Biltest af Audi A4 2,4 Cabriolet
Biltest af Audi A4 2,4 Cabriolet© bilmagasinet.dk

Audi A4 2,4 Cabriolet

Nu dages det, brødre

20. marts 2003 af Bilmagasinet

Af: Peter Clausen

Endelig: Snart er vinteren forbi, og det bliver igen sæson for åbne biler. Audi A4 2,4 Cabriolet er den ideelle bil at møde foråret i - og prisen er tilmed rimelig

VINTEREN HAR været lang og træls, men nu er der lys forude. Snart prydes gader og veje atter af åbne biler med brede smil bag rattet. Og kan du møde foråret bag rattet af en Audi A4 Cabriolet, er du et forkælet skarn, hvis ikke smilet er ekstra bredt.

Den danske sensommer viste sig fra sin bedste side, da den røde A4 Cabriolet landede på redaktionen, og sjældent har der været mere run på en testbil her på forlaget. Er en bil fed nok, kan selv de største bil-ignoranter nemlig finde på de utroligste argumenter for, at de liiige skal låne den til et kort ærinde, der sjovt nok altid trækker i langdrag. Ofte garneret med en afstikker til Strandvejen eller de københavnske café-distrikter.

Vi forstår dem nu godt, for Audi A4 Cabriolet er da fed. Den udstråler både lethed, elegance og tysk tyngde, og med taget nede er den næsten til at spise. Interiøret er så lækkert og gedigent, som kun Audi kan lave det, og er der pyntet op med smukt læder og træ som i testbilen, skal du næsten bruge rå vold for at få føreren væk fra rattet.

Den sonore brummen fra den 2,4-liters V6-motor og udstødningen gør ikke sagen ringere, og de indre kvaliteter lever fuldt ud op til de ydre. Den åbne A4-karrosse er 112 procent stivere end forgængerens, og godset føles næsten så massivt som på en lukket Audi. Ganske vist flekser karrossen en smule, men selv på grove ujævnheder er der ingen mislyde, og det er imponerende. Tilmed er der forbavsende lidt vindstøj fra kalechen, der er så godt polstret og isoleret, at du uden videre kan bruge din A4 Cabriolet året rundt. Og så er bilen én af de få cabrioleter med plads til børn og bagage.

Om den har ulemper? Mjoh, vi kan vel nok finde et par petitesser, hvis vi virkelig vil, men er det nu også nødvendigt? OK, lad gå – udsynet er horribelt ringe, når kalechen er oppe, og når den er nede, er bagagepladsen beskeden. Desuden er 2,4’erens 170 hk kun lige akkurat tilstrækkelige, fordi cabrioleten med sine 1.600 kg er 175 kg tungere end en lukket A4 2,4.

Det gør bare ikke så meget, for A4 Cabriolet er ikke skabt til at blive fyret af på småvejene. Den er en komfort-cruiser, som du bedst nyder i mageligt tempo på de smukke, danske landeveje med taget nede, den lune vind i håret, naturens dufte i næsen og tiltalende selskab i passagersædet – dét er bilkultur på meget, meget højt niveau.

Prisen vil vi heller ikke kritisere. 556.496 kr. – 645.194 kr., hvis du vil have en 3,0 – er mange penge, jovist. Men du skal altid se på, hvad du ellers kan få til samme pris, før du beskylder en bil for at være dyr, og sammenlignet med en åben BMW 3-serie, Saab 9-3 eller Volvo C70 ligner Audi A4 Cabriolet pludselig et slagtilbud.

Så du har bare at smile bredt, når du kører op ad Strandvejen i din nye A4 Cabriolet. I modsat fald fortjener du ikke at eje bilen, der burde konfiskeres omgående og i stedet gives til værdigt trængende.
Mig, for eksempel.

Audi A4 2,4 Cabriolet

Tekniske data: V6, 2.393 cm3, 30V. Ydelse: 170 hk ved 6.000 o/min, 230 Nm ved 3.200 o/min. 0-100 km/t.: 9,7 sek. Topfart: 224 km/t. EU-miks: 10,3 km/l. Årlig ejerafgift: 5.500 kr.
Totaløkonomi: En bil til over en halv million er normalt dyr i værditab. Men efterspørgslen på A4 Cabriolet er stor og nyprisen tilmed fornuftig, så vi spår et minus på rimelige 35 pct. (195.800 kr.) efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 240
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 837,68 kr.
60.000 km: 1.138,06 kr.
90.000 km: 827,68 kr.
Pris: 556.496 kr.

Vi synes...Ikke så meget pjat: Den vil vi bare have. Kom her med den lottogevinst og det lidt villigt, tak!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...