© bilmagasinet.dk

Danskerbil til Le Mans

Aston Martin Racing stiller med ikke mindre end fire V8 Vantage til 24-timers løbet, herunder en danskerbil

7. februar 2013 af Steen Bachmann

Aston Martin Racing offentliggør sit mest ambitiøse motorsportsprogram nogensinde for at fejre Aston Martins 100-års jubilæum. De har planer om at slå Ferrari, Corvette og Porsche på racerbanerne i år, og til den 90. udgave af verdens største motorsportsbegivenhed i Le Mans stiller fabrikken med fire fabriksstøttede biler. Mærket deltager også i alle afdelinger af FIA World Endurance Championship.

De fire biler deltager med to biler i GTE Pro og to biler i GTE Am - serierne for GT-biler med henholdsvis professionelle og amatør-kørere (de fleste kørere i Amatør-klassen er nu også professionelle).

Her er danskerbilen
#95 er en fabriksny Vantage GTE, der ifølge reglementet for GTE Am er bygget efter 2012-specifikationer. Denne vandt 6-timers løbet i Shanghai i 2012, og på Le Mans skal den køres af Allan Simonsen, Christoffer Nygard og Kristian Poulsen. Den stærke danske trio har før prøvet at være på podiet i Le Mans: Kristian Poulsen med LMP2-sejr i 2009 i Porsche, Christoffer Nygaard med GT1-tredjeplads i 2010 i Aston Martin DB9R og Allan Simonsen med en tredjeplads i GT2-klassen samme år i Ferrari 430 GT2.

Trioen kørte også Aston Martin Vantage i Le Mans 2012, hvor bilen desværre udgik i starten af løbet med en mekanisk defekt. Simonsen kørte den danskejede Aston Martin Vantage i spidsen af klassen i løbet af den første time, indtil en elektronisk fejl kostede hen mod 20 omgange i pitten. En afkørsel kort efter betød definitivt exit fra løbet.

Den anden Aston Martin i GTE Am er #96 med Goethe/Hall/Campbell-Walter.

GTE Pro med Gulf-bemaling
Bilerne i GTE Pro med #97 og #99 er en revidereret 2013 Vantage GTE, som i forhold til 2012-bilen skulle være nemmere at køre og have højere ydelse. #97 står i den berømte Gulf-bemaling og køres af de erfarne Darren Turner/Stefan Mücke/Peter Dumbreck. #99 Vantage GTE køres af blandt andet tidl. formel 1-kører Bruno Senna.

© bilmagasinet.dk

"Aston Martin Racing har høje forventninger til teamet i år og tror, at det igen er vores tur til at stå øverst på podiet i Le Mans. Det ville være en passende markering af 100-års dagen for et mærke med så rig en motorsports-arv, særligt på Le Mans," siger David Richards, bestyrelsesformand for Aston Martin.

Omkring 30 pct. af komponenterne i den nye GTE Pro-bil er helt nye. Der er også arbejdet med at sænke vægten, så man kan opnå den reglementerede minimumsvægt ved at placere ballast så hensigtsmæssigt som muligt i bunden af bilen; det er med til at sænke bilens tyngdepunkt. Aston Martin har revideret affjedringen, hvilket i kombination med en ny fly by wire-speeder skulle gøre bilen mere forudsigelig og dermed nemmere at køre.

Aston Martin Vantage GTE er baseret på gadebilen Vantage Coupé. De to deler aluminiumsstruktur, motor og design af undervogn og affjedring.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...