Audi A6 Allroad

Vi tester: Hvis du vil ha' en Audi A6, så ta' da en Allroad!

Allroad-udgaven af den nye A6 Avant er en af de blødeste Audi’er i nyere tid, men med luftaffjedring kan du få støddæmpningen, som du vil.

24. februar 2020 af Steen Bachmann

Nye Audi’er har fået en besynderlig vane med at være træge, når man sætter i gang. Man kan muligvis vænne sig til det, men nu har jeg oplevet det i to A6’ere med automatgear og en Q3 med dobbeltkoblingsgear, og med begge typer af gearkasser er her en forsinkelse, når man træder på speederen, før bilen flytter sig. 

Jeg aner ikke hvorfor, men mistænker Audi for at ville hjælpe til en mere effektiv kørsel med en blød, lineær igangsætning i ­stedet for en satan-og-helvede-start som i en gammel Peugeot 106 Rallye (undskyld sammenligningen, Audi). 

Det er ikke et problem i daglig kørsel, og så alligevel: Hvis man holder på en landevej og blinker til venstre, og der er et hul i trafikken, vil man jo gerne afsted over stepperne. Her skal den store grå testbil lige tænke sig om, inden den sætter sine to ton i bevægelse – også hvis den står i Dynamic og også, hvis man træder hårdt på speederen. Mystisk. Og det er ikke, fordi den er undermotoriseret. 

Denne artikel er taget fra Bil Magasinets trykte magasin. Gå ikke glip af de seneste biltests fra ind- og udland. Tegn et abonnement i dag via dette link!

Audi A6 Allroad

Formidable luftaffjedring i Audi A6

Den høje udgave af A6 Avant beregnet til let terrænkørsel (det giver fornuft i Alperne og i det nordlige Skandinavien) fås med to varianter af Audi’s V6 TDI-diesel på 3,0 liter med 231 eller 286 hk (55 TDI med 349 hk fås ikke i Danmark). 

Alle har et sundt moment (sejtræk), og antrittet på motorvejen, når først bilen har tænkt over tingene, fejler ikke noget. Her er en fornem retningsstabilitet uanset hastighed og sidevind, og integrationen af luftaffjedringen er formidabelt udført. 

Den varierer højden på karrosseriet ud fra bilens hastighed og den indstilling, der er valgt i systemet. Frihøjden er normalt 140 mm, men kan øges med 45 mm i terræn – over 120 km/t sænker den derimod bilen for lavere vindmodstand. Luftaffjedring er standard på A6 Allroad.

Audi A6 Allroad

Overvej en anden Audi

Specificeringen af standard­udstyret er ligesom hos tilsvarende BMW’er også mystisk. Elstole og elbagklap er standard, men den uundværlige adaptive fartpilot skal tilkøbes som en del af Tour pakken til 18.000 kr. 

Når man har tastet destinationen ind på den øverste skærm eller tegnet den med fingeren med store bogstaver på den nederste (så man har blikket på vejbanen – det fungerer overraskende idiotsikkert og stabilt), sørger Audi’en for selv at tilpasse hastigheden til motorvejsafkørsler, sving og kryds. Det kører fejlfrit og er en fin hjælp. 

Hvad så med prisen – den plejer at være godt i vejret, når vi taler full size Audi med V6-diesel, firehjulstræk og luftaffjedring. Tjo, 800.000 kr. er jo også en slags penge, og var det mig, ville jeg overveje en almindelig A6 Avant. Eller endnu bedre: Den eldrevne e-tron, der fås i samme prisniveau.

Denne artikel er taget fra Bil Magasinets trykte magasin. Gå ikke glip af de seneste biltests fra ind- og udland. Tegn et abonnement i dag via dette link!

Audi A6 Allroad

Specifikationer

  • Audi A6 Allroad quattro 50 TDi aut.

  • Pris 801.747 kr.

  • Motor V6, 2.967 cm3, 24V, turbodiesel

  • Ydelse 286 hk ved 3.500 o/min, 620 Nm ved 2.250 o/min

  • Topfart 250 km/t

  • 0-100 km/t 5,9 sek.

  • EU-miks 13,5 km/l (test: 13,9 km/l)

Audi A6 Allroad

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...