Aston Martin DBS Superleggera Volante
Aston Martin DBS Superleggera Volante

Bil Magasinet var inviteret til Aston Martin road trip af Aston Martin

© Marcus Valeur, Aston martin

Chefen tager en heftig regnvejrstur i den åbne Aston Martin DBS med 725 hk

Der ligger et monster af en V12-motor under hjelmen med biturbo og mere moment end en lastbil. Kom med, når vi kører første test af Aston Martin DBS Superleggera Volante.

1. juni 2020 af Mikkel Thomsager

Hvor kører vi Aston Martin?

Aston Martin præsenterede hele sit aktuelle modelprogram under et roadtrip fra Genève til Nürburgring. Det fandt sted i marts lige før corona-nedlukningen. Vi fokuserer i denne artikel på den helt nye Aston Martin DBS Superleggera Volante, men se også video af hele programmet sidst i denne artikel.

Bil Magasinet var inviteret til Aston Martins roadtrip af Aston Martin.

Aston Martin DBS Superleggera Volante profil


© A. Hansen


Hvad er nyt ved DBS Superleggera Volante?

Aston Martin præsenterer DBS som en helt ny model. Reelt er det en tunet version af DB11. Volante er Aston Martin-sprog for cabriolet eller roadster, og DBS Superleggera Volante benytter samme konvertering fra DB11, som coupé-modellen.

Aston Martin DBS Superleggera Volante kabine

Hvorfor er DBS Volante cool?

Som nævnt ligner DBS Superleggera meget sin lillebroder DB11. Umiddelbart kan man skelne de to på kølergrillen, som er ca. dobbelt så stor i DBS. Tjek i øvrigt videoen ud, hvor du kan se alle modellerne længere nede.

Derudover adskiller DBS sig ud på et væsentlig område. Tilnavnet "Superleggera" er et gammelt italiensk karrosseribygger-brand, som Aston Martin nu har rettighederne til.

Oprindeligt dækkede det over modeller bygget med en særlig teknik. Med den nye DBS dækker Superleggera over, at alle karrosseridele er udført i kulfiber frem for stål og aluminium.

Hvordan føles Aston'en så?

DBS føles som en DB11 blot med lidt hurtigere antrit og lidt faste undervogn. Især det sidste er dog kærkomment, for DB11 føles faktisk lidt blød i det, i betragtning af karakter og effekt. Vægtforskellen som reelt er 70 kg mærkes ikke under almindelig kørsel. 

Siden DBS blev præsenteret, har Aston martin fjernet V12-udgave af DB11 på flere markeder, så man kun kan få den med V8-motoren fra Mercedes-AMG, og så er vægtforskellen faktisk væk igen.

Hvem er konkurrenterne?

Klassen for luksusroadstere med V12-motor og 725 hk er lille. Nærmeste konkurrent er Ferrari 812 GTS, som dog stiller med 800 hk til godt 800.000 kr. ekstra. Et andet bud kunne være Bentley Continental GTC W12 med kun 635 hk til godt 1,3 mio kr. mindre.

Hvornår lanceres DBS Superleggera Volante?

Den nye Aston Martin kan leveres nu, omend det tager tid at producere en bil efter særlige specifikationer. Prisen starter ved 5.660.000 kr. med afgifter.

Vil du læse mere?

I Bil Magasinet nr. BM2006, som er på gaden nu, kan du læse den fulde artikel om Aston Martin Superleggera Volante. Som noget nyt kan du købe bladet enkeltvist ved at klikke hér!

Herunder følger nyhedsartiklen om DBS Superleggera Volante fra April 2019

Aston Martin viser de første billeder af deres hurtigste åbne model nogensinde. DBS Superleggera Volante er designet af fabrikkens team under ledelse af Executive Vice President & Chief Creative Officer, Marek Reichman, med ambitionen om at skabe den smukkeste og mest kraftfulde roadster på markedet. 

Målet har også været at bevare DBS coupés dynamik, aggressive fremtoning og voldsomme fartressourcer.

Aston Martin DBS Superleggera Volante
Aston Martin DBS Superleggera Volante

Motoren er Aston Martin’s egen 5.2-liters V12 biturbo, der er monteret bag forakslen. Den yder 725 hk og et moment på 900 Nm, hvilket rækker til en 0-100-tid på 3,6 sek. og 0-160 km/t på 6,7 sek. Topfarten er 340 km/t. 

Gearkassen er en 8-trins, ratbetjent automatgearkasse fra specialisten ZF, og bilen er baghjulstrukket.

DBS med bremser af kulfiber

DBS Superleggera Volante er udviklet, så aerodynamikken spiller en aktiv rolle for bilens bevægelser og performance. I fronten arbejder splitteren - den lille læbe nederst på spoileren - sammen med luftindtag og skærme om at føre fartvinden under, ved siden af og over bilen på den mest optimale måde. 

Her er også arbejdet med at øge tilførslen af luft tll de forreste bremseskiver af kulfiber, og med at føre varmen væk fra den store motor. 

Aston Martin DBS Superleggera Volante
Aston Martin DBS Superleggera Volante


Bagtil er her en dobbelt diffuser, der bidrager til et vindtryk på bagenden af bilen (downforce) på 177 kg ved topfarten.

Nyt "hold kæft"-køreprogram

Hvert køreprogram har sin egen lyd. I GT-mode er her en sportslig, men venlig brummen, mens akustikken bliver mere aggressiv og progressiv i Sport og Sport Plus. 

Her er også et hold kæft-køreprogram ('quiet start') inspireret af Ford Mustang GT, hvor motoren starter stille og roligt uden at fare op i omdrejninger med et brøl, så alle hunde i 5 kilometers omkreds begynder at skrige.

Aston Martin DBS Superleggera Volante
Aston Martin DBS Superleggera Volante


Kalechen er kun 26 cm høj, når den er foldet sammen, hvilket gør det muligt at have et bagagerum med plads til to større tasker. Den kører op/ned på 14 sekunder via en knap eller bilens nøgle. 

Den danske pris er ikke oplyst, men find bare de første fem millioner kroner frem.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...