Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

Her er tankdæksel i hver side: Til venstre for el, til højre for benzin.

© S. Bachmann

Audi A6 plugin-hybrid efter KÆMPE prisfald: Hvad koster den i dag og hvornår kan den leveres?

Audi A6 plugin-hybrid flyder afsted på en bølge af moment, stilhed og autoritet. Prisen er styrtdykket, men varianten er udsolgt. Hvad sker der?

27. januar 2021 af Steen Bachmann

Hvad koster den?

Audi A6 TFSI e quattro S-tronic kostede 649.990 kr. ved lanceringen i sommeren 2020, men blev sat ned til 505.097 kr. den 18. dec. efter offentliggørelsen af lovforslaget bag de nye bilafgifter - et prisfald på hele 144.893 kr. Denne pris var tilgængelig på audi.dk den 23. december.

Før nytår skrev Audi Danmark til Bil Magasinet og forklarede, at der et nyt og større batteri på vej til Audi A6/A7 PHEV-modellerne, hvorfor varianterne midlertidigt udgår. 

Tegn abonnement på Bil Magasinet - det er billigere end du tror, og du får det originale danske bilblad ind af brevsprækken hver måned!

A6 PHEV er standby til midt i februar

Vi har derfor spurgt salgschef Morten Troest fra Audi Danmark for at få en status (der er mange læsere, der er interesserede i Audi A6 plugin):

Hvad er status på Audi A6 plugin-hybrid i Danmark? 

"Audi AG er ved at opdatere A6 TFSI e med et større batteri, og den vil kunne bestilles igen fra midten af februar.

I september kostede den 649.990 kr. og 23. dec. var prisen 505.000 kr. Hvad er prisen i dag? 

"En lagerbil fra 2020 ville i dag også koste 505.000 kr., men der har været så stor efterspørgsel efter A6 TFSI e, at der ikke er flere lagerbiler. Hvad prisen bliver, når A6 TFSI e igen kan bestilles fra midten af februar, kan vi desværre ikke sige endnu, da den får et større batteri, hvilket påvirker registreringsafgiften."

Hvor mange A6 plugin har Audi leveret i Danmark? 

"Fra A6 Limousine TFSI e kunne bestilles i Danmark i maj 2020 og frem til i dag, er der leveret 44 stk. A6 TFSI e."

4. Hvor mange ordrer er der på Audi A6 plugin i Danmark? 

"Af konkurrencemæssige hensyn udtaler vi os generelt ikke om ordreindtag eller forventede salgstal."

5. Hvad er fordelingen mellem sedan og stationcar? 

"Generelt er Audis fordeling mellem sedan og stationcar 20/80, og det er den også for A6."

6. Er der efterspørgsel på plugin-varianten fra erhvervslivet? 

"Der er generelt høj efterspørgsel efter plug-in-varianter, og da A6 er en klassisk model for erhvervslivet, har vi også oplevet stor efterspørgsel på A6 TFSI e."

7. Hvad er planen i foråret? 

"Audi A6 TFSI e opdateres med større batteri i både Limousine og Avant i midten af februar og vil herefter kunne bestilles i både en 50 TFSI e og en 55 TFSI e. Vi informerer, så snart vi har information om de opdaterede versioner."

Hvad er det for en bil?

Den nuværende generation af Audi A6 stammer fra 2018 og fås som Limousine (sedan) og Avant (stationcar). Modellen fås med diesel- og benzinmotorer og for- eller firehjulstræk, og har 7-trins dobbeltkoblingsgear eller 8-trins automatgear.

I maj 2020 lancerede Audi to plugin-hybrid-varianter med el- og benzinmotor, og lithiumbatteri.

Den mindste har en systemydelse på 299 hk og og 450 Nm. Det gør den i stand til at ramme 100 km/t på 6,2 sekunder og videre til en topfart på 250 km/t.

Hvad er pointen med to motorer?

Den er, at man får det bedste fra både benzin- og elmotoren:

Fordele benzinmotoren:
* Uendelig rækkevidde
* Man kan tanke overalt
* Velegnet til at køre stærkt over længere afstande 

Fordele elmotoren:
* Høj effektivitet
* Lavt brændstofforbrug og CO2-udslip
* Smidig og glidende kørsel
* Støjsvag kørsel
* Ingen lokale emissioner
* Fordele ved parkering og i miljøzoner i byer

Audi A6 50 TFSI e quattro aut.
Audi A6 50 TFSI e quattro aut.

På eldrift glider Audi'en gennem landskabet med kun en smule dækstøj fra de fine Bridgestone Turanza 225/55-sommerdæk på 18" fælge, der passer perfekt til bilen.

© S. Bachmann

Hvilken teknik?

A6 TFSI e kører med 2-liters turbobenzinmotor, der er bygget sammen med en elmotor og en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Under gulvet i bagagerummet er her et lithiumbatteri, og bilen trækker på alle fire hjul.

Det er muligt at køre op mod 50 km på el, at lade bilen selv styre skiftet mellen benzin og el, og at køre i Dynamic, hvor der er fuldt blus på kedlerne. Det er hurtigt og nemt at skifte køreprogram, og man har lyst til at gøre det, fordi bilen opfører sig vidt forskelligt fra program tll program.

Hvordan fungerer den i hverdagen?

Den fungerer fantastisk! Du får den ypperlige komfort og den digitale kabine fra elbilen Audi e-tron, men til en lavere pris og uden bekymringer for, om det nu kan lade sig gøre at køre fra København til Aarhus på tre timer, når du skal holde pause og lade. I plugin-hybriden fylder du bare tanken med oktan 100 og kører videre.

Har du din egen lader, kan der gå lang tid imellem besøg på tankstationen. Audi'en går mellem 40 og 50 km på el, men vi har faktisk bedre erfaringer med at lade den styre det selv. 

Taster du destinationen ind på navigationsanlægget (som er standard), tager bilen højde for lande- og motorvej, og at de sidste 5 km i vores tilfælde er gennem en indre by. 

Den gik 24,5 km/l i snit

Jeg har 106 km på tværs af Sjælland til redaktionen, og her går Audi'en først på hybriddrift, hvilket vil sige skiftevis el/benzin. Den tilpasser så energien, så den gemmer el nok til at kunne køre det sidste stykke som elbil og uden støj eller emissioner.

Med opladt batteri (for cirka 24 kroner el) kørte jeg de 106 km med et samlet snitforbrug på 24,5 km/l. Der blev ikke kørt morfar, for Audi'en suser afsted. 

Men hvad så på tilbageturen med tomt batteri? Ja, der gik bilen 14,5 km/l med tung speederpedal. Det er vildt flot i betragtning af, at den vejer 2,1 ton og yder 300 hk.

Hvad koster den?

Audi A6 TFSI e quattro S-tronic kostede 649.990 kr. ved lanceringen i oktober 2020, men blev sat ned til 505.097 kr. sidst i december 2020 - et prisfald på hele 144.893 kr. Denne pris var tilgængelig på audi.dk den 23. december.

Siden har Audi trukket varianten ud af markedet, og skriver til Bil Magasinet:

"Det er korrekt, at en A6 plug-in-hybrid er sat ca. 145.000 kr. ned med de nye afgifter. Men Audi AG har valgt at lægge et større batteri i A6/A7 PHEV-modellerne, så lige nu kan den faktisk ikke bestilles, hvilket er dårlig timing i forhold til de nye danske afgifter. Vi kender endnu ikke prisen, når den kommer med det nye batteri, fordi den jo blandt andet afhænger af batteriet. Der bliver meldt mere ud om de opdaterede modeller i starten af 2021."

Tegn abonnement på Bil Magasinet her!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...