© bilmagasinet.dk

Le Mans: Allan klar til at gamble

Overvejer at tage chancen og køre tre stints på hvert sæt dæk for at spare tid i pitten

20. juni 2013 af Steen Bachmann

Forskellen på GTE Am og GTE Pro: Christoffer, Kristian og du kører i Am-klassen, men er jo alle tre professionelle kørere - hvordan hænger det sammen?

GTE Am er 2012-biler og GTE Pro er 2013-biler. Der er over et sekunds forskel på Le Mans, så vi kører kun for sejren i GTE Am. Desuden har vi restriktioner på antal typer af dæk, hvor dækvalg er helt frit i Pro-klassen.

Hvad betyder dækrestriktionerne i GTE Am-klassen?

Le Mans er ikke så hård ved dækkene som andre baner. Vi kører to stint på vores dæk til Le Mans, og om natten kan vi måske kører tre stint. Det er dog ikke sikkert, at vi tager chancen. For hvert dækskift, du springer over, sparer du cirka 22 sek. Dem kan du så bruge i det stint, du beholder de gamle dæk på, og du vinder din position, hvis der skulle komme en safetycar.

Hvordan er Vantage V8 i forhold til Ferrari 458 Italia GT3?

Aston Martin og Ferrari er to helt forskellige biler, den største forskel er frontmotor hos Aston og centermotor hos Ferrari. Det gør selvfølgelig en stor forskel, men så alligevel ikke. Aston er meget stærk på motorsiden og med god overall downforce, mens Ferrari er stærk under nedbremsninger og på brændstoføkonomi. På de hurtige langsider er Aston Martin 2-3 km/t hurtigere end Ferrari 458 GT3.

Hvilke bremser kører I med?

Vi kører med Brembo-bremser med stålskiver og uden ABS. Man rammer bremsen så sent og så hårdt som muligt, vi taler et pedaltryk på cirka 110 kg. Du går så gradvist af bremsen, indtil du har startet din indstyring og ramt apex.

I 2009 fortalte du, at det værste ved Le Mans er lastbilspor i regnvejr. Det er ikke sjovt at drifte med 300 km/t, fortalte du. Nu er der ny asfalt, så problemet findes vel kke mere?

Nej, hvis de har rettet sporene ud, er problemet løst, men mon ikke der opstår nogle nye? Vi er i hvert fald klar til udfordringen!

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...