Zonda R er den hidtil vildeste Zonda.
Zonda R er den hidtil vildeste Zonda. © bilmagasinet.dk

Zonda R på banen

Paganis ultra-Zonda kommer på hjul i 2009.

10. februar 2009 af Carsten Nymann

Det har været en af de mere sagnomspundne superbiler de seneste år, og 2009 bliver året, hvor den argentinsk-italienske bilbygger Horacio Pagani lader sin ultimative "Zonda R" få frit løb.

Zonda R, som vises på Genève-udstillingen, er tænkt som en kompromisløs baneracer a la "Ferrari FXX", og planen er, at den skal bygges i blot 10 eksemplarer, da prisen vil ende på omkring 1,5 millioner euro plus moms og afgifter.

Selv om bilen i princippet bygger på Zonda F, så har den ikke meget at gøre med de øvrige Zonda-modeller. Motoren er ikke den vanlige 7,3-liters V12'er, men i stedet en 6-liters V12 fra Mercedes' racerbil "CLK-GTR", der til gengæld yder hele 750 hestekræfter.

Bilen, der er bygget helt i kulfiber, er også 55 mm længere og akselafstanden er vokset en smule i forhold til Zonda F. Takket være omfattende brug af letvægtsmaterialer, så som magnesium, titanium og kulfiber, er vægten blot 1.070 kg.

Enhver kan sige sig selv, at det giver en dødbringende vægt/kraft-fordeling, og Zonda R vurderes at gå fra 0-100 km/t på 2,7 sek og har en tophastighed på 350 km/t.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...