Aston Martin DBX SUV 4x4 firehjulstræk britisk engelsk 2020 køre bagende bagfra hæk
© Foto: Mathias Brandt

BIL MAGASINET TESTER: Aston Martin DBX er helt sin egen

Den firehjulstrukne V8-SUV markerer et skift for det britiske bilmærke – DBX er langt fra mærkets sportsvogne, men den kan alligevel noget.

13. oktober 2020 af Frederik T. Frey

Har du hørt historien om, at Cayenne reddede Porsche, da der var lavvande I kassen? Og at Lamborghini Urus ligeledes er sat i verden for at generere penge til italienerne, der for få år siden aldrig ville drømme om at lave en bil med høje fjedre? Ok, den fortælling har de også hørt hos britiske Aston Martin, der for første gang siden mærkets start i 1913 har kastet sig over et terrængående køretøj.

Aston Martin DBX SUV 4x4 firehjulstræk britisk engelsk 2020 front forende forfra køre

DBX er Aston Martins første SUV – den vejer 2.320 kg.

© Foto: Mathias Brandt

V8-power fra AMG

Aston Martin DBX er en SUV med firehjulstræk, V8-motor med 550 hk og en køreklar vægt på 2.320 kg. V8-biturbomotoren er, ligesom i Vantage- og den brystsvage variant af DB11, udlånt af Mercedes-AMG. Automatgearkassen har ni trin, og DBX har mulighed for at sende 100 pct. af sine kræfter til bagakslen – det kræver, at bilen er sat i sit hidsigste køreprogram kaldet Sport+.

Aston Martin DBX SUV 4x4 firehjulstræk britisk engelsk 2020 kabine interiør lædersæder læderrat automatgear

Kabinen er rummelig af en Aston Martin at være, og alt er polstret i læder – selv hattehylden.

© Foto: Mathias Brandt

DBX har mange køreprogrammer

I den anden ende af køreprogramskalaen er to terrængående indstillinger, der øger frihøjden ved at sætte luftundervognen i sin højeste setting, ligesom diverse anti-sammenstøds-systemer slås fra. Programmerne hedder Terrain og Terrain+. Midt mellem yderpunkterne er GT-køreprogrammet, der sætter DBX på en fin gylden mellemvej, hvor den føles både behagelig og brutal hurtig.

Aston Martin DBX SUV 4x4 firehjulstræk britisk engelsk 2020 V8 motor biturbo

V8-motoren med 550 hk stammer oprindeligt fra Mercedes-AMG – ligesom den gør i Vantage og DB11 V8.

© Foto: Mathias Brandt

Fede detaljer

I kabinen er der flere små, fine detaljer, der er med til at skille DBX ud fra horden af høje, hurtige SUV’er. Når den adaptive fartpilot indstilles, er afstanden til forankørende illustreret på den digitale instrumentskærm med en to DB5’ere, der nærmer sig hinanden. Det er et sjovt indspark, der viser, at Aston Martin ikke er helt humorforladt. Kabinen er, ulig andre Aston Martin’er, gavmild med pladsen, og bagsædet er heller ikke en pinsel at opholde sig på.

Aston Martin DBX SUV 4x4 firehjulstræk britisk engelsk 2020 adaptiv fartpilot instrumenter interiør

Den adaptive fartpilot viser afstanden til den forankørende med en grafik af en Aston Martin DB5'ere.

© Foto: Mathias Brandt

DBX er en elegante men voldsom brite

DBX ligner meget en Aston Martin – særligt når man betragter den forfra og kan se forlygter og køler. Lakken på den mørke DBX har en utrolig effekt, hvor lakken skinner meget. Aston Martin har blandet små glaspartikler i lakken, der fanger lyset på en helt utrolig effektiv måde. Hjulene på 22” ser enorme ud, men den britiske SUV formår til trods for sine voldsomme proportioner at fremstå elegant. 

Bil Magasinets Frederik T. Frey ser Aston Martins første SUV an.

© Foto: Mathias Brandt

Hvis du vil læse mere om Aston Martin DBX – bl.a. hvordan den kører, kan du med fordel tegne et abonnement på Bil Magasinet her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...