Ser du en Ferrari-rød Aston Martin V8 i dag, kan du ikke andet end blive imponeret over kombinationen af muskuløst udtryk og klassisk britisk stil.
Modellen blev lanceret som DBS i 1967 med fire forlygter og 6-cylindret rækkemotor, og designet var et forsøg på at modernisere Aston Martin-programmet - baglygterne var dog fra en Hillmann, for man var nødt til at gå på kompromis de steder, hvor det ikke gik ud over mærkets eksklusivitet (det synes vi nu, det gjorde!). I april 1972 udgik den 6-cyl. i forbindelse med et facelift med to forlygter, og den hed nu V8 frem til 1989.

V8 kørte med benzinindsprøjtning fra Bosch og en ydelse anslået til 315 hk (der var ingen officielle tal), og fra 1968-72 blev der kun bygget 402 stk. Aston Martin gik tilbage til Weber-karburatorer, som V8 fik fire stk. af, og for at der skulle være plads til dem, fik fronthjelmen en større bule.
Skrappere emissionskrav i 1976 medførte, at ydelsen faldt til under 300 hk, men en Stage 1-udvikling med nye knastaksler bragte den tilbage over de 300 hk.
DBS V8 blev berømt som Roger Moores bil i tv-serien De uheldige Helte (selv om tv-bilen var en 6-cyl. DBS med V8-fælge og -emblemer). Aston Martin var i krise på grund af dårlig ledelse, manglende udvikling af nye modeller og svigtende salg på grund af oliekrisen i 1973.

Det hjalp ikke, at bilerne var kendt for at bryde sammen i tide og utide og for permanent at lugte som en modeljernbane i kabinen, fordi der altid var et eller andet, der var ved at kortslutte. I 1975 var virksomheden så konkurstruet, at der ikke blev bygget en eneste V8.
I 1977 skrev Bil Revyen:
Trods vaklende økonomi og utallige rygter om fabrikkens definitive lukning, kan man stadig få en fuldblods Aston Martin - hvis man stiller med de ca. 400.000 kr., det koster at bliver befordret i noget af det ypperste bilteknik, som den traditionsrige britiske bilindustri har fostret - og affinder sig med de lidt for ofte forekommende mekaniske fejl, dette stykke håndarbejde er behæftet med.
For 400.000 kroner på danske plader kunne du i 1977 også få en Ferrari 308 GTB - og stadig stå med 100.000 kr. i hånden. Nemt har det ikke været at sælge Aston Martin herhjemme, og billigt har det heller ikke været at eje den: En V8 fra 1977 skulle til smøring/service for hver 8.000 km.
Den originale højrestyrede Aston Martin V8 Series III fra 1977 på billedet blev solgt på auktion i London 23. juli 2011 for £21.280 (185.000 kr.), men forvent højere priser for specielle og sjældne udgaver. På danske veteranplader fås en original V8 fra ca. 300.000 kr.
Fra Bil Magasinet nr. 245, februar 2012