Biltest af Audi A4 1.8T Avant
Biltest af Audi A4 1.8T Avant © bilmagasinet.dk

Audi A4 1.8T Avant

En sag om prioritering

26. marts 2002 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj


Audi A4 1,8T Avant er en livstils-stationcar, der taler mere til hjertet end hjernen

Jeg har et ambivalent forhold til Audi A4 Avant. Jeg kan ganske enkelt ikke finde nogle rationelle købsargumenter for den. En Ford Mondeo stationcar er rummeligere. En Peugeot 406 V6 har en kraftigere og lækkrere motor. En Alfa 156 Sportwagon er sjovere at køre. Og alle er de billigere.

Rent objektivt burde jeg altså ikke være så rundhåndet med uddeling af stjerner til A4 Avant. Men den er en af de biler, der er meget mere end summen af dens talenter. Først og fremmest har den klasse i en grad, så ingen af de ovennævnte kan følge med. Designet er elegant, dynamisk og tidløst, hvor du med en Mondeo eller en 406 vælger stationcar-versionen på grund af pladsen og lever med, at de ikke er så elegante som sedan-versionerne. I Audi A4 Avant vælger du stationcaren, fordi den ser godt ud, og interiørets ekstra fleksibilitet tager du blot med som en bonus.

Selv om bagagerummet med en kapacitet på 442 liter rummer hele 52 liter mere end forgængerens, er det næsten 100 liter mindre end i en Mondeo. Men det er regulært og beklædt med tæpper af fineste kvalitet, og et net mellem bagagerum og bagsæde forhindrer din hund i at savle på dine passagerer. Interiøret oser af kvalitet så BMW og Mercedes må være grønne af misundelse, men det er faktisk også kun her, at A4 sætter standarden.

Resten af pakken er god, uden være bedre end hvad så mange andre kan levere. 1,8 Turbo-motoren er det bedste kompromis mellem effekt og pris i A4-programmet og passer godt til bilen med sin momentstærke karakter, der gør den dejlig smidig i bytrafik og giver et ordentligt kraftoverskud ved overhalinger. Testbilen brummede dog forfærdeligt, især når den var kold, og det overraskede os, da vi tidligere har prøvet en væsentligt mere tyst A4 med samme motor.

Ved det seneste modelskifte tog A4 et syvmileskridt med hensyn til køredynamik. Den styrer præcist og ligger solidt plantet, men den savner stadig det sidste i forhold til en Mondeo eller en Alfa 156. Komforten er acceptabel under de fleste forhold, men korte ujævnheder slår for tydeligt igennem.

Men selv om A4 Avant ikke repræsenterer det ypperste på de enkelte områder, er jeg begejstret for den bil. Det, som englænderne kalder "the feel good factor", får mig til at tilgive de små minusser og placere den øverst på ønskelisten, hvis jeg var på jagt efter en stationcar og havde de 425.499 kr.

Tekniske data: Motor: R4, 1.781 cm3, 20v, turbo. Ydelse: 150 hk v. 5.700 o/min. 210 Nm v. 1.750 o/min. 0-100 km/t: 9,1 sek. Topfart: 219 km/t. EU-mix: 12,1 km/l. Ejerafgift: 4.000 kr.
Totaløkonomi:
Regn med et minus på 35 pct (ca. 149.000 kr.) efter tre år og 50.000 km
Reservedelsindeks: 135
Service ekskl. materialer:
Ikke oplyst - Audi har variable serviceintervaller
Pris: 425.499 kr.

Vi synes...A4 Avant er ikke praktisk - men den lækreste stationcar, når du skal forkæle dig selv…

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.