Biltest af Audi A2 1,2 TDI 3 L aut.
Biltest af Audi A2 1,2 TDI 3 L aut. © bilmagasinet.dk

Audi A2 1,2 TDI 3 L aut.

DEN FEDESTE SLANKE BIL

25. april 2002 af Bilmagasinet

Af: John Sørensen


Der er dage, hvor din A2´er er i poleposition. Og pitstop er der heller ikke mange af.

"HVORDAN ER DU KOMMET FREM?" lød det med - sikkert velment - bekymring inde på redaktionen den dag, hvor årets værste snestorm lukkede landet, og jeg uanfægtet troppede op med frost i skægget.

Det var nemlig gået snildt at køre de 48 km ind til København. Faktisk havde det været rigtig skægt. Takket være antispin, smalle vinterdæk og automatgear var jeg dagens hurtigste bilist overhovedet.

Med det mener jeg, at du skal betragte Audi A2 TDI i dens rette perspektiv. Vel er den en fremtidsbil at kigge på, og vel er den lidt anderledes at køre. Men under de rette forhold er verdens første fem-dørs bil over 30 km/l også en fantastisk spændende bil. Og det er ikke bare som "drivers car" i en snestorm. Det er faktisk også, når du drøner ud ad motorvejen under mere normale forhold. Takket være den lave vægt, den højgearede udveksling og den ekstremt effektive dieselturbo skal der næsten ingen ting til at flytte bilen med en flot marchfart på 140 km/t.

Hemmeligheden er ikke bare motorteknik. Det er også bilens form. Audi A2 er det nærmeste, verden hidtil har været på den idelle Karmann-dråbe i en standardbil. Vi snakker Cw-værdi på 0,25. Når du så også ruller på ekstremt smalle dæk, skal der forsvindende lidt energi til ved konstant fart.

Det er sådan noget, der gør nørderne varme i lommeulden. Men er du bare almindeligt bilinteresseret, kan bette-Audi´en her nu også noget, du kan bruge. Faktisk matcher totaløkonomien mange ordinære biler, når du ta´r det hele med. For eksempel en årlig ejerafgift på sølle 160 kroner.

Jeg kørte ganske vist ikke mere end 25 km/l i snit på 1.500 km blandet vintervej, men regn med ca. 30 km/l, hvis du holder dig i nærheden af fart-grænserne. Det er bare svært, når bilen går bedst med lidt flere omdrejninger på.

Jeg savner et servostyretøj, for A2´eren er tung i p-manøvrer. Det varer også en rum tid, før bilen bliver varm i kabinen ved vinterkørsel. Men i det store og hele er det en fed bil - Audi A2 1.2 TDI er måske den mest perspektivrige bil på markedet overhovedet lige nu.

Audi A2 1,2 TDI 3L aut.

Tekniske data: R3, 1.191 cm3., 6V, dieselturbo. Ydelse: 61 hk v/ 4.000 o/min. 140 Nm v/ 1.800 o/min. 0-100 km/t: 14,9 sek. Topfart: 168 km/t. EU-mix: 33,3 km/l. Årlig afgift: 160 kr.
Totaløkonomi: Du kan godt regne dig frem til en hæderlig totaløkonomi sammenlignet med en almindelig familiebil trods Audiens høje nypris. Men pas på brugtprisen - den er svær at spå om. De første brugte A2 "3L" har taget et ordentligt skrald i afskrivning. Regn med 40 pct. eller 107.000 kr. efter tre år/50.000 km.
Reservedelsindeks: 109
Service ekskl. materialer:
Audi opgiver ikke faste priser på A2’eren

Pris: 266.999 kr.

Vi synes...Der er så meget fremtidsperspektiv i den her bil, at det smager af mere. Det kunne være den sjette stjerne

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.