DBX707 blå super suv forfra

DBX har fået forstørret bisserne - en tunet V8 skal have ilt

© Aston Martin

To ting adskiller den her SUV fra ALLE andre

Aston Martin DBX707 er en drabelig variant af den allerede drabelige luksus-SUV - her er alt, der er vigtigt at vide

2. februar 2022 af Frederik Hauschildt

Ændringer ved Aston Martin DBX707

Ydelse 550 hk, 700 Nm -> 707 hk, 900 Nm
Acceleration 4,5 sek. -> 3,3 sek.
Gearkasse 9-trins DCT automatgearkasse m. vådkobling
Topfart 292 km/t -> 310 km/t

Mød verdens stærkeste SUV

Den lækre Aston Martin DBX var med V8-motor og træk på alle fire sutter noget helt specielt (Læs vores første indtryk af milliondyret her!). Med luftundervogn, der kan omstille sig på farten og et dynamisk firehjulstræk, som kan sende alle kræfterne til baghjulene, er SUV'en udstyret med alt, der giver en køreglad bil.

Men en ny 707-variant skubber til grænserne, når det kommer til SUV'er: Med et sæt nye turboladere og en motorjustering er der trukket 707 hk og 900 Nm ud af den dobbelt-turboladede V8'er, hvilket gør den til verdens stærkeste SUV.

Man kan naturligvis ikke bare smide bedre turboladere og mere power i en V8, uden også at forstærke andre dele af bilen. Derfor, og fordi Aston Martin vil have fokus på en dynamisk og adræt oplevelse bag rattet, har de udstyret DBX707 med en 9-trins automatgearkasse, som nu har fået våd kobling, og et nyt spærredifferentiale på bagakslen. Det hele kører gennem en højere gearing i de laveste gear, som skal give endnu bedre acceleration.

DBX707 blå super suv forfra

Udstødningsrøret er forstørret på DBX707 - her er nu fire løb, som V8-sangen kan fyres ud af.

© Aston Martin

Gigantiske bremser

Udover gearkassen er det også en god idé at forstærke bremserne, når motorkraften stiger. Med en acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,3 sekunder, så er det vigtigt, at det James Bondske luksuskøleskab også kan stoppe igen. Det sørger et nyt sæt bremser for: Skiverne på forakslen er vokset til 420 mm (nice), og bagakslen er 390 mm. På dem griber 6-stemplede calipre.

DBX707 blå super suv forfra

Vælg mellem tre forskellige unikke interiørtyper i 707, med overflader som aniline-læder og alcantara.

© Aston Martin

"Når man er alfa-SUV'en behøver man ikke prøve særligt hårdt"

Forskellige designdetaljer er også opdateret på den nye variant. Gabet er blevet større, hvilket har givet mulighed for bedre køling af motor og bremser. Der er også kommet et sæt nye udstødningsrør.

Generelt mener Aston Martin dog, at de har underspillet det udvendige:

"Nøglen bag designet er, at fange den selvtillid, der kommer af dens køreegenskabelige magt. Når man er alfa-SUV'en behøver man ikke prøve særligt hårdt, så vi har kun koncentreret os om de områder, der ville få DBX til at fremstå som den allerstærkeste SUV," siger Marek Reichmann, som er designchef for Aston Martin i pressemeddelelsen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...