Audi A8 L W12 quattro Tiptronic
Audi A8 L W12 quattro Tiptronic

10 ting, du skal vide om den nye Audi A8

Vi var til premiere på den nye Audi A8 i Barcelona i morges: Den lærer dig at kende, masserer dine fødder og kan køre uden at du rører rat eller pedaler.

11. juli 2017 af Steen Bachmann

1. Hvad er det?

A8 er en fire- eller fempersoners sedan i luksusklassen med quattro firehjulstræk og 8-trins Tiptronic automatgearkasse. Den nye model kommer til Danmark til efteråret og er fjerde generation af flagskibet.

2. Aktiv undervogn

Som ekstraudstyr fås luftundervogn med aktive krængningsstabilisatorer med en elmotor ved hvert hjul, der tilpasser hjulets bevægelser til de aktuelle forhold for at opnå højest mulig komfort og vejgreb.

Det er også muligt at få firehjulsstyring, hvor baghjulene drejer lidt med eller mod forhjulene for at opnå henholdsvis lavere venderadius i byen og større stabilitet ved offensiv kørsel i sving.

Konstruktionen er lavet i aluminium for at spare vægt.
Konstruktionen er lavet i aluminium for at spare vægt.

3. Nyt designsprog

Audi fik ny designchef for tre år siden, men det er først nu, at den første bil, der både er designet og udviklet under Marc Lichte, kommer på gaden. Vi havde forventet et mere dristigt og aggressivt design, men det kommer med den næste model, der bliver præsenteret i efteråret: Den kommende A7. Luksusklassen er konservativ hvad angår design. Platform, drivline, for- og bagende og designet af kabinen er helt nyt.

4. Ny betjening af kabinen

Audi har fjernet alle knapper og greb fra midterkonsollen, og erstattet dem med to store trykfølsomme skærme. De reagerer på berøring, men man behøver ikke røre skærmene – det er nok at nærme sig dem. Audi har bevaret den klassiske klik-lyd for at signalere solid byggekvalitet.

5. Alle A8 får mild hybrid-drivline

Med introduktionen af 48 volt-strømsystem åbner der sig nye muligheder for performance, komfort og effektivitet – tre ting, Audi gerne vil være kendt for. En del af det nye strømsystem er et lithium-batteri. Det tillader mere intelligent og dermed effektiv udnyttelse af coasting (friløb), opsamling af energi ved nedbremsninger, kørsel med standset forbrændingsmotor for eksempel frem mod et rødt lys, og kørsel på rent el. Mild hybrid er standard i alle A8’ere.

6. Fase 3 i selvkørende biler

A8 er ifølge Audi den første serieproducerede bil, der kan køre uden at man rører rattet. Biler fra BMW, Mercedes og Tesla kan i dag køre op til 30 sekunder af sig selv uden berøring af rattet, men Audi går skridtet videre og lader bilen køre selv ved hastigheder op til 60 km/t. Det kræver vejstriber og at der ikke er modkørende trafik. Tanken er, at der alligevel ikke er nogen fornøjelse ved at holde i kø, så lad da bilen køre selv.

7. Seks, otte og 12 cylindre

Ved lanceringen i efteråret fås A8 med to V6-motorer på benzin og diesel. Senere følger 8- og 12-cylindrede motorer, og en plugin hybrid med V6 benzin, elmotor og lithium-batteri.

V6-motorer

* 3,0 TFSI: Den 3-liters V6-turbobenzinmotor er klar ved lanceringen i efteråret. Den yder 340 hk.

* 3,0 TDI: Den velkendte 3-liters turbodiesel er revideret, og yder her 286 hk.

V8-motorer

* 4,0 TFSI: I 2018 følger en V8 turbobenziner med 460 hk.

* 4,0 TDI: A8 får også den forrygende V8 turbodiesel fra Audi SQ7 med 435 hk.

W12-motor

* Der er et lille, men købestærkt publikum til 12-cylindrede biler, så den 6-liters W12-biturbomotor kører videre i den nye model. Den yder her omkring 525 hk.

Trykfølsom betjening af kabinen
Trykfølsom betjening af kabinen

8. A8 e-tron quattro

I 2018 kommer en plugin hybrid-udgave med V6 benzinmotor og elmotor. Den vil kunne køre op til 50 km alene på el, og vil kunne lades op trådløst ved at køre den hen over en plade i ejerens garage. Systemydelsen er 449 hk og det maksimale moment er på 700 Nm.

9. Er den sikker?

Her er 41 assistentsystemer, så du skal være en rimelig stor idiot for at køre galt. Læs mere i et kommende nummer af Bil Magasinet om teknologien og sikkerheden i fremtidens Audi’er.

10: Ellers andet vi skal vide?

Som ekstraudstyr fås en fodhviler til højre bagsæde med indbygget massagefunktion. Så kan du lige få ordnet fødderne, det manglede da bare.

Få rapporten om teknikken bag den nye Audi A8 i Bil Magasinet, og se video med afsløringen af bilen på vores Facebook-side.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...