Audi A3: Integreret tilbygning

Sedanudgaven af A3 giver Audi's lille mellemklassebil mere end bare et stort bagagerum. Det føles som om, hele bilen med ét vokser sig en klasse større.

16. marts 2014 af Mikkel Thomsager

Sedan-udgaven af Audi A3 er noget så sjældent som en vellykket én af slagsen. A3 Limousine, som den hedder på Audi-sprog, er en særdeles vellykket lille sedan, som godt kan give den større og noget dyrere A4 lidt kamp. Det er givetvis også planen, indtil en helt ny A4 følger senere i år.


Sedaner i den lille mellemklasse er ofte ikke specielt vellykkede. Hækdesignet har ofte en tendens til at blive lidt for højt, hvilket er gjort for at score ekstra plads i bagagerummet, og det kan give et klodset design. I flere tilfælde ser det vitterligt ud som om, hatchback-udgaven har fået en ekstra kasse hæftet på.

Blandt de uheldige eksempler i nyere tid er Suzuki SX4 sedan, Ford Focus sedan, Opel Astra sedan, VW Jetta, og den gamle Mazda 3 Sedan. Den nye Mazda 3 virker derimod mere vellykket, og det samme gør den nye A3 Limousine. I en Mazda 3 har man dog stadig fornemmelse af at sidde i en lille mellemklassebil, mens det forholder sig anderledes i Audi’en. A3 Limousine synes nemlig at vokse med det større, udvendige bagagerum.

Som den 5-dørs Sportback har sedanen den lange akselafstand på 264 cm. Den 3-dørs hatchback har kun 260 cm mellem akslerne, og de ekstra centimeter giver fin plads ved bagsædet, hvor to voksne sagtens kan sidde.

Den klassiske Audi-kabine virker lækker men kedsommelig i hatchback-udgaverne, hvorimod de konservative indfaldsvinkler på en eller anden måde passer lidt bedre til sedanens mere konservative karrosseridesign. Ironisk nok virker de smalle og brede baglygter markant mere moderne end det forudsigelige lygtedesign, som både den 3- og 5-dørs er udstyret med.


Spændt op med VW’s 2-liters turbo-dieselmotor og en 6-trins manuel gearkasse fremstår A3 Limousine som en velvoksen mellemklassebil, der udstråler mere klasse end de to andre karrosserivarianter. Og nu jeg tænker over det, er den måske også federe end en A4...


Fra Bil Magasinet nr. 270, marts 2014

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...