XPeng P7 elbil pris test
XPeng P7


© Søren Juul

Xpeng P7 - Alt om den kinesiske elbil

Her er alt, du skal vide om Xpeng P7. Vi gennemgår rækkevidde, priser og detaljer på Xpeng's nye P7, der ligner en decideret prisbasker på det danske marked

12. september 2022 af Mikkel Østrup-Jeppesen, Frederik Hauschildt

Xpeng P7 er i Danmark

Xpeng mener det for alvor i år. Først i foråret, da de slog dørene op til et showroom på en af de finere adresse i København. I Axel Towers ved Tivoli er det muligt at se Xpeng's to første modeller udstillet, og det er sågar muligt for kunder at prøvekøre dem begge to. 

Xpeng forventede at levere modellen P5 til oktober, men er ramt af leveringsproblemer, og det er usikkert, om modellen overhovedet kommer til Danmark. Derimod vil den større P7 stå klar til levering i andet kvartal 2023. Xpeng har allerede meldt pris, rækkevidde og detaljer ud, og dem gennemgår vi her.

XPeng P7 elbil pris test
Xpeng P7 blev vist frem ved årest Copenhagen Historic Grand Prix© Mikkel Østrup-Jeppesen

Hvad er P7 for en elbil?

Xpeng P7 er en elegant og stor sedan med et 80 kWh batteri. Den direkte konkurrent er Tesla Model S, som den størrelsesmæssigt minder meget om. Batteriet rækker til en rækkevidde på 470 km (WLTP), men Xpeng fortæller, at det tal vil stige, inden de første leveringer begynder næste år. Hvad det vil stige til, kan Xpeng ikke løfte sløret for endnu. Ligeledes forventer Xpeng i samme omfang at øge batterikapaciteten. 

P7 vejer 2.135 kg, har 430 hk og skrider til 100 km/t på bare 4,5 sek. Det skyldes blandt andet et effektivt firehjulstræk.

Selvom P7 lægger sig størrelsesmæssigt op af en Model S, som på nuværende tidspunkt har en startpris på knap en million kroner, så koster den kinesiske sedan omkring det halve. Derfor smider Xpeng, hvad der ligner en vaskeægte prisbasker ind på det danske marked.

XPeng P7 elbil pris test
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Hvad kommer P7 til at koste?

Xpeng fortæller, at prisen stadig kan ændre sig frem mod 2023, men med en startpris på 420.000 kr. er P7 bestemt prissat interessant. P7 vil komme i tre udstyrsvarianter: Standard, Long Range og Performance. 

Derudover laver Xpeng en Wing-Edition med saksedøre og en særlig grøn farve, der kun vil være tilgængelig for Wing-edition. 

Xpeng giver garanti i 8 år eller 160.000 km på højvoltsbatteriet, 5 år eller 120.000 km på bilen, 3 år på lakken og 12 år på gennemtæring. Det kræver, at bilen køres til service årligt eller hvert 20.0000 km. 

XPeng P7 elbil pris test
© Mikkel Østrup-Jeppesen

Endnu en kinesisk elbil?

Ja, lige præcis! XPeng står blandt en masse elbilproducenter, der er landet i Norge, og som nu står på spring for at gøre en entré i Europa. Heriblandt kan også nævnes NIO og Hongqi.

Modsat mærker som MG og Maxus slutter XPeng sig til et stadig stigende marked af elbilfabrikanter, der ikke er opbakket af den statsejede SAIC-koncern. I stedet er XPeng i øjeblikket ejet af tidligere AliBaba-ansatte, Xiaopeng He (deraf navnet) og Jun Lei, der stiftede den succesrige mobilfabrikant, Xiaomi.

XPeng P7 elbil pris test
© XPeng

Hvor kan du finde XPeng?

XPeng kommer, som i Norge, til at sælges online. Det betyder, at du kan købe og sammensætte bilen igennem XPeng's egen hjemmeside. Det betyder også, at mærket er afhængig af en større digital tilstedeværelse, og det gør det muligt at udforske forbavsende meget hjemme fra sofaen.

Derudover har de et showroom i København, hvor kunder kan prøve både P5 og P7.

Et forsyningcenter i Holland skal forsyne Danmark med reservedele, men det står ikke færdigt endnu, fortæller Xpeng.

Læs også: Her er de mest interessante elbiler i 2022.

XPeng P7 elbil pris test
© Mikkel Østrup-Jeppesen
xpeng p7 test pris elbil
© Søren Juul

Test af Xpeng P7 - sporty langsomlader

Søren Juul, oktober 2022

Xpeng P7 fik en varm modtagelse på dette års Copenhagen Historic Grand Prix, hvor en neongul P7 “Wing Edition” med saksedøre var et vildt blikfang på mærkets stand. I dag står vi i p-huset under Xpeng’s showroom i København med en P7 4WD High Performance uden “Lambo-døre” for at undersøge, om modellen kan imponere andre end barnlige sjæle. Det er Xpeng’s anden elbil i Danmark efter modellen P5, som er rendt ind i leveringsvanskeligheder og derfor er udsat på ubestemt tid. 

Modsat den kedelige P5 ser P7 helt atletisk og “vestlig” ud. Det er en større sedan, der sigter mod Tesla Model S og lokker med lavere priser. Den har altid et 80 kWh batteri, fås med baghjulstræk og 263 hk i en RWD Long Range variant til 450.000 kr. Rækkevidden opgives til 530 km – og til 470 km i denne High Performance-variant med 430 hk og firehjulstræk til 520.000 kr.

Dørene er i sporty stil med rammeløse vinduer og aerodynamiske dørhåndtag, der flugter med karrosseriet. Indenfor fanger øjnene en stor 15” skærm midt på instrumentbrættet med skarp grafik, der kører hurtig som en iPad. Et arsenal på 14 kameraer og diverse sensorer danner et skjold rundt om bilen, så du undgår skrammer, når du skal bakse den ud af et ­klaustrofobisk parkeringshus: 360-graders kameraet giver et helikopterperspektiv i høj opløsning, og med afstandsmåling i centimeter ved du præcis, hvor du har bilen. 

xpeng p7 test pris elbil

Sublim benplads, men typisk for elbiler sidder du lavt og med ringe lårstøtte.

Ude i den københavnske trafik gør P7’eren et godt førstehåndsindtryk. Undervognen er dygtigt afstemt og glider så behageligt over kloakdæksler og ringe asfalt, at jeg snildt kan forestille mig bilen som en kompetent taxa. Med 430 hk og 655 Nm er den også rimelig hurtig over lyskryds: 0-100 km/t tager 4,5 sekunder, mens topfarten er opgivet til 170 km/t.

Er du heldig at finde en parkeringsplads, er P7 udstyret med en velvillig p-assistent, der kan parkere på skrå, parallelt eller med snuden først ved et tryk på skærmen i midten – og senere, når en app er færdigudviklet, kan du stå udenfor bilen. Af andre fede ting kan nævnes det velspillende ­danske ­Dynaudio-anlæg med 18 højttalere, hvor de forreste kører op af instrumentbordet som på en stor Audi – eller de indbyggede højttalere i chaufførens nakkestøtte, der gør det muligt at føre telefonsamtaler til mindre gene for resten af kabinens passagerer. 

Det er dog ikke al elektronikken, der spiller. Noget bliver formodentlig bedre via trådløse opdateringer, andre ting må du leve med: Infotainment og navigation er Xpeng’s eget system, og det virker ikke med Apple CarPlay eller Android Auto: Du må høre din musik over Spotify-appen eller via Bluetooth.

Bilens selvkørende teknologi driver os til vanvid på motorvejen. Den virker virker tilsyneladende ikke over 120 km/t og slår hele tiden fra til lyden af en belærende dame i højttalerne. Hende lærer du hurtigt at kende, for klimaanlægget styres nemmest med stemmen. 

Mekanisk fungerer Xpeng P7 godt. Den er nem at køre “til” i på en snoet landevej og føles lettere, end vægten på 2,1 ton lægger op til. Den har dog et stort handicap, der ligger til familien: Opladningsteknologien er forældet. Hjemme i carporten kan P7 lades med 11 kW gennem tre faser, som man forventer, men på ferien må du væbne dig med tålmodighed. Den maksimale lynladekapacitet er blot 80 kW, hvor en Kia EV6 kan lades med op til 240 kW. Det norske medie Elbil.no brugte næsten en time på en 10-80 pct. opladning af en P7 i en test. Vi er forvænt med, at den slags tager omkring en halv time i klassen. 

Xpeng lover forbedringer før debuten i 2023 og nævner, at testbilen faktisk kan lades med 90 kW, og at der vil blive skruet ned for bilens mange jingler. Men når P7 allerede har kørt tre år i Kina, tillader vi os at tvivle på, at kineserne kan nå at udrette batterimirakler inden lanceringen i 2023

Vi synes

P7 er et velkørende og pænt designet udstyrsorgie, men Xpeng skal arbejde på opladning og elektronik hvis den skal have en chance. 

Testbilen: Xpeng P7 4WD High Performance

  • Pris: 520.000 kr.
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 430 hk og 655 Nm
  • Topfart: 170 km/t
  • 0-100 km/t: 4,5 sek.
  • Rækkevidde (WLTP): 470 km
  • Mål: 488/190/145 cm L/B/H
  • Vægt: 2.135 kg
  • Last: Ukendt
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum: 440 liter

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...