Audi A6 3,0 TFSI Avant quattro S-tronic

1. december 2013 af Thomas W. Brixen

Audi A6 Avant er ekstremt lækker at se på, den er vildt lækker at opholde sig i, og så er den super lækker at køre. Den 3-liters V6-benzinmotor i Audi A6 3,0 TFSI er teknisk set den samme motor, som den du finder i S4- og S5-modellerne.

I A6 er den dog neddroslet til 300 hk. Det ændrer dog ikke ved, at den store A6 stadig er forbandet hurtig men på en langt mere afdæmpet facon i forhold til en S4 eller S5. V6-motoren har en kompressor med to ladeluftkølere. Det ser du på momentet, der godt nok er på 440 Nm, men de er først tilstede fra 2.900 o/min, det er lettere usædvanligt efterhånden, hvor de populære turbomotorer leverer bundtrækket ved lavere omdrejninger. Testbilen er udstyret med sports-undervogn, hvilket betyder, at den er sænket 20 mm. Merprisen er rimelige 9.456 kr. Men testbilen gemmer på mange flere krydser fra ekstraudstyrslisten. I alt er der fyldt på for hele 206.942 kr. i den store Audi, som i forvejen koster tæt på en million kroner. Du kan dog godt undvære noget af det såsom det gigantiske MMI-navigationanlæg med touchpad til 20.000 kr. Helt ærligt, så har jeg aldrig rigtig forstået det med, at du skal have en lille skriveplade i bilen, men jeg blev faktisk ret glad for den. Den genkender nemt dine kragetæer, og det er langt hurtigere at bruge touchpad’en end at bruge drejehjulet til at vælge bogstaver, når du skal indtaste destination. At nøglefri adgang og start derimod skal koste 15.767 kr. ekstra er næsten uforskammet, når nu du bliver bedt om at aflevere 899.799 kr. for at få nøglerne til at starte med. Nøglefri adgang og start følger efterhånden med i en veludstyret Renault Clio.

Med start/stop-systemet, der iøvrigt virker perfekt og ligetil, bør A6’eren køre 12,2 km/l, men det snit er jeg ikke i nærheden af grundet lidt bykørsel og motorvej i fint tempo. Er brændstoføkonomien vigtig, skal du gå efter den 3-liters dieselvariant. Her får du også en V6-motor med dobbeltkoblingsgearkasse, men du må “nøjes” med 245 hk, og en marginalt langsommere accelerationstid til 100 km/t. Du får til gengæld mere moment (500 Nm allerede ved 1.400 o/min), og så kører den 16,9 km/l. Samtidig sparer du også 20.000 kr. Det rækker lige til nøglefri adgang, et sæt bundmåtter og en guldvask.

Audi A6 3,0 TFSI Avant quattro S-tronic

Pris 899.799 kr.

Motor V6, 2.994 cm3, 24V, kompressor
Ydelse 300 hk ved 5.250 o/min / 440 Nm ved 2.900 o/min

Topfart 250 km/t 0-100 km/t 5,6 sek. | EU-miks 12,2 km/l

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...