Biltest af Audi A6 2,4 V6 Multitronic
Biltest af Audi A6 2,4 V6 Multitronic© bilmagasinet.dk

Audi A6 2,4 V6 Multitronic

TRINLØS OG TJEKKET

25. april 2002 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj


Trinløst automatgear passer perfekt I en Audi A6.

I MIT BARNDOMSKVARTER boede der en pensionist, der kørte i en DAF 66. En lille forfærdelig to-dørs sedan, som vi grinede meget af. Hver gang, hun startede og kørte væk, fik vi først en forfærdelig masse motorstøj, og dernæst begyndte bilen at bevæge sig langsomt ud af stedet. Vi troede selvfølgelig, at den ældre dame var i gang med at file koblingen ihjel.

Men faktisk var bilen udstyret med det trinløse Variomatic-automatgear, der havde den finurlige detalje, at bilen var i stand til at køre lige så hurtigt i bakgear, som den kunne køre fremad.

Så mit billede af trinløse gearkasser er ikke for rosenrødt. Men der er selvfølgelig sket en del på det område, hvilket Audis Multitronic-gear er et tydeligt bevis på. Med Audis i forvejen meget effektive og fine Tiptronic-auto-matgearkasser kan man måske spørge sig selv, hvad vi skal med det trinløse Multitronic-gear.

Men sammenligner du de tekniske data mellem en A6 med manuelt gear, Tiptronic- og Multitronic-gear, viser det sig faktisk, at du får hurtigere acceleration, højere topfart og lavere brændstofforbrug med det trinløse Multitronicgear. Selvom det er marginaler, viser det alligevel, at Multitronic er yderst effektivt.

Vigtigst af alt er dog køreoplevelsen, og her blev jeg positivt overrasket. Det trinløse gear passer rigtig godt med den kultiverede og momentstærke V6-motor.

Du oplever slet ikke elastik-effekten, hvor accelerationen kommer forsinket i forhold til lydbilledet. En årsag er selvfølgelig, at den momentstærke V6-motor ikke behøver masser af omdrejninger for at flytte den ellers tunge A6, og samtidig er motorlyden dejlig afdæmpet. Omdrejningstælleren kører op på cirka 3.500 omdrejninger, og der bliver den liggende, indtil du har nået den ønskede hastighed. Det er utrolig behageligt at køre med. Specielt i bytrafik, hvor selv de mest effektive automatgearkasser bliver forvirrede og hakker lidt i det.

Multitronic-gearet kan også betjenes manuelt, så du kan skifte op og ned mellem seks forprogrammerede gear. Det fungerer overraskende godt med hurtige skift, og du har mulighed for at trække motoren helt ud til omdrejningstællerens røde felt.

Merprisen for Multitronic-gearet i forhold til det manuelle er 42.098 kroner, hvilket ikke er småpenge, men det er værd at ofre de ekstra penge.

Multitronic-gearet er utrolig behageligt og passer godt til A6’erens tilbagelænede stil, og det er effektivt nok til at slette mit lidet flatterende billede af det trinløse gear.

Audi A6 2,4 V6 Multitronic

Tekniske data: V6, 2.393 cm3, 30v. Ydelse: 170 hk v. 6.000 o/min. 230 Nm v. 4.000 o/min. 0-100 km/t: 9,4 sek. Topfart: 220 km/t. EU-Mix: 10,4 km/l. Årlig ejerafgift: 5.500 kr.
Totaløkonomi: Cirka 36% over tre 3 år
Reservedelsindeks: 202
Service ekskl. materialer:
Oplyser ikke servicepriser

Pris: 538.896 kr.

Vi synes...Et godt gear gør en god bil endnu bedre

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...