Audi A6 Avant plugin hybrid set bagfra

Beskatningsgrundlaget for test­bilen begynder ved 565.000 kr., og der kan tilkøbes ladestander i forbindelse med købet.

© Søren Juul

Audi A6 plugin-hybrid - et alternativ til dieselmissilet?

En stor Audi med to motorer, tre skærme og 367 hk, der kan køre langt på el, koster vel kassen? Næh, for med kabel følger stor afgiftsrabat.

27. januar 2021 af Steen Bachmann

Audi A6 Avant med kæmpe rabat

Ved lanceringen af Audi A6 plugin-­hybrid med benzin- og elmotor for et år siden kunne den fås fra 650.000 kr., hvilket var en ganske fin pris i betragtning af den høje ydelse og evnen til at køre 30-40 km på el. Efter lovforslaget om nye bilafgifter blev fremsat den 18. december, satte Audi prisen ned til sensationelle 505.097 kr., hvorfor en håndfuld lagerbiler blev revet væk, og de måtte melde udsolgt før nytår med tilføjelsen om, at de ikke kunne bestille flere biler fra fabrikken, fordi der var et nyt og større batteri på vej.

Det er på 14 kWh og fås i Audi A6 sedan og Avant (stationcar) med system­ydelser på 299 eller 367 hk. Bag rattet er der ikke den store forskel på de to, der opleves med det overskud, man forventer af denne type bil.

Interiør i Audi A6 Avant plugin hybrid

Standard­udstyret omfatter tre skærme, navi, adaptiv fartpilot og vildt meget mere.

© Søren Juul

Audi A6 ligner en sportsmodel

Den relativt store prisforskel på 80.000 kr. skyldes væsentligt mere omfattende udstyr på den store med features som 19” fælge, røde bremse­calipre, sportsundervogn, S line-eksteriør, pedaler i alu-look, sort optikpakke og sorte højglans sidespejle, læder/alcantara-sæder og tonede ruder bag. Det får den næsten til at ligne en Audi S6, hvilket også er meningen (men skuffer et par knægte, der opfordrer til at give gas for at høre et brøl fra mange cylindre – det sker ikke, for her er kun fire, og turbobenzineren på to liter siger næsten ikke noget).

Testbilen er en Audi A6 Avant TFSI Prestige 55 TFSI e quattro S-tronic. Det absurd lange navn står for en stationcar med 2-liters turbobenzinmotor, elmotor, 14,4 kWh batteri under gulvet i bagagerummet, 7-trins dobbeltkoblingsgear og firehjulstræk.

Guide: Få styr på Audi's mærkelig betegnelser

Der er fortsat gode objektive argumenter for at køre diesel, hvis du kører over 25.000 km om året, men det er ligegyldigt, når man kigger på pris­listen. Den mindste A6 Avant diesel med 204 hk koster 130.000 kr. MERE end testbilen med langt højere ydelse, op til 55 km på el i praksis og en symbolsk årlig ejerafgift. Det er ikke Audi, der dikterer forskellen, men den danske registreringsafgift.

Audi A6 Avant plugin hybrid bagagerum på 405 liter
© Søren Juul

Audi A6 Avant plugin-hybrid - hvad er dommen?

Faktisk er der kun få ulemper ved plugin-hybriden. Batteriet stjæler plads under gulvet i bagagerummet, som er på beskedne men anvendelige 405 liter med bagsædet oppe og godt 1.500 liter med sædet slået ned. Hybriden må ikke trække lige så meget som en diesel, og så er der jo det faktum, at teknologien kun giver mening, hvis du rent faktisk lader batteriet.

7 ting du skal overveje, før du køber en plugin-hybrid

Vi synes

Prisen skubber al skepsis til side: Det fungerer kanongodt, og den ligner en Audi S6.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Læs mere her!

Audi A6 Avant TFSI e Sport Prestige Quattro S-Tronic

  • Pris: 614.989 kr.
  • Pris (testbil): 679.312 kr.
  • Ydelse: 367 hk og 500 Nm
  • Topfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 5,7 sek.
  • Officiel rækkevidde på el: 65 km
  • Mål: 494/189/146 cm L/B/H
  • Vægt: 2.150 kg
  • Last: 525 kg
  • Påhæng: 2.000 kg
  • Bagagerum: 405-1.535 liter

Hvad er det for en bil?

Den nuværende generation af Audi A6 stammer fra 2018 og fås som Limousine (sedan) og Avant (stationcar). Modellen fås med diesel- og benzinmotorer og for- eller firehjulstræk, og har 7-trins dobbeltkoblingsgear eller 8-trins automatgear.

I maj 2020 lancerede Audi to plugin-hybrid-varianter med el- og benzinmotor, og lithiumbatteri.

Den mindste har en systemydelse på 299 hk og og 450 Nm. Det gør den i stand til at ramme 100 km/t på 6,2 sekunder og videre til en topfart på 250 km/t.

Hvad er pointen med to motorer?

Den er, at man får det bedste fra både benzin- og elmotoren:

Fordele benzinmotoren:
* Uendelig rækkevidde
* Man kan tanke overalt
* Velegnet til at køre stærkt over længere afstande 

Fordele elmotoren:
* Høj effektivitet
* Lavt brændstofforbrug og CO2-udslip
* Smidig og glidende kørsel
* Støjsvag kørsel
* Ingen lokale emissioner
* Fordele ved parkering og i miljøzoner i byer

Audi's vigtigste bil i mange år er en elbil. Den kan du læse om her.

Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

På eldrift glider Audi'en gennem landskabet med kun en smule dækstøj fra de fine Bridgestone Turanza 225/55-sommerdæk på 18" fælge, der passer perfekt til bilen.

© S. Bachmann

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...