Aston Martin får meget opmærksomhed
Når storaktionær og bestyrelsesformand i Aston Martin, Lawrence Stroll, taler, så giver det opmærksomhed. Han ejer 25% af Aston Martin og var den store mand bag Aston Martins introduktion til Formel 1.
I december sagde han, at Aston Martin aldrig slipper benzin. Men det betyder ikke, at Aston Martin ikke kommer til at dyppe tæerne i den elektriske bølge.

En elektrisk SUV er på vej og den bliver bygget sammen med DBX, mere ved vi ikke.
© Bil MagasinetElektrificering af Aston Martin frem til 2025
En DBX som plug-in hybrid ventes senere i år, Aston Martin kommer formentlig med flere plug-in hybrider i 2023. Lawrence Stroll udtalte til Financial Times, at der er planlagt to elbiler i 2025, en sportsvogn og en SUV. Vi ved ikke noget om modellerne endnu, ikke engang deres navne.
SUV'en vil blive bygget sammen med DBX ved St. Athan i Wales, mens sportsvognen bygges ved hovedkvarteret i Gaydon. Tidligere var der spekulation om, hvorvidt modellerne vil blive bygget af Mercedes-Benz. Elbilerne vil ifølge Stroll stadig være klassiske Aston Martins, med alt hvad det medfører af design og sportslige køreegenskaber.

Aftalen med Mercedes-Benz
Mercedes-Benz er en anden storaktionær med 20% af aktierne i Aston Martin. Andelen blev hævet til 20% i oktober 2020, og det er for at sikre Aston Martins fremtid. En del af aftalen er nemlig, at Aston Martin kan bruge den nyeste teknologi fra Mercedes - både infotainment, sikkerhed, motorer og vigtigst elbilsteknologi. Mercedes bliver måske Aston Martins batterileverandør.
Lawrence Stroll sagde til Financial Times, at de er længere fremme end deres rivaler, alene på grund af aftalen med Mercedes. Der kigger han til Ferrari, der lover elbiler inden 2030, mens hverken Lamborghini eller McLaren har fremlagt planer om elektriske biler. Bentley har dog også en elbil klar i 2025.