrid-version, og mens den første hænger i bremsen på grund af problemer med at finde veje, hvor den må køre, går lanceringen af plugin hybriden efter planen. 

Den kommer til Danmark efter nytår.

A8 L 60 TFSI e quattro goodwood green
A8 L 60 TFSI e quattro


A8 L-varianten af plugin hybriden har lang akselafstand og måler 5,3 meter. A8 som plug-in hybrid med normal akselafstand vil blive tilgængelig lidt senere.

V6 turbobenziner og elmotor

Audi A8 L 60 TFSI e quattro har en 3,0 V6 benzinmotor med turbolader, direkte indsprøjtning og partikelfilter. Den yder 340 hk og 500 Nm og overholder de nyeste Euro 6d temp-emissionsgrænser.

Elmotoren yder 100 kW og et drejningsmoment på 350 Nm. Den er integreret sammen med koblingen i en 8-trins automatisk gearkasse, der overfører kraften til alle fire hjul via det permanente firehjulstræk quattro.

A8 L 60 TFSI e quattro goodwood green
A8 L 60 TFSI e quattro


Systemydelsen er 449 hk og 700 Nm, der er tilgængelig ved 1.250 o/min. Når begge motorer arbejder sammen i boost-tilstand, accelererer Audis flagskib fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder og når en elektronisk begrænset tophastighed på 250 km/t. 

Efter WLTP-standarden kører plug-in A8 40 km/l og kan køre rent elektrisk med en hastighed på op til 135 km/t. Den elektriske rækkevidde er op til 46 km i WLTP-standarden.

4-zone klima er standard

Batteriet er placeret under bagagerummets bund og består af 104 celler fordelt på otte moduler. Højspændingsbatteriet lagrer 14,1 kWh energi og leverer en spænding på 385 V. For yderligere at øge energieffektiviteten fungerer det 4-zoners klimaanlæg (standard) sammen med bilens varmepumpe, der bruger spildvarmen fra højspændingskomponenterne.

EV-knappen i den nederste af de to MMI-skærme giver mulighed for at bestemme, om og hvornr man il køre på strøm. Bilen starter i EV-mode, og forbrændingsmotoren aktiveres først, når føreren trykker speederen ned over en bestemt modstand. Dette punkt er variabelt og baseret på hvor stor effekt fra elmotoren, der er tilgængelig i øjeblikket.

Hybrid-mode har to indstillinger: Auto og Hold. I Auto aktiveres den forudseende driftsstrategi automatisk, når rutevejledning startes i MMI-navigation plus (standardudstyr). Derudover bliver den tilgængelige mængde strøm på batteriet spredt intelligent og optimalt langs ruten med store dele elektrisk kørsel i by og i stop-and-go-trafik. 

I Hold-mode følges en anden strategi: Her beholdes batteriets tilgængelige mængde strøm – kun med minimale udsving – ved hjælp af rekuperation og ved at flytte belastningspunktet, dvs. med målrettede justeringer i styringen af forbrændingsmotoren. Dette giver mulighed for at køre en længere distance med forbrændingsmotoren og til sidst på turen køre i byen på ren el.

Danske priser og udstyr er endnu ikke offenliggjort.

A8 L 60 TFSI e quattro goodwood green
A8 L 60 TFSI e quattro

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...