Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

Her er tankdæksel i hver side: Til venstre for el, til højre for benzin.

© S. Bachmann

FARVEL til fossilbilen – Audi A6 plugin-hybrid fungerer fantastisk

Opladningshybriden når et foreløbigt højdepunkt med Audi A6, hvor du flyder afsted på en bølge af moment, stilhed og autoritet

10. juli 2020 af Steen Bachmann

Hvad er det for en bil?

Den nuværende generation af Audi A6 stammer fra 2018 og fås som Limousine (sedan) og Avant (stationcar). Modellen fås med diesel- og benzinmotorer og for- eller firehjulstræk, og har 7-trins dobbeltkoblingsgear eller 8-trins automatgear.

Audi lancerer nu to plugin-hybrid-varianter med el- og benzinmotor, og lithiumbatteri.

Den mindste variant har en systemydelse på 299 hk og og 450 Nm. Det gør den i stand til at ramme 100 km/t på 6,2 sekunder og videre til en topfart på 250 km/t.

Hvad er pointen med to motorer?

Den er, at man får det bedste fra både benzin- og elmotoren:

Fordele benzinmotoren:
* Uendelig rækkevidde
* Man kan tanke overalt
* Velegnet til at køre stærkt over længere afstande -

Fordele elmotoren:
* Høj effektivitet
* Lavt brændstofforbrug og CO2-udslip
* Smidig og glidende kørsel
* Støjsvag kørsel
* Ingen lokale emissioner
* Fordele ved parkering og i miljøzoner i byer

Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

På eldrift glider Audi'en gennem landskabet med kun en smule dækstøj fra de fine Bridgestone Turanza 225/55-sommerdæk på 18" fælge, der passer perfekt til bilen.

© S. Bachmann

Hvilken teknik?

A6 TFSI e kører med 2-liters turbobenzinmotor, der er bygget sammen med en elmotor og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Under gulvet i bagagerummet er her et lithiumbatteri, og bilen trækker på alle fire hjul.

Det er muligt at køre op mod 50 km på el, at lade bilen selv styre skiftet mellen benzin og el, og at køre i Dynamic, hvor der er fuldt blus på kedlerne. Det er hurtigt og nemt at skifte køreprogram, og man har lyst til at gøre det, fordi bilen opfører sig vidt forskelligt fra program tll program.

Hvordan fungerer den i hverdagen?

Den fungerer fantastisk! Du får den ypperlige komfort og den digitale kabine fra elbilen Audi e-tron, men til en lavere pris og uden bekymringer for, om det nu kan lade sig gøre at køre fra København til Aarhus på tre timer, når du skal holde pause og lade. I plugin-hybriden fylder du bare tanken med oktan 100 og kører videre.

Har du din egen lader, kan der gå lang tid imellem besøg på tankstationen. Audi'en går mellem 40 og 50 km på el, men vi har faktisk bedre erfaringer med at lade den styre det selv. 

Taster du destinationen ind på navigationsanlægget (som er standard), tager bilen højde for lande- og motorvej, og at de sidste 5 km i vores tilfælde er gennem en indre by. 

Den gik 24,5 km/l i snit

Jeg har 106 km på tværs af Sjælland til redaktionen, og her går Audi'en først på hybriddrift, hvilket vil sige skiftevis el/benzin. Den tilpasser så energien, så den gemmer el nok til at kunne køre det sidste stykke som elbil og uden støj eller emissioner.

Med opladt batteri (for cirka 24 kroner el) kørte jeg de 106 km med et samlet snitforbrug på 24,5 km/l. Der blev ikke kørt morfar, for Audi'en suser afsted. 

Men hvad så på tilbageturen med tomt batteri? Ja, der gik bilen 14,5 km/l med tung speederpedal. Det er vildt flot i betragtning af, at den vejer 2,1 ton og yder 300 hk.

Hvad koster den?

Audi A6 TFSI e quattro S-tronic koster 649.990 kr. Det er en attraktiv pris, fordi der følger en omfattende mængde af udstyr med, som du kan læse om i vores test i Bil Magasinet.

Her forklarer vi også, hvorfor det er plugin-hybriden, du skal købe. Tegn abonnement på Bil Magasinet her!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...