Har du hørt historien om, at Cayenne reddede Porsche, da der var lavvande I kassen? Og at Lamborghini Urus ligeledes er sat i verden for at generere penge til italienerne, der for få år siden aldrig ville drømme om at lave en bil med høje fjedre? Ok, den fortælling har de også hørt hos britiske Aston Martin, der for første gang siden mærkets start i 1913 har kastet sig over et terrængående køretøj.

DBX er Aston Martins første SUV – den vejer 2.320 kg.
© Foto: Mathias BrandtV8-power fra AMG
Aston Martin DBX er en SUV med firehjulstræk, V8-motor med 550 hk og en køreklar vægt på 2.320 kg. V8-biturbomotoren er, ligesom i Vantage- og den brystsvage variant af DB11, udlånt af Mercedes-AMG. Automatgearkassen har ni trin, og DBX har mulighed for at sende 100 pct. af sine kræfter til bagakslen – det kræver, at bilen er sat i sit hidsigste køreprogram kaldet Sport+.
Kabinen er rummelig af en Aston Martin at være, og alt er polstret i læder – selv hattehylden.
© Foto: Mathias BrandtDBX har mange køreprogrammer
I den anden ende af køreprogramskalaen er to
terrængående indstillinger, der øger frihøjden ved at sætte luftundervognen i
sin højeste setting, ligesom diverse anti-sammenstøds-systemer slås fra.
Programmerne hedder Terrain og Terrain+. Midt mellem yderpunkterne er
GT-køreprogrammet, der sætter DBX på en fin gylden mellemvej, hvor den føles
både behagelig og brutal hurtig.

V8-motoren med 550 hk stammer oprindeligt fra Mercedes-AMG – ligesom den gør i Vantage og DB11 V8.
© Foto: Mathias BrandtFede detaljer
I kabinen er der flere små, fine detaljer, der er med
til at skille DBX ud fra horden af høje, hurtige SUV’er. Når den adaptive
fartpilot indstilles, er afstanden til forankørende illustreret på den digitale instrumentskærm med
en to DB5’ere, der nærmer sig hinanden. Det er et sjovt indspark, der viser, at
Aston Martin ikke er helt humorforladt. Kabinen er, ulig andre Aston Martin’er,
gavmild med pladsen, og bagsædet er heller ikke en pinsel at opholde sig på.

Den adaptive fartpilot viser afstanden til den forankørende med en grafik af en Aston Martin DB5'ere.
© Foto: Mathias BrandtDBX er en elegante men voldsom brite
DBX ligner meget en Aston Martin – særligt når man betragter den forfra og kan se forlygter og køler. Lakken på den mørke DBX har en utrolig effekt, hvor lakken skinner meget. Aston Martin har blandet små glaspartikler i lakken, der fanger lyset på en helt utrolig effektiv måde. Hjulene på 22” ser enorme ud, men den britiske SUV formår til trods for sine voldsomme proportioner at fremstå elegant.
Bil Magasinets Frederik T. Frey ser Aston Martins første SUV an.
© Foto: Mathias BrandtHvis du vil læse mere om Aston Martin DBX – bl.a. hvordan den kører, kan du med fordel tegne et abonnement på Bil Magasinet her.