Biltest af Audi A3 1,8 T 180
Biltest af Audi A3 1,8 T 180 © bilmagasinet.dk

Audi A3 1,8 T 180

A3 får det røde

23. september 1999 af Bilmagasinet

Af: Thomas Hjortshøj

Med 180 hk er A3 den hurtigste i GTi-klassen

En rød skygge bag det forkromede T på bagsmækken er det eneste, synlige kendetegn på, at du har betalt 42.000 kroner ekstra og har fået 30 ekstra hk i motorrummet. Bilens potentiale er på typisk Audi-vis underspillet, men min indre snob kunne godt ønske, at det var lidt sværere at forveksle min 335.000-kroners-A3 med en almindelig, mere jordnær model til 229.000 kroner. Men sådan er det åbenbart at køre Audi.

Den almindelige A3 1,8 T med 150 hk er i forvejen hurtig. Den spurter fra 0 til 100 km/t på 8,2 sekunder og har en topfart på 217 km/t. Med 180 hk er sprinten fra 0 til 100 km/t klaret på 7,5 sekunder, og topfarten øges til 228 km/t. Det er flotte præstationer, der kan sætte de fleste i GTi-klassen til vægs. Men Audi A3 1,8 T hører på den anden side ikke rigtigt hjemme i GTi-klassen, for bilen appellerer mere til de voksne bilkøbere, der har løbet hornene af sig med en VW Golf GTi.
Den 1,8-liters, 20-ventilede turbomotor lyder ikke sportslig, men motorens jævne effektudvikling giver indtryk af en langt større motor. Det kraftige drejningsmoment på 235 Nm er til rådighed fra 1.950 o/min og moment-kurven flader ud indtil 5.000 o/min. Det giver fænomenale mellemaccelerationer ved 120 km/t i femte, hvor moto-ren kører med cirka 3.000 o/min, og turboen er kampklar.

Det er overflødigt at smutte ned i fjerde gear. Bliv i femte. gear, træd speederen ned og lad drejningsmomentet klare arbejdet. Hvis du partout vil køre bilen ud i gearene, overrasker A3 ved at klare 110 km/t i andet og 180 km/t i tredje gear, inden omdrej-ningsbegrænseren sætter ind ved 7.000 o/min.

Ved stående start er det lige før, fordækkene opgiver deres greb i asfalten, og de hviner svagt, til du skifter op i andet gear. Det standardmonterede ESP-system holder de mange kræfter i skak. Koblingens lange vandring og det lidt løse gearskifte tiltaler måske ikke hårdkogte GTi-fans, men du vænner dig til det.

A3 er ikke den skarpeste på markedet i den køredynamiske afdeling, men det er ikke desto mindre en behagelig bil at køre i.

Styretøjet er præcist og godt vægtet, men indstyringen savner den skarphed, du får i TT Coupe. Problemet kan sikkert løses ved at skifte fra 15- til 16-tommer-hjul. A3 understyrer svagt igennem svingene, og med undervognens gode evne til at absorbere ujævnheder, ligger den sikkert uanset vejens beskaffenhed.
A3 er måske afdæmpet udaftil, men det spraglede, gul-ternede sædebetræk passer ikke i en bil til denne pris. Det ser billigt ud i kabinen, der ellers brillierer med flot finish og kvalitet.

Det er tvivlsomt, om det kan betale sig at betale merprisen på 42.000 kroner i forhold til A3 1,8T med 150 hk. De 180 hk imponerer, men de ekstra 30 hk gør ikke nogen afgørende forskel.

Audi A3 1,8 T 180 335.623 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 20V, 1.781 cm3. Ydelse: 180 hk ved 5.500 o/min. 235 Nm ved 1.950 o/min. Topfart: 228 km/t. 0-100 km/t: 7,5 sek. Ejerafgift: 3.060 kr. Eu-mix: 12,8 km/l

Totaløkonomi:
Audi A3 1,8T er en af klassens dyreste. Derfor ligger afskrivningen i den dyre ende. Regn med cirka 117.000 kr. over 3 år og 50.000 km
Reservedelsindeks: 115
Service ekskl. materialer:
15.000 km: 272,75 kr.
1 år: 708,95 kr.
30.000 km: 872,55 kr.

Vi synes:
De 180 hk imponerer, men de er ikke 35.000 kroner værd

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.