Afdæmpet, stilfuldt facelift: A6 er stadig på direktionsgangen

Af John Sørsensen
Det traf sig, at jeg lige havde lavet en brugttest af en Audi A8 fra 2003, da jeg fik overdraget roret til den mildt faceliftede Audi A6 2,8. Og sjældent har jeg haft mindre ondt af de fallerede finansfyrster - de kan bare downsize, kan de. For i min optik er der så meget luksus-limo indbygget i A6, at jeg ikke et øjeblik savnede to-millioners prestigen i A8. Faktisk er Audi A6 en temmelig perfekt bil: Ikke for stor og prangende, men alligevel så elegant og cool, at den viser stil med tilpas diskretion.
Her råder ingen midtvejskrise, selvom der snakkes helt ny A6 allerede i 2011. Men lige et råd: LED-lygter er fint - bare ikke det bliver for meget af det gode. Vulgær er det sidste, nogen skal kalde din A6.
A6 har fejret salgstriumfer herhjemme med den populære 2,4 V6. Med 177 hk og 6 manuelle gear var det fine sager til 534.181 kr. i 2005, men nu sidder jeg i en A6 med 2,8-liters V6, 190 hk og aut. gear. Til en pris af 610.301 kr., der heller ikke er urimelig.
Det er jo netop en del af hemmeligheden ved A6 - den ligner en million eller to i quartzgrå metallic, men koster ikke afgørende mere end en full-dressed Toyota Avensis.
Køremæssigt er der de to skoler: BMW-agilitet eller Mercedes-tilbagelænethed. Her er Audi blevet hammergo’e til at ramme midt i mellem uden at vælge decideret side mellem komfort og sport. Og det virker på en måde også ligegyldigt, hvor direkte styringen er i forhold til en 5-serie, når du sidder i den fantastisk behagelige A6-kabine og suser afsted.
Hvad du lige skal vænne dig til som nyt bestyrelsesmedlem, er den ret lave taglinje, der både kan genere ved ind- og udstigning, især til og fra bagsædet. Kabinen er intim, og pladsen i højden ikke overvældende.
Faktum er, at en ny A6 i dag formidler mere fornemmelse af, at det er dig, der kører bilen, uden at stresse - endsige friste - dig til at køre hurtigere eller mere aggressivt. Til dén ende lige en notits til motoren: Den kører som i olie, men det lidt tynde bundtræk afslører, at der trods al FSI-direkte indsprøjtning og ventilstyring stadig er tale om en ”kun” 2,8-liters konstruktion. Stemplerne er nemlig stadigvæk så små, at der skal omdrejninger til, før det rykker.
Den trinløse automat-transmission Multitronic med tre forprogrammerede indstillinger fungerer imidlertid fint sammen med de maksimale 280 Nm, der rumsterer mellem 3.000 og 4.500 o/min. Her er der heller ikke noget hysteri med nedgearinger i ét væk - bare harmoni.
Det største problem ved Audi A6 er hverken bilen eller prisen, men at den helt friske Audi A4 er kommet tættere på. Og i disse sparetider kan selv et godt A6-tilbud risikere at blive underbudt i egne rækker.
VI SYNES…
Ingen midtvejskrise hér - Audi A6 har stil til adskillige år endnu. Men A4 kommer snigende…