Hvad er det for en bil?
Den netop lancerede A8 plugin-hybrid er et ordentligt lokum af en limo med almindelig eller lang akselafstand, luftaffjedring, fire eller fem sæder og en uhørt behagelig fremfærd uanset om du kører som idiot eller morfar.
Hvad har den af motor?
Den har to: En 3-liters TFSI V6-turbobenziner med 340 hk og en elmotor med 128 hk.
Elmotoren er bygget sammen med en 8-trins automatgearkasse, og under gulvet i bagagerummet ligger der et 14,1 kWh opladeligt lithium-batteri. Det stjæler plads, så forvent ikke bagageplads til fem personer på ferien (til gengæld må bilen trække 2.300 kg, så det går nok).
Den samlede ydelse fra de to motorer er 449 hk og et moment på 700 Nm. Det gør den store bil temmelig kvik med en 0-100-tid på 4,9 sek. og en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t (sidstnævnte har vi altså ikke afprøvet, jeg turde ikke i betragtning af loven om, at panserne må beslaglægge en bil, hvis man kommer til at køre lidt for stærkt).

Hvor langt kan den køre på el?
A8 plugin-hybrid starter altid på el og er forbløffende nem at betjene på trods af den avancerede drivline og de uendelige indstillingsmuligheder. Du flyder på en bølge af moment i stilhed bag de tykke og støjdæmpede ruder.
Den officielt angivne elektriske rækkevidde i WLTP-normen for blandet kørsel er angivet til 45 km, hvilket betyder 30 km, hvis du af og til kommer på motorvej. I byen kan bilen godt opnå 45 km på el, men det vigtigste er, at integrationen af benzin- og elmotor er fornemt udført. Man kan ikke høre, når V6'eren starter medmindre man anstrenger sig.
Et WLTP-tal på 45 km er en udfordring sammenlignet med den kommende Mercedes-Benz S-klasse plugin-hybrid, der forventes at komme over 100 km på el, men det kan du være ligeglad, hvis du er Audi-mand eller -kvinde.

Hvordan kører den?
Det kan du læse i et kommende nummer af Danmarks originale bilblad, Bil Magasinet!
Hvad koster svinet?
Den koster kassen. Audi A8 er i forvejen en dyr bil, og plugin-hybriden svarer desværre registreringsafgift som almindelige biler. Med et CO-udslip på 58 g/km kravler den over den danske grænse for lav-emissionsbiler og går glip af et stort fradrag i registreringsafgiften (det havde ellers været sjovt at se de røde partier bortforklare en stor skatterabat til en bil i luksusklassen!).
Fakta
Opbygning 4- eller 5-sædes sedan, benzin/el, 14,1 kWh batteri, luftaffjedring, 8-trins automatgearkasse, firehjulstræk
Drivline V6, 3,0 TFSI turbobenziner med 340 hk, elmotor med 128 hk
Systemydelse 449 hk/700 Nm
Præstationer 0-100 km/t 4,9 sek., topfart 250 km/t, rækkevidde el 45 km
Køreklar vægt/påhæng 2.370/2.300 kg
Pris
Audi A8 60 TFSI e quatto Tiptronic: 1.429.990 kr.
Audi A8 L 60 TFSI e quatto Tiptronic: 1.581.988 kr.
