Biltest af Audi A4 2,5 TDI 180 Quattro
Biltest af Audi A4 2,5 TDI 180 Quattro © bilmagasinet.dk

Audi A4 2,5 TDI 180 Quattro

A4 på Richterskalaen

21. juni 2001 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost

V6, turbo og moment som en Porsche 911 GT3 - og så er det en diesel

EN DAG KAN du købe en Porsche med diesel og den bliver hurtigere end vore dages 911 Turbo. Du tror mig ikke? Så se på VWs kommende topmodel, Concept D. Den 5,0-liters V10 sender 1,8 ton flyder fra 0-100 km/t på seks sekunder - og når du skal tanke, er det med diesel.

Forestil dig den motor i en bil, der vejer det halve, og du har fremtidens superdiesel. De første er her allerede, og en af de mest potente er Audi A4 med 2,5-liters TDI-maskine.

For ikke mange år siden betød diesel en dræbende langsom indretning, der trak et lystigt røgslør efter sig og mest af alt lød som en lettere beruset kastagnetspiller. Det var dengang. I dag har dieselmotorerne både V6 og turbo.

Audis 2,5 TDI har begge dele. 0-100 km/t på 8,6 sek. eller 180 hk kan ikke skræmme nogen i dag, men accelerationen fortæller ikke historien om, hvor hurtig A4 2,5 TDI er det er ikke for sjov, at den kun fås med Quattro. Momentet på 370 Nm er det samme som i Porsche 911 GT3, men her er det til rådighed allerede fra 1.500 o/min. A4 3,0 V6 benzin er stadig hurtigere til 100 km/t, men herfra står der diesel over det hele. Når der bliver fyret op hele vejen fra 80 til 200 km/t, bliver næsten alt andet hægtet af, og selv over 200 km/t nipper den kun små 12 liter diesel i sig for hver 100 km.

Faktisk savner A4 2,5 TDI kun en ting, og det er Audis Multitronic automatgear, for det tager ikke lang tid i myldretrafik, før du bander den seks-trins manuelle gearkasse langt væk. Diesel, manuelt gear og Quattro giver en kørestil, der er svær at beskrive, men hvis du forestiller dig en blåhval med hikke, er det ikke helt ved siden af.

Desværre laver de 370 Nm spåner af Audis automatgearkasser, men en Tiptronic er på vej.

Med den nye A4 er Audi ellers gået i den rigtige retning, når det gælder køredynamik. 2,5 V6 TDI koster det samme som BMW 330d, og valget er smag og behag. Men Audi er foran, når du sætter dig indenfor, for der er noget uimodståeligt over A4 interiøret, selv om instrumenterne nu har kølig hvid belysning og ikke det lidt for røde skær i den gamle, der bragte minder om Interrail-turen til Amsterdam i 80erne.

Du skal stadig køre en del, før diesel betaler sig, men det er her, udviklingen sker. Tro mig det er ikke et spørgsmål, om Porsche vil bygge en diesel. Det er nok mere spørgsmålet, om den kan følge med næste generation af Audis TDIere...

Audi A4 2,5 TDI 180 Quattro 498.992 kr.

Tekniske data
Motor: V6, 2.496 cm3, 24v, turbodiesel. Ydelse: 180 hk v. 4.000 o/min. 370 Nm v. 1.500 o/min. Præstationer: 0-100 km/t: 8,6 sek. Topfart: 225 km/t. EU-mix: 12,8 km/l. Årlig ejerafgift: 6.720 kr.

Totaløkonomi:
A4 2,5 TDI kommer ikke til at oversvømme de danske veje, men en brugt Audi er altid salgbar til en forholdsvis god pris også som diesel. Efter tre år og 50.000 km har den tabt ca. 36 pct. (ca. 180.000 kr.)
Reservedelsindeks: 171
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - Audi har variable serviceintervaller

Vi synes:
Vent på Tiptronic-modellen…

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.