Aston Martin Rapide E

Aston Martin Rapide E

Så er de også med: Her er Aston Martins' første elbil

Aston Martin Rapide E har batterier i stedet for V12-benzinmotor. Den kan køre 80-110 km/t på 1,5 sekunder, og kan lades med op til 100 kW

16. april 2019 af Steen Bachmann


Aston Martin Executive Vice President & Chief Creative Officer, Marek Reichman, afslørede Rapide E på Auto Shanghai 2019 mandag aften 

Afsløringen sker efter lanceringen af en række specialmodeller som Aston Martin Vulcan, Vanquish Zagato-familien og DB4 GT Continuation.

Rapide E udviklet sammen med Williams 

Den nye Rapide E er mærkets første 100 pct. eldrevne model og den første model, der forlader samlebåndet på den nye St Athan fabrik. Her skal mærkets kommende elbiler inklusive modellerne fra det kommende luksusmærke Lagonda bygges.

Rapide E er udviklet i samarbejde med Williams Advanced Engineering, og skal bygges i 155 eksemplarer.

Aston Martin Rapide E

Aston Martin Rapide E er en kraftigt ombygget Rapide S, der normalt har benzinmotor.


Aston Martin’s design- og udviklingsteams har arbejdet tæt sammen for at få så optimal aerodynamik som mulig ud af den store 4-dørs coupé. Elmotorer kræver mindre køling end en V12'er, og derfor er fronten redesignet med mindre uftindtag og en helt flad bund. 

Fjerner udstødningssystemet på Rapide

Her er en stor diffuser under bilen, og det har også givet lavere vindmodstand at fjerne det store udstødningssystem fra benzinmotoren

De smedede alufælge er monteret med Pirelli P-Zero dæk med lav rullemodstand, og bremsekapaciteten er uændret. Resultatet er en forbedring af modellens aerodynamik med 8 pct.


De analoge instrumenter er erstattet af en 10" skærm bag rattet. Her kan man følge batteriets status, den aktuelle motorydelse, genindvinding af bremseenergi og meget andet. De nye kabineelementer er skabt i kulfiber for at sænke vægten.



Rapide E drivlinen er på 800V. Forrest er her en 65 kW batteripakke beskyttet af kulfiber og kevlar i stedet for forbrændingsmotoren. Den består af 5.600 lithium-ion celler og leverer strøm to elmotorer på bagakslen. Ydelsen er 610 hk og et moment på 950 Nm. 

Der meldes om en rækkevidde i WLTP-standarden på 320 km, hvilket cirka er det samme som den almindelige Rapide S med fuld 90 liter benzintank, hvis du kører lidt kvikt. Rapide E skal kunne gennemføre en highspeed-omgang på Nürburgring uden nogen form for effekttab, lyder det.

Pris omkring 2,1 mio. kr. uden afgifter

Batteriet kan lade 300 km på en time via en 400V 50kW-lader. Har du adgang til en 800V lader med 100 kW eller mere kan ladetiden halveres. 

Topfarten er 250 km/t og 0-100-tiden er under 4,0 sek. Mellemaccelerationerne er på niveau med de hurtige Tesla'er med 80-100 km/t på 1,5 sekunder.

Prisen er ikke oplyst, men britiske medier mener at vide, at den lander på £250.000 fra fabrikken (2.150.000 kr. u/afgifter.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.