Audi A3 Ambition 1,8 TFSi S-tronic

1. februar 2013 af Thomas W. Brixen

Den Misano-røde A3 ser ud, lige som den skal. Ambition-niveau betyder sportsundervogn og fede sportssæder foran. Undervognen bliver aldrig kradsbørstig. I virkeligheden er den det perfekte kompromis mellem sport og komfort. Selv på testbilens 18”-fælge, der er dyrt ekstraudstyr til 20.595 kr. En A3 Ambition kører standard på 17”-fælge, hvilket er et klogt valg.

Til foråret kommer den nye S3 med hele 300 hk og quattro. Indtil da er 1,8 TFSI med 180 hk den kraftigste A3.

Motoren har både direkte og indirekte indsprøjtning, integrerede udstødningsmanifolder i topstykket og meget andet teknik, som kun en ingeniør forstår. Resultatet er bl.a. et dieselagtigt moment fra tomgang og et forbrug på 17,9 km/l.

Det kan du så desværre glemme alt om, for motoren tigger om en tung højrefod, og så når du ikke mere end 11-12 km/l. Ja, den er hurtig! Men den er ingen S3. Med mindre du absolut forlanger en semi-GTI, kan vi anbefale den nye 1,4 TFSI med cylinderfrakobling og 140 hk, der fås fra nytår. Den føles ikke meget sløvere, men kører noget længere pr. liter. Er dét præmissen, er løsningen den 2-liters diesel, der er en af de bedste på markedet lige nu.

Audi A3 Ambition 1,8 TFSi S-tronic

Pris 417.193 kr.

Motor R4, 1.798 cm3, 16V, turbo
Ydelse 180 hk ved 5.100 o/min / 250 Nm ved 1.250 o/min|

Topfart 232 km/t | 0-100 km/t 7,2 sek. | EU-miks 17,9 km/l |

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...