audi a4 avant stationcar priser test
© A. Hansen

Test af Audi A4 Avant: Pæn stationcar af den gamle skole

I årtier var Audi A4 Avant en af de mest eftertragtede biler til familien Danmark. Det er ikke tilfældet længere, men det betyder ikke, at Audi A4 Avant er irrelevant. Vi tester den pæne stationcar, gennemgår priser og kigger nærmere på konkurrenterne.

8. marts 2023 af Mikkel Thomsager

Audi A4 Avant kom i 2015

Audi A4 har været med til at forme Audi, som det succesfulde, verdensomspændende mærke, det er i dag. Alene den første model, der blev præsenteret i 1995, blev produceret i mere end 1,6 millioner eksemplarer. 

Siden fulgte fem generationer. Den seneste 5. generation blev præsenteret i 2015. Normalt ville det betyde, at en ny A4 var lige på trapperne. Men det sker næppe. I den store el-konverteringsbølge har Audi fokuseret på SUV-modeller, og de traditionelle familiebiler som sedan og stationcar - hos Audi kaldet Avant - er nærmest sat på pause.

Så Audi A4 fra 2015 må holde for lidt endnu. Til gengæld er modelprogrammet reduceret betydeligt. Den 4-dørs sedan-model med udvendigt bagagerum markedsføre slet ikke mere i Danmark. 

A4 findes således kun som 5-dørs stationcar, og kun med to forskellige motorer. Til gengæld er den ene en benzin og den anden en diesel. Men den fås altså ikke med hybrid-teknik, hvilket er modellens største svaghed.

Testens indhold:

audi a4 avant stationcar priser test
© A. Hansen

Hvad koster en ny Audi A4 Avant?

Der er kun fire versioner på det danske Audi A4-program, og alle fire er det stationcar-versionen, Avant, og alle fire har de Audis 7-trins automatgear, som er af dobbeltkoblingstypen.

Audi A4 Avant Prestige Plus 40 TFSI, som har en 4-cylindret benzin-motor på 204 hk, starter ved 516.990 kr.

Audi A4 Avant Prestige Plus 40 TDI, som har en 4-cylindret diesel-motor på 204 hk, starter ved 551.990 kr.

De to modeller fås med det mere omfattende “S-line Plus” udstyr for ekstra 10.000 kr. Merprisen betyder først og fremmest 18” hjul i stedet for 17” og sportsundervogn.

I stedet for at betegne sine biler med hestekræfter og motorens størrelse, som de fleste bilmærker gør, benytter Audi en mere kryptisk talbetegnelsen, som dækker over et effektspænd. 

Tallet 40 dækker således over Audi-motorer med mellem 170 og 205 hk. Hvis det lyder som underlige tal, er det fordi, det refererer til opgivelsen i kW, som er 125 til 150 kW.

Læs også: Alle de bedste plugin-hybrider på markedet!

Audi A4 priser 2023

  • A4 Avant 40 TFSI (benzin) Prestige Plus 516.990 kr.
  • A4 Avant 40 TFSI (benzin) S line Plus 526.990 kr.
  • A4 Avant 40 TDI (diesel) Prestige Plus 551.990 kr.
  • A4 Avant 40TDI (diesel) S line Plus 561.990 kr.

Fås også som privatleasingaftale med f

ørstegangsbetaling på 25.000 kr. plus etableringsomkostninger på 5.495 kr. og derefter en månedlig ydelse fra 4.995 kr.


Udvalgt udstyr:

  • Bakkamera 9.763 kr.
  • El-førersæde 8.660 kr.
  • Læderinteriør 24.508 kr.
  • Panoramaglastag 32.140 kr.
  • Head-up-display 21.273 kr.
  • Bakkamera 9.763 kr.
  • Anhængertræk,skjult 17.365 kr.

audi a4 avant stationcar priser test
© A. Hansen

Er Audi A4 Avant er god bil?

Audi A4 Avant er en prestigemodel, hvor man betaler lidt for navn, lækre detaljer og flot finish. Vælger man at se på total-økonomien over tid, er billedet dog mere nuanceret, fordi Audi holder prisen godt.

Læs også brugttesten af Audi A4 her.

Audi A4 har efterhånden en del år på bagen, og i en tid, hvor de fleste nye biler har SUV-form, er giver alene den klassiske stationcar form et anstrøg af ældre bil. Men den kører ikke som en gammel bil, og den byder på masser af komfort både i forhold til affjedring og i forhold til de praktiske egenskaber.

I forhold til de SUV-modeller, sidder man lavere i en A4 Avant. Det gør den sværere at komme ud og ind af, hvilket givetvis er en af hovedårsagerne til SUV-modellerne succes.

Til gengæld er A4 Avant mere sporty at køre, også i hverdagen, hvilket understøttes af automatgearkassen af dobbeltkoblingstypen. Det er en god og effektiv løsning. Gearskiftene mærkes ikke, men motoren trækker direkte.

Læs også: Priser og test af Audi Q5 plugin-hybrid.

audi a4 avant stationcar priser test
Audi S4 Avant© A. Hansen

God plads med stationcarløsning

Man sidder godt bag rattet. Førerpladsen er velindrettet og nem at bruge. Alt sidder hvor man forventer det, og det fungerer præcist og troværdigt i en grad, så man tror på, at kan holde til brug i mange år og kilometer.

Forsæderne er komfortable med mange indstillingsmuligheder, og lændemassage som standard. Det samme er nøglefri start (men ikke nøglefri adgang), så bilen startes og slukkes med tryk på en knap.

Automatgearet er elektronisk betjent, hvilket betyder, at bilen selv går i “P”, når du slukker bilen, hvilket vidner om, at Audi A4 Avant har været fremsynet, da bilen blev lanceret.

Der findes stadig mange automatgearsbiler, med mekanisk gearvælger, som fordrer, at gearvælgeren sættes i P, inden bilen kan slukkes.

En flot og velfungerende digital instrumentering er en anden feature, som holder Audi A4 ung.

Parkeringssensorer er standard, til gengæld savner man et bakkamera, som ikke er standard, hvilket omvendt kan tilskrives, at Audi A4 blev introduceret for otte år siden. I dag er bakkamera standard på de fleste nye biler.

Læs også: Har du helt styr på AdBlue til dieselbilen?

audi a4 avant stationcar priser test
Audi A4 Allroad© A. Hansen

Avant-udgaven må trække 1.700 kg

Derudover savner man ikke udstyr. Man finder alt hvad man kan forvente af sikkerhedsudstyr som standard. Det samme gælder 3-zonet klimaanlæg, fuldt led-lys med løbeblinklys, Audi Connect infotainment med digital radiomodtagelse (DAB) og navigation, elbetjent bagklap. Derfra er der utallige muligheder for tilvalg af både udstyr og designdetaljer.

Bagsædet er brugbart for voksne, uden at det rutter med pladsen. Her er rimelig lofthøjde, men knæpladsen er kun tilstrækkelig. Til gengæld er bagagerummet stort og regulært med plads til 495 liter eller 1.495 liter med bagsædet lagt ned. Da ligger sædernes læn i plan med bagagrumsgulvet, så også det udvidede bagagerum er let at bruge.

Er det ikke nok er A4 Avant som standard forberedt for montering af anhængertræk. Benzin-udgave må trække 1.700 kg, mens dieseludgaven må trækker yderligere 200 kg eller 1.900 kg.

Fabriksmonteret anhængertræk koster 17.365 kr. Det udløses elektronisk men skubbes på plads manuelt. 

Audi A4 specifikationer

Audi A4 Avant 

  • Drivlinee: Forhjulstræk, 2,0-liters benzinmotor, elmotor, Automatgearkasse af dobbeltkoblingstypen.
  • Dimensioner L/B/H: 476/185/143 cm

Audi A4 Avant 40 TFSi (benzin)

  • Ydeevne: 204 hk, 320 Nm
  • Præstationer: 1-100 km/t 7,3 sek., topfart 210 km/t
  • Tilladt anhængervægt: 1.700 kg

Audi A4 Avant 40 TDi (diesel)

  • Ydeevne: 204 hk, 400 Nm
  • Præstationer: 1-100 km/t 7,6 sek., topfart 210 km/t
  • Tilladt anhængervægt: 1.900 kg 

Hvem er konkurrenterne?

De mest nærliggende konkurrenter er BMW 3-serie (læs duellen mellem BMW 3-serie og Audi A4 her), Mercedes C-klasse og Volvo V60. Alle tre markedsføres i Danmark i som opladningshybridbiler. Audi A4 findes ikke som hybrid, hvilket er dens væsentligste svaghed i forhold til konkurrenterne.

Hybrid-versioner står ofte godt rent prismæssigt, men Audi underbyder konkurrenterne, hvilket gør den til et godt køb i klassen.

I modsætning til A4, fås de alle tre konkurrenter fås dog i sedan-versioner.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...