Biltest af Alfa Romeo Spider 3,2 JTS Q4
Biltest af Alfa Romeo Spider 3,2 JTS Q4 © bilmagasinet.dk

Alfa Romeo Spider 3,2 JTS Q4

En topløs fra gen-banken

15. august 2007 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager & A. Hansen

Alfa Spider er tro mod sit ophav, og overgår klart coupéen Brera

For fem år siden var jeg tæt på at købe en Alfa Spider Duetto fra 1967. Jeg havde fundet den helt rigtige model i England: En rød med den runde boat-tail hæk, der giver bilen sin smukke profil. Den var i god stand og var venstrestyret, hvilket ikke er populært i England. Derfor var prisen også fornuftig.

Men bolden er rund og det endte med, at jeg købte en Caterham. Ikke desto mindre har den originale, gamle Spider stadig en fornem placering i min drømme-garage.

Samme sted var der på forhånd ikke reserveret plads til den nye Alfa Spider. Den er baseret på den tunge, vrangvillige Alfa Brera, som ikke når Alfas anden coupé, GT, til fælgkanten. Så hvorfor skulle den åbne Brera gøre det bedre? Svaret er, at det gør den heller ikke. Ikke mindst fordi Spideren er tro mod sit 30 år gamle Duetto-ophav.

Spider er langt mere vellykket end Brera, der virker og ser tung ud. Spider har derimod mere af den oprindelige Duettos lethed over sig, selv om den ER tungere.

Som i 1967’eren er kabinen i den nye Spider stram og enkel med opmærksomheden samlet omkring den smukke instrumentering. Samme lighed gælder dynamikken.

I Brera savner man Alfas vildskab og overskud. Det er der ikke mere af i Spideren, men som i den oprindelige Duetto forventer jeg det heller ikke. Spider er en sportsvogn, ikke en racerbil, og så passer den forholdsvis komfortable undervogn, og det moderate kraftoverskud godt.

Her er to problemer
Den nye Alfa Romeo Spider har dog to store problemer: Førerposition og egenvægt.
Spider har arvet Breras høje førerplacering, og det virker ikke i en roadster. Og det virker slet ikke, at selv middelhøje danskere har ansigtet irriterende tæt for forruderammen.

Den forrige Spider led under at være en af de mindst vridningsstabile roadstere på markedet. Det har Alfa Romeo tydeligvis villet gøre op med, og resultatet er ikke udeblevet. Den nye Spider føles stiv, og det er til gavn for køredynamikken. Men prisen betales på vægten. I køreklar stand vejer den nye Spider 1,8 ton. Dermed bliver præstationerne middelmådige selv med en 3,2 liters V6-motor og 260 hk.
Lyden kan ingen tage fra Spider. V6’eren har rødder i en GM-motor, men lyder som en ægte Alfa, og den oplevelse kan godt fjerne opmærksomheden fra, at det ikke går så hurtigt, som jeg ville have forventet af en roadster med 260 hk.

Er forventningen en væver hjørneknuser, vil enhver kører blive skuffet, og det er Alfaens problem i forhold til den nærmeste konkurrent, den nye Audi TT.

TT’en er hurtigere trods færre hk, styrer bedre og er 130.000 kr. billigere. Behøver vi at skrive mere?

ALFA ROMEO SPIDER 3,2 JTS Q4
Motor V6, 3.195 cm, 32V
Ydelse 260 hk ved 6.200 o/min
322 Nm ved 4.500 o/min
0-100 km/t. 7,0 sek.
Topfart 235 km/t.
Forbrug EU-miks 8,7 km/l
Årlig ejerafgift 7.500 kr.
Vægt/last/påhæng 1.805/185/1.500 kg
Mål (L/B/H) 439/183/132 cm
Bagagerum (tag oppe/nede) 200-235 liter
Dæk 225/50R17W
Værditab 3år/60.000 km ca.330.000 kr. (40 pct.)
Reservedelsindeks 164
Pris 826.102 kr.
Pris u/afgifter ca. 290.000 kr.

VI SYNES…En Alfa som vi gerne vil huske den – men knapt, som vi gerne vil have den. Audi TT gør det som helhed bedre.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...