Audi A1 sportback

Første test: Ny Audi A1 har fået aggressivt vokseværk

Audi A1 er blevet større og er forvandlet fra en smart by-egoistbil for to til en rummelig minibil. Men til knap 400.000 kr. for en S-Line med 150 hk er vi ved at få kaffen galt i halsen

5. februar 2019 af Mathias Brandt & Søren Juul

De farverige digitalinstrumenter tæller ivrigt ned, da bremsepedalen får et klem og sportsrattet et vrid mod højre. Testbilen stikker prompte snuden ned ad en smal bjergvej med frisk asfalt. En serie skarpe sving og fraværet af trafik indbyder til at give testbilen et drag over nakken.

Siden 2010 har Audi A1 haft rollen som den mindre praktiske men frække broder til VW Polo. Anden generation bygger på den større MQB A0-platform, som nutidens Seat Ibiza og VW Polo også er baseret på. A1 føles med det samme mere voksen end sine andre familiemedlemmer. 

Motorudvalg i Audi A1

Med 150 hk leveret af en grøn 1,5-liters benzinmotor med partikelfilter, miljøvenlig cylinderfrakobling, og en lynhurtig 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse springer testbilen rask frem som en semi-GTI. Forhjulene har godt bid selv i fugtig asfalt, og de sikre og disciplinerede køreegenskaber føles meget bekendte.

A1 fås med 95 hk, 116 hk, 150 hk og 200 hk. Kræfterne leveres af fine 3- og 4-cylindrede benzinmotorer med manuelt gear eller DSG. Topvarianten, A1 40 TFSI, er dog født med dobbeltkobling. Som ekstraudstyr fås både en strammere sportsundervogn (der sidder på testbilen) og adaptive støddæmpere, hvor hårdheden kan reguleres. 

Audi A1 sportback digitalt cockpit

Lav og bred Audi A1

Designerne har gjort sig umage for at give A1 sin egen identitet. En lav, bred singleframe kølergrill signalerer slægtskabet til resten af den nuværende Audi-familie, og under motorhjelmen sidder tre sprækker, der sender en kæk hilsen til Gruppe B-rallyikonet sport quattro fra 1984, og den brede C-stolpe er inspireret af ur-quattro’en. LED-for- og baglygterne er ligeledes i stil med den legendariske Audi Sport quattro. 

I praksis er A1 vokset seks cm i længden, og den har nu ni cm længere mellem akslerne. Det har forvandlet den fra en smart by-egoistbil for to til en rummelig minibil, der kan fragte dine venner på bagsædet uden brok. Bagagerummet er samtidig vokset med 65 liter til 335 liter. 

Udvalget af lakfarver til den nye A1 Sportback omfatter ti forskellige farver. Som ekstraudstyr fås taget på den kompakte bil i kontrastfarve fra A-stolpen til tagkantspoileren. Sidespejlhusene, frontspoilerkanterne på siderne og sidepanelerne kan ligeledes bestilles i kontrastfarve.

Audi A1 sportback interiør

Digital Audi A1 Sportback

Kabinen er mere eksklusiv end den, du finder i VW Polo og Seat Ibiza. Her er altid digitale instrumenter, der omfavnes af et par robuste luftdyser, der har selskab af en bred luftdyse over handskerummet. Den sidste detalje får A1 til at føles bredere, end den reelt er.

Testbilen er forsynet med MMI Navigation Plus (24.033 kr.) og en kæmpe 10,25” skærm med en tablet-agtig overflade, som fungerer glimrende. Tilsat et B&O-anlæg fra ekstraudstyrslisten (12.054 kr.) opleves A1 som et vaskeægte luksusdyr, men kabinens hårde plastik er dog under vanligt Audi-niveau. Som noget nyt kan A1’erens ydre og indre konfigureres uafhængigt af hinanden, så du kan bestille en A1 med kedelige sæder men en sportlig S-line-uniform udvendigt.

Ingen tvivl om at Audi A1 er blevet en bedre bil, men den har også mistet lidt af sit særpræg. Om den bliver en succes afhænger af merprisen i forhold til en VW Polo.

Audi A1 Sportback bagsæde

Førerassistentsystemerne

Som standard har bilen automatisk nødbremse, der holder et vågent øje med fodgængere og cyklister, og en vognbaneassistent, der over 65 km/t hjælper dig med at holde bilen mellem stregerne. du kan bestille bilen med en parkeringsassistent, der både kan hjælpe med at køre ind i båse og parkere parallelt (1.600 kr.)

Den adaptive fartpilot (7.997 kr.) arbejder radarbaseret. Den holder Audi A1 Sportback på den ønskede afstand af det forankørende køretøj. Hvis bilen er udstyret med Audi’s dobbeltkoblingsgearkasse, S tronic, dækker systemet hastighedsområdet fra 0 til 200 km/t, og med manuel gearkasse starter det ved 30 km/t. 

Ved stop-&-go-kørsel bremser A1 Sportback med S tronic-gearkasse ned til stilstand og sætter under optimale forudsætninger automatisk i gang igen.

Audi A1 er eksklusiv og dyr

Prisen for den billigste Audi A1 starter ved 274.314 kr. For det får du en 116-hestes motor på 3 cylindre og manuelt gear og laveste udstyrsniveau. Der er ingen tvivl om, at Audi er et premium-mærke, og det koster ekstra. Men for kun 8.000 kr. mere får du en VW Polo GTI med 200 hk, DSG-gear og langt mere udstyr udstyrsniveau. Audi har endnu ikke offentliggjort priser på A1 med 200 hk, men en 150-hestes Audi A1 koster 353.499 kr. Så kan du undvære ringene, burde du overveje en VW Polo GTI i stedet.

Audi A1 Sportback 35 TFSI S-tronic

Pris fra 353.499 kr. 

Motor R4, 1.498 cm3, 16V, turbo 

Ydelse 150 hk ved 5.000 o/min, 250 Nm ved 1.500 o/min  

Topfart 222 km/t

0-100 km/t 7,7 sek.  

EU-miks 16,1 km/l

Mål (L/B/H) 403/174/141 cm  

Vægt 1.240 kg

Bagagerum 335-1.090 liter  

Dæk 215/40R18

Priser på Audi A1 Sportsback

Audi A1 Sportback

A1 Sportback 30 TFSI (manuel) 274.314 kr  

A1 Sportback 30 TFSI (S-Tronic) 303.933 kr.

A1 Sportback 35 TFSI (S-Tronic) 353.499 kr. 

Audi A1 Sportback Advanced

A1 Sportback 30 TFSI (manuel) 295.888 kr

A1 Sportback 30 TFSI (S-Tronic) 323.909 kr.

A1 Sportback 35 TFSI (S-Tronic) 375.427 kr. 

Audi A1 Sportback S-Line

A1 Sportback 30 TFSI (manuel)  312.725 kr.

A1 Sportback 30 TFSI (S-Tronic) 340.755 kr.

A1 Sportback 35 TFSI (S-Tronic) 398.190 kr. 

Audi A1 sportback bagfra

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...