Audi A3 Sportback 35 TDI

Audi A3 eller BMW 1-serie? Vi finder svaret på det klassiske dilemma

De kompakte premiumbiler får mere og mere kant, hvilket hurtigt står klart, når vi laver en duel, hvor Audi A3 møder BMW 1-serie. Spørgsmålet er så, hvilken bil, der er bedst?

23. september 2020 af Steen Bachmann

Duel | Audi A3 vs. BMW M2

Ikke et ord om ’får i ulveklæder’, men altså: Inden du køber den nye Audi A3 Sportback i S line-versionen, så overvej, om det er det rette valg. S line står knivskarpt med drabelige luftindtag for og bag, 18” lavprofildæk og lækker kabine med tykt læderrat med flad bund, skålformede stole og detaljer, der ligner noget fra en Audi RS. Her er sort bikubedesign af den enormt brede frontgrill, og bilen skriger “jeg er en farlig R8!”. Men tryk så på startknappen til venstre for den lille gearvælger, og det bliver hverdag igen. For det er den ikke. 

Audi A3 Sportback 35 TDI

Audi’en går fladt og stabilt gennem svinget i neutral balance, også når jeg kører stærkt. Det sker lige så udramatisk, som det skal i en Audi.

A3 med motoren fra Golf GTE

Audi tilbyder A3 Sportback med benzin, diesel- og gasmotor (ikke i Danmark), og senere i år også som mild-­hybrid med drivlinen fra Golf 8 1,5 eTSI og plugin-hybrid med benzin- og el­­motor fra Golf GTE. Der fås allerede en A3 Limousine (sedan), og til næste år kommer der en RS3 med 5-cylindret turbomotor og 400 hk – der kommer sikkert også en A3 Cabriolet. 

Udvalget er enormt, og derfor er det skæbnens ironi, at lige præcis den variant, vi har fat i her, ikke lever op til sit forrygende udseende. Den moderne, men ordinære 2-liters TDI dieselmotor med 150 hk er arbejdsom og kan køre langt på literen. Hvis du holder dig fra køreprogram Dynamic (hurtigere speederrespons, hurtigere gearskift og en mere sportslig motorkarakteristik), kan du sagtens få den til at gå 21 km/l i blandet kørsel, og her er også overarme: Det maksimale moment på 360 Nm er til stede i et bredt felt fra 1.600 til 2.750 o/min. 

Audi A3 Sportback 35 TDI

Digitaliseringen af den nyudviklede kabine er gennemført med vægt på nem betjening.

A3 med digital kabine

Motoren er fint støjdæmpet inde og ude, og selv ved koldstart er det svært at høre, at det i det hele taget er en diesel. Det er bare ikke så sjovt at køre i en bil, der ligner en fandens karl, men reelt er en ufarlig dieselpendler. Derfor bør man i det mindste overveje at tage den 40.000 kr. billigere Prestige med et lidt mindre voldsomt udtryk. Kan du acceptere dét, er der stort set kun gode nyheder herfra. 

Den nye digitale kabine er ­vellykket og ikke mindst gennemført og uden børnesygdomme. Digitale instrumenter bag rattet og en 10,3” skærm i midten er standard, og jeg hører ikke til dem, der brokker sig over, at føreren sidder og roder med skærmen i stedet for at se ud af forruden. Det er jo ikke det, der er pointen i at samle det hele ét sted. 

Her er godkendt plads til 190 cm ­østjyde, der sidder bag sig selv. 

Lækker og brugervenlig Audi A3

Føreren skal holde øjnene på vejbanen, men jeg kan ikke forstå, at der skulle være noget galt i, at det hele ser lidt lækkert ud og er nemt og brugervenligt at gå til. Og det er Audi’s menuer. Vil du ændre opsætningen af undervognen eller koble en telefon til, gør du det jo ikke mens, du kører, og vil du gå fra Comfort til Sport, kan du gøre det med en traditionel knap i midterkonsollen. Skærmen i midten er integreret i designet og giver mening, når man bruger bilen hver dag. 

Audi A3 Sportback 35 TDI

Audi A3’s bagagerum har nøjagtig samme kapacitet som BMW 1-serie.

Adaptiv fartpilot er standard i Audi A3

Adaptiv fartpilot er endelig blevet standard, og det er godt. Når man kører langt på motor- og landevej, er det en plage at havne i en bil uden, og her er et punkt, hvor BMW virkelig skal til at stramme sig an (den koster ekstra hos dem). Du regner heller ikke med at skulle betale ekstra for en seng, når du booker et hotelværelse – den skal selvfølgelig bare være der.

Audi’s radarstyrede fartpilot er udviklet gennem årtier og har nået et fornemt niveau, hvor den nu også er blevet hurtigere til at komme i gang i byen, hvor tidligere generationer har været for sløve ved grønt lys. På landevejen fungerer den godt, og på motorvejen er den uundværlig.

Audi A3 Sportback 35 TDI

Skarpt designede LED-forlygter er standard, mens adaptive LED matrix-lygter kan tilkøbes. 

Audi A3 styrer selv fart og aflæser skilte

Forudseenhedsassistenten til 5.180 kr. bliver også bedre og bedre. Den sætter selv farten op og ned i ni ud af ti tilfælde ved at aflæse data fra navigation og vejskilt, men kan stadig finde på at overse et pludseligt opstået ­vejarbejde med 50 km/t-­begrænsning – den skal holdes i ørene, men er alligevel en hjælp.

Udstyrsmæssigt står S line flot, og vi ville kun overveje at sætte kryds ud for Plus Selection-pakken med adaptive LED-forlygter, ambient belysning, elklapspejle med varme og lidt andet godt til 24.992 kr. – det er nu ikke fordi, det er nødvendigt.

Audi A3 Sportback 35 TDI

Det enorme luft­udtag i bagkofangeren får bilen til at ligne en RS, men det er bare gas. Testbilen er en fredelig diesel.

Hvad koster en Audi A3 mere end en Seat Leon?

Audi er ikke kendt for at sælge billige biler, så hvad med merprisen i forhold til søsterbilerne Golf 8 og ikke mindst Seat Leon? Regnestykket er mere nuanceret, end man skulle tro. Tal fra Bilbasens analyser af mere end 500.000 brugthandler om året viser nemlig, at Audi har et værditab, der stort set kompenserer for den højere anskaffelsespris. Med andre ord: Du betaler mere for bilen, men får også mere for den, når du skal af med den igen.

Testbilen koster 404.000 kr., hvor en tilsvarende Golf 8 Style med 18” hjul og samme drivline er cirka 40.000 kr. billigere. Den nye Seat Leon FR med samme drivline er hele 100.000 kr. billigere, hvilket ville være et problem, hvis Audi-købere overvejede at gå ind til en Seat-forhandler – hvilket de ikke gør. 

BMW elsker biler, der kører godt

Audi A3 Sportback gør et godt indtryk, men nu ankommer der en BMW ... og så har vi balladen. BMW har siden tidernes morgen sat en ære i at lave biler, der er sjove at køre. Har du aldrig prøvet at køre en BMW, kan det lyde som salgsgas, for hvor stor forskel kan der være i køre på arbejde i en BMW i stedet for en bil fra et andet mærke? Det kan der være noget om, og bruger du kun din bil til at køre på arbejde i, kan du sagtens nøjes med en hatchback fra et billigere mærke. Men kan du lide at køre bil, og er du villig til at betale lidt ekstra for det bedste fra tysk bilindustri, ja, så er det svært at komme uden om BMW. 

Rattet er ekstra tykt, stolene er sportslige og faste, og navigation er standard i M Sport.

Dagens testbil er en BMW 118d

Jeg mødte første gang den seneste 1-serie på Jyllandsringen i oktober 2019 under testarbejdet ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2020. Der var to 1’ere med, nemlig en 118i med manuelt gear og en lidt svagbrystet 140-hestes turbobenziner med kun tre cylindre og så en 118d med 2-liters turbodiesel og automatgear. Dagens duellant er netop en 118d, men denne gang i den top­udstyrede M Sport. Den tjekker ind på p-pladsen ved Tystrup-Bavelse Sø midt på Sjælland med en tilsyneladende heftig pris på 380.000 kr., hvilket dog er 25.000 kr. billigere end den ligeledes topudstyrede Audi.  

Det kan godt gå an at sidde her, men en 1-serie skal opleves fra det forreste venstre sæde.

Digitale skiver koster 40.000 kr. i BMW

Allerede før de første meter nyder jeg gensynet, for dørsmækket er tysk og tungt, sportsrattet er tykt og stolene faste og nemme at finde sig til rette i. Det er ikke alle, der kan lide BMW’s nye digitale kabine, men jeg finder den både attraktiv og brugbar.

Her er analoge instrumenter med et digitalt display i midten, og du kan sagtens spare de ekstra 39.061 kr., som det koster at opgradere til fuldt digitale instrumenter. Det er godt nok standard i Audi A3, så her er BMW bagud – til gengæld er navigation standard i modsætning til i Audi’en, og så fungerer de kombinerede analoge og digitale instrumenter eminent. Om man kan lide designet af interiøret, skal jeg ikke blande mig i – jeg kan godt, og samlinger og kvaliteten af materialer er på niveau med Audi. M Sport giver lidt ekstra med lister, detaljer og alu-komponenter, der hæver indtrykket. 

BMW 1-serie forfører dig

1-serie forfører uanset ­motorvariant. Den 3-cylindrede turbobenziner i 118i har en lidt fesen lyd, selv om de har arbejdet med at få den til at lyde sportslig i stedet for at lyde som om, den mangler en cylinder. Dens 140 hk er måske lige i underkanten til en bil, der i så høj grad lægger op til fest, men til gengæld har den et langt højere moment, end man skulle tro af så lille en benzinmotor.

Testbilen i dag er en 118d med 2-liters, 4-cylindret turbodiesel. Der findes en mindre 3-cylindret diesel med sølle 116 hk, men den fås ikke i Danmark. 118d yder 150 hk, mens samme motor med biturbo yder 190 hk i 120d. 118d fås med 6-trins manuelt eller 8-trins automatgear. 

Husk at købe BMW 1-serie med automatgear

BMW kører mystisk nok med to prislister, hvoraf det fremgår, at en 118d M Sport med manuelt gear koster næsten 50.000 kr. mere end med automatgear, så dét valg er hurtigt foretaget (se under ’specialmodeller’ på bmw.dk.)

Den 8-trins automatgearkasse skifter henholdsvist hurtigt og kontant i Sport og harmonisk og behageligt i Comfort, og man kan også skifte gear med paler bag rattet.

Men hvordan er den så at køre? Den er en fest! Selv om man bare skal frem og tilbage en håndfuld gange på en landevej for fotograf Brandts skyld (panoramabilledet til venstre), kan man ikke lade være med at smile over den faste fornemmelse, en sportslig BMW stiller med. Her er tung fornemmelse i styretøjet, et kvikt antrit i køreprogram Sport og en generel lyst til at komme fremad selv i en civiliseret ­diesel med kun fire cylindre.

BMW 1-serie danser mellem svingene

Men find så en af de smalle og snoede veje mellem bakkerne og de dybe istidssøer her syd for Sorø, og oplev, hvordan den 5-dørs Bimmer folder sig ud. Motorlyden er ikke noget at skrive hjem om, og den er heller ikke specielt hurtig, men måden, den danser mellem svingene, er elegant.

Affjedringen er hårdere end i Audi’en, men på forunderlig vis opleves den ikke som mindre komfortabel eller harmonisk. Vejgrebet kan hele tiden registreres gennem rattet, og balancen i bilen minder om en Mini ­Cooper (de er baseret på samme platform, så det er ikke så mærkeligt). Man mærker på intet tidspunkt forhjulstrækket som en ulempe, og med et nyt system har BMW elemineret, at bilen skrubber over forhjulene ved fuld gas ud af et sving. 

BMW 1-serie taler til dig

Det hjælper på de sportslige ambitioner med styretøj og hjulophæng modificeret af M-afdelingen, og de fine Bridgestone Turanza sommerdæk skal også have deres del af æren – de kan anbefales med deres lave støjniveau og talentfulde optræden under pres. Fotograf Brandt bemærker, at der nærmest kun er én ting, som BMW’en gør bedre end Audi’en, men at det til gengæld er afgørende for os på Bil Magasinet: Den er sjov at køre i!

Den taler til dig, pirrer og ­lokker til at tage det næste sving en lille smule anderledes eller en lille smule hurtigere – ikke fordi du skal overtræde hastighedsgrænserne, men fordi det er sådan, BMW’s udviklere tænker deres biler fra skitse til færdigt produkt. Det er en bedrift, at man kan give dén fornemmelse i en almindelig dieselbil.  

BMW-ejerne er de mest tilfredse

BMW har en trumf mere, som alt andet lige må gøre naller på Audi ... og Mercedes-Benz for den sags skyld. I 2019 spurgte FDM 28.000 danske bilejere om hvor tilfredse, de var med deres biler. Konklusionen i den årlige Auto­Index-undersøgelse var, at ejerne af BMW, Audi og Mercedes er nogenlunde lige tilfredse med deres biler generelt, men også, at der er stor forskel på tilfredsheden, når bilen skal på værksted. Som bilejer er det et væsentligt punkt, for bilen skal naturligvis indfri forventningerne, når man skal have den i flere år og selv skal betale hver en krone. Modsat konkurrenterne halter Audi’s service på værkstedet, og faktisk ligger de næstsidst blandt de 21 bilmærker i undersøgelsen.

Hvad med privatleasing af de to testbiler? 

“Det kan undre, at Audi ikke gør sig mere umage her. Placeringen matcher meget dårligt det image, Audi ellers gerne vil udstråle. Det samme gælder Mercedes-Benz, som også vurderes dårligt i denne kategori. For begge bilmærker må AutoIndex været trist læsning og føre til, at de tager fastnøglen i den anden hånd og forbedrer sig gevaldigt. Hvis ikke, risikerer de i sidste ende, at kunderne skifter til et andet mærke i premium-segmentet,” sagde FDM’s direktør Bo Christian Koch til Bil Magasinet ved udgivelsen af AutoIndex 2019. Hverken BMW eller Audi tilbyder mere end to års fabriksgaranti, hvilket ikke er noget at blære sig med og udløser kritik fra FDM, der finder 3 år/100.000 km som et anstændigt minimum. Audi tilbyder et komplet service- og reparationsabonnement i 3 år for 15.336 kr., mens BMW for eksempel tilbyder 5 års ren serviceaftale for 9.000 kr. 

Vælger du at privatlease, fås begge testbiler hos forhandlerne præcis, som de fremstår her i artiklen. Audi’en koster 5.595 kr./mdr. over 3 år/45.000 km med 25.000 kr. i udbetaling. BMW’en løber op i 4.495 kr. over 3 år/45.000 km med 24.995 kr. i udbetaling, og er altså klart billigere.

Meget tæt duel

Sjældent har en duel i Bil Magasinet været så tæt: Den nye A3 og BMW 1-serie er præcis lige store ude og inde, har samme ydelse og præstationer, kører lige så langt på literen i praksis, er lige støjsvage og kører endda på de samme dæk. Men når vejen drejer, er BMW bare bedst og det sikrer den duelsejren.

Den lille BMW forfører hver eneste gang, den kører omkring redaktionen, og det endda uanset motorvariant og udstyrsversion. Selv med den lille diesel er det en fest at køre i bilen, og prisen synes rimelig.

Den gennemført digitale A3 Sportback med det barske RS-look lever op til forventningerne for en Audi i denne klasse. Den sætter ikke et ben forkert i testugen og kan ikke gøre for, at BMW’en bare er lidt federe at køre i.

Audi A3 Sportback 35 TDI S-Line S-Tronic

  • Pris (testbil): 404.987 kr.
  • Opbygning
    • Motor: R4, 1.958cm^3, 16V, turbodiesel
    • Effekt: 150 hk ved 3500 o/min
    • Moment: 360 Nm ved 1.600 o/min
    • Hjulophæng for/bag: McPherson/tværsvingarme
    • Transmission: 7-trins dobbeltkobling, forhjulstræk
    • Bremsesystem for/bag: ventilerede skiver/skiver

  • Præstationer (fabrikstal)
    • 0-100 km/t: 8,4 sek.
    • Topfart: 224 km/t

  • Dimensioner og vægt
    • Mål (L/B/H): 434/182/145 cm
    • Akselafstand: 264 cm
    • Vægt/last/påhæng: 1.485/475/1.800 kg
    • Bagagerum: 380-1200 liter

  • Dæk (testbil): Bridgestone Turanza
    • Dimensioner: 225/40R18

  • Økonomi
    • Reservedelsprisindeks*: 129
    • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 20,8 km/l (19,3 km/l)
    • CO2-udslip: 127 g/km
    • Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
    • Årlig afgift: 2.220 kr.

BMW 118d M Sport aut.

  • Pris (testbil): 380.000 kr.
  • Opbygning
    • Motor: R4, 1.995cm^3, 16V, turbodiesel 
    • Effekt: 150 hk ved 4.000 o/min
    • Moment: 350 Nm ved 1.750 o/min
    • Hjulophæng for/bag: McPherson/multilink 
    • Transmission: 8-trins automatisk, forhjulstræk
    • Bremsesystem for/bag: ventilerede skiver/skiver
  • Præstationer (fabrikstal)
    • 0-100 km/t: 8,4 sek.
    • Topfart: 216 km/t
  • Dimensioner og vægt
    • Mål (L/B/H): 432/180/143 cm
    • Akselafstand: 267 cm
    • Vægt/last/påhæng: 1.505/475/1.300 kg
    • Bagagerum: 380-1200 liter
  • Dæk (testbil): Bridgestone Turanza 
    • Dimensioner: 225/45R18
  • Økonomi
    • Reservedelsprisindeks*: 81
    • Forbrug EU-miks WLTP (målt): 20,0 km/l (18,9 km/l)
    • CO2-udslip: 130 g/km
    • Garanti (mekanik/lak/rust): 2/3/12 år
    • Årlig afgift: 3.260 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...