© bilmagasinet.dk

Audi A1 Ambition 1,4 TFSI S-tronic

Fra 218.301 kr. kommer du bag rattet i den nye A1. Den kan vi lide!

16. september 2010 af Søren Juul

Opbygning

Det er ikke hver dag, at Audi præsenterer en ny modelrække. Og slet ikke en en lilleput på under fire meter. A1 har klassens sportsligste køreegenskaber og design­elementer fra supersportsvognen R8 og det elegante flagskib A8. Siger Audi.Og den fås fra 218.301 kr.

Men er det også en rigtig Audi, der kan stå distancen mod Mini, Alfa Romeo Mito og de andre livsstilsminier?

A1 deler platform og akselafstand med VW Polo (og Seat Ibiza), men designerne har ­formet, trukket og trykket proportionerne, så A1 er to cm kortere, fire cm lavere og seks cm bredere end Poloen. Forfra sætter den sig i respekt med den markante singleframe-grill fra A8, mens forlygterne med klart lygteglas og den velkendte LED-kørelysbølge leder ­tankerne over på R8. En bred wrap­around-bagklap fra SUV’en Q5 giver A1’eren et bredskuldret og sportsligt udseende bagfra. Jeg sletter en gammel note om ”kedeligt/tøset/forudsigeligt design” fra notesblokken.

Plads bagi til et par sportstasker
Det flotte design koster lidt på anvendeligheden. ­Bagagerummet tager moderate 270 liter, men der er plads nok til et par sportstasker. Har du brug for mere, kan du nedfælde splitbagsædet. Så er der 920 liter at gøre godt med, og bagsæderne er alligevel ikke meget bevendt.

Jeg har ingen problemer med at komme derom, men mine knæ rammer ryglænet foran, og hovedet rammer loftsbeklædningen. På forsædet er pladsforholdene til gengæld overdådige. Det flotte instrumentpanel, der er designet efter en flyvinge komplet med jetturbineluftdyser i mat finish eller højglans (senere tilbydes funky farveindlæg), giver rummelighedsfornemmelse, som sad du i den større A3 i deluxe-udgave.

A1 byder på finish og materiale­kvalitet, som du skal helt op i limousinen A8 for at finde. Det er også i A8, at Audi har hentet den lækre multimedieskærm (ekstraudstyr), der troner oven på midterkonsollen. Dén slags er vi ikke vant til i denne klasse.

Udstyrsniveauer? Der er to: Attraction giver dig bl.a. manuel aircondition, Audi Chorus-radio, højdejusterbare forsæder, indfarvede sidespejle, luftdyser i matsort og sportsrat. Ambition koster cirka 17.500 kr. mere og giver dig 16”-alufælge i stedet for stålfælge, tågeforlygter, luftdyser i sort højglans, lækre alu-indlæg og -detaljer i kabinen og sports­sæder foran.

Motorer

A1 introduceres med fire små turbomotorer fra 86 hk til den foreløbige topmodel her med 122 hk. Fælles for dem alle er en super brændstoføkonomi og et godt bundtræk

© bilmagasinet.dk

Diesel går over 26 km/l i snit
Under motorhjelmen kan du indledningsvis finde tre motorer fra 86 til 122 hk. Fællesnævneren er turbo, lille ­slagvolumen, direkte indsprøjtning, start-stop-teknologi og genindvinding af bremseenergi (generatoren lader, når du bremser eller motorbremser). På dieselsiden fås indledningsvis en 1,6 TDI med 105 hk/250 Nm (25,6 km/l) til 249.838 kr. Til januar suppleres den af 1,6 TDI med 90 hk til ca. 233.000 kr. Forbruget er 26,3 km/l.

Basismodellen er den 1,2-liters TFSI-benzinmotor med moderate 86 hk - og mere interessant - 160 Nm ved 1.500 o/min til 218.301 kr. Alle har 5-trins manuel gearkasse undtagen topmodellen 1,4 TFSI med 122 hk/200 Nm (18,5 km/l), der har en en 6-trins manuel gearkasse til 251.100 kr. og Audis 7-trins dobbeltkoblingstransmission S-tronic til 278.234 kr.

A1 har som Polo klassiske ­McPherson-hjulophæng foran og en komfortabel, solid, men i sammenligning med f.eks. Miniens avancerede tværsvingearme mere simpel compoundaksel bagtil. Ingeniørerne har derfor strammet A1 op til konkurrencen.

En basis-A1 kommer standard med sportsundervognen fra VW Polo, der er 15 mm lavere, mere fast og har andre støddæmpere.

Opgradering til Ambition-udstyr giver dig den endnu fastere og sportslige Dynamic-undervogn - og hvis det ikke er nok, barsler Audi med en tredje, strammere undervogn fra S-line-­programmet. Den er ikke tilgængelig til test i dag.

Første tur

Komfortabel, præcis og tilgivende. A1 deler platform med Polo, men har lidt større appetit på sving takket være den bredere sporvidde, fastere undervogn og elektronisk spærredifferentiale

© bilmagasinet.dk

Jeg lægger ud i den mest sportslige A1’er, jeg kan komme i nærheden af i dag: 1,4 TFSI med 122 hk, S-tronic 7-trins dobbeltkoblinggearkasse, Ambition-udstyr, S-line sportskofangere og nogle lækre, tilpas store og velstøttende sportslædersæder med Milano-læder, som synes plukket direkte fra Audis S-modeller.

Den lille turbomotor leverer sine maksimale 200 Nm moment allerede fra 1.500 o/min og checker ud allerede ved 6.000 o/min. A1’eren er en lille sejtrækker, der smidigt rykker til 100 km/t på 8,9 sekunder. Og den skulle kunne køre over 19 km/l.

Det lykkes os at finde en håndfuld skarpe landevejssving - og ja, A1’eren styrer super præcist, undervognen krænger ­minimalt, og forhjulene har godt med bid.

Sporvidden er øget cirka 15 mm for og bag i forhold til Polo, men du sidder ikke og griner fjoget, som du gør i en Mini eller en Mito, der begge har ­hurtigere styretøj med større tyngde og en mere legesyg bagvogn, som ­tillader dig at trimme linjen gennem svinget med et speederslip og eller et dap på bremsen.

A1 kvitterer med en svag, forudsigelig understyring, hvis du provokerer den. Bagvognen virker lidt for veldresseret. Til gengæld er det sikkert og forudsigeligt, og du lægger aldrig mærke til det i det daglige.

Opfører sig cool ved 180 km/t
Som i Alfa Mito får du også et elektronisk spærredifferentiale (indbygget i ESC-systemet), der hjælper med at sende alle kræfterne ned i asfalten, selv når du accelerer ud af sving. Det virker fremragende - eller også er der bare for få hk og for meget bid i asfalten, for A1’eren fræser uden spinnende hjul ud af kurverne.

A1’eren virker, som om den snildt kan håndtere ekstra 60 hk eller mere. Dem kan du få i den vilde S1, der kommer til februar.

A1 har dog et trumfkort ­over for konkurrenterne. På Autobahn ligger den helt roligt ved 180 km/t - og selv om den er kort, nikker den ikke henover ujævnhederne som f.eks. en Mito gør.

Basismodellen

Det er ingen sag at komme herom, men det kniber med pladsen til ben og hoved

© bilmagasinet.dk

Jeg bytter over til basis-modellen 1,2 TFSI, og den er overraskende god! 86 hk, men de skal kun flytte lidt over et ton, og der er 160 Nm fra lave omdrejninger til mellemaccelerationerne.

Det giver A1 et godt overskud i bytrafikken, uden at du behøver at køre tarmene ud af motoren.

Dieselversionen med 105 hk synes at være den den mest tiltalende løsning. Den øser smidigt ud af sine 250 Nm fra 1.500 o/min (+50 Nm i forhold til 1,4 TFSI). Støjisolering og vibrations­dæmpningen er god i alle versioner. Selv dieselversionen er fåmælt, smidig og lækker.

Vil tiltrække nye kunder i butikken
Audis påstand om de sportslige meritter skal tages med et gran salt, for A1 kører mest af alt som en VW Polo med sportsundervogn, men det er slet ikke noget ringe udgangspunkt i langt de fleste situationer (Polo er Årets Bil i Danmark 2010). Tilsæt ­dertil et hold superøkonomiske ­motorer og en kabine, der er bygget efter Audis bedste traditioner for solidt håndværk, og du ender med en temmeligt tiltalende ­livsstilsbil til trendy bymennesker - eller som bil nummer to.

Til de ­priser skal der nok komme en hel del nye Audi-kunder i butikken. Både mænd og kvinder.

Forlygterne har en variant af Audis LED-kørelysbølge (hvis du altså bestiller xenon-forlygter). Standard får du mindre prangende lampetter uden LED-båndet

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...