2020-årgangen af den mellemstore åbne Audi har fået ny front og bagende, og en komplet digital kabine, der er med til at løfte oplevelsen.
2+2 cabriolet’en kom i 2016 og kører videre med sit 3-lags stoftag og 7-trins dobbeltkoblingsgear. Den fås med for- eller firehjulstræk og benzin- eller dieselmotor.
A5 Cabriolet skal se mere sporty ud
Audi A5 Cabriolet får en fladere og lidt bredere kølergrill, hvis luftslidser skal lede tankerne tilbage på Audi Sport quattro fra 1984. Et nyt panel nederst skal gøre profilen slankere, og en diffuserindsats og trapezformede afgangsrør skal få bagenden til at virke bredere.
Kalechen kan åbnes fuldautomatisk med et tryk på en knap i 15 sekunder ved hastigheder på op til 50 km/t.

Digitale instrumenter, stemmestyret skærm og navigation er standard.
© S. BachmannDreje/trykknappen mellem forsæderne er afløst af en fritstående 10,1” skærm øverst på instrumentbordet med traditionel trykbetjening. Man kan diskutere, om den lever op til bilens øvrige æstetiske udtryk, og den er ikke integreret i bordet som de mere elegante løsninger i de nyere modeller, Audi e-tron og A6.
Audis nye system er lynhurtigt
Søgningen er baseret på fri tekstangivelse og fungerer utroligt hurtigt. Da bilen skulle tilbage efter test, nåede jeg tre bogstaver ind i “Audi Gladsaxe”, før den havde gættet det og var klar til at navigere dertil. Systemet er stemmestyret, men desværre ikke på dansk.

Audi’s digitale instrumenter er et studie i, hvordan det skal gøres.
© S. BachmannNavigationssystemet kommer med forslag til ruter på baggrund af de kørte strækninger og er blevet bedre til at lære.
En nyhed er en lyskrydsassistent, som Audi lancerede i juli i Ingolstadt. Her kobles bilen op med byens centrale trafikstyringscomputer, som styrer lyskrydsene, så man kan køre efter en grøn bølge. Det glæder vi os til at prøve med tiden.
Generelt virker bilens digitale system overlegent i praksis. De digitale instrumenter i form af en 12,3” skærm bag rattet er standard og kan skifte mellem tre visninger. Som ekstraudstyr fås headup-display.

Et nyt mild-hybridsystem genindvinder energi ved opbremsninger og gemmer energien i et lithium-batteri. I de 4-cylindrede motorer er systemet integreret i 12V-ledningsnettet, og man mærker stort set intet til det.
Tag bare Audi A5 med den lille motor
Testbilen er den mindste og billigste A5 Cabriolet i form af en 40 TFSI
S-tronic, hvilket er rebus for en 2-liters turbobenziner med 204 hk. Man har ikke brug for mere i en bil med kaleche.
Bilen er angivet til 13,5 km/l, og i testugen ramte vi 14,5 km/l i normal kørsel med en høj andel af motorvej.
Den åbne A5 er en institution, der bevarer sin høje klasse i den opfriskede udgave.
Audi A5 Cabriolet TFSI 40 S-line plus S-tronic
- Økonomi:
- Pris (testbil): 687.985 kr. (754.894 kr.)
- Årlig afgift: 2.380 kr.
- Motor
- R4, 1.994 cm3, 16V, turbobenzin
- Ydelse
- 204 hk ved 4.500 o/min
- 320 Nm ved 1.450 o/min
- Præstationer
- Topfart: 237 km/t
- 0-100 km/t: 7,9 sek.
- Forbrug (WLTP): 13,5 km/l (test: 14,5 km/l)
- Mål og vægt:
- Længde/Bredde/Højde: 470/185/138 cm
- Vægt/last/påhæng: 1.730/430/1.700 kg
- Bagagerum: 310-370 liter
- Dæk:
- 245/40R18